Weerstand solderen

Technieken: het bouwen van sporen, wissels e.d.; aankleding van de modelbaan. Gereedschap, tips, vragen, suggesties.
mjs

Weerstand solderen

Berichtdoor mjs » 15 sep 2012, 15:53

Heeft iemand een idee waar een WSA te koop is?
In goede ervaringen met een zelfbouw-ontwerp heb ik natuurlijk ook wel interesse!
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------
Decennium-project: 50'er jaren Nederlandse baan door 3 kamers *** Het plan: een 2411, een DE1, en een oude 8800 als rangeerlocje

chrisnl42

Re: Weerstand solderen

Berichtdoor chrisnl42 » 15 sep 2012, 17:33

Kijk eens op deze website: http://resistancesoldering.com/site/faq
MVG
Chris

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 15 sep 2012, 19:19

Hallo Mark,

Laat je toch niet verleiden om een weerstand soldeerstation van ettelijke honderden dollars te kopen wat je als handige jongen in principe zelf kunt fabriceren.
Dit staat onder meer beschreven in het ‘Praktijkboek voor modelspoorwegen’ op blz. 183/184 (onder redactie van forumlid Gerard Tombroek).

Afbeelding
Misschien gedateerd in de ogen van de een, maar er staan nog steeds interessante dingen in: Praktijkboek modelspoorwegen

Hoe? Dat kun je hier bijvoorbeeld nalezen. Sowieso denk ik niet dat je zo’n apparaatje bij een Nederlandse (web)winkel kan kopen. Je zult dan moeten kijken naar wat men in het buitenland aanbiedt. Eén daarvan is FTM Technologies uit Frankrijk! De bezoeker van deze website zal echter al snel duidelijk worden dat deze apparatuur weliswaar zeer fraai en geavanceerd is, maar ontdekt tevens dat daar een prijskaartje met een ‘professionele’ ;-) prijs bij hoort.

Afbeelding
Een professioneel weerstand soldeerapparaat met een soldeertang. Dit is hetzelfde principe als een puntlasapparaat. De tang kan echter ook een beperking zijn in onze modelbouwtoepassingen

Mark, als je echt geen zin hebt om zelf een weerstand soldeerapparaat in elkaar te schroeven adviseer ik je eentje te kopen van London Road Models welke verkrijgbaar is bij Hobby Hollidays in Groot-Brittannië bijvoorbeeld, en Eileen’s Emporium levert de verkoperde grafietstiften in twee diameters 4 mm en 5 mm voor een zacht prijsje.

Afbeelding
Het apparaatje van London Road Models: Eenvoudig, effectief en betaalbaar Deze is in gebruik door Raymond Walley

Raymond Walley is zeer te spreken over zijn aanschaf en zet hier zijn ervaringen uiteen. Het is vooral interessant om te zien hoe hij handig gebruik maakt van sterke magneten op een stalen werkplaat. Lees dat maar eens goed, dat geldt trouwens voor iedereen die wil beginnen met weerstand solderen.
Onze Belgische zuiderburen slepen deze populaire apparaten regelmatig van de UK naar hun thuisclub en gebruiken ze naar volle tevredenheid, nietwaar heren?

Vriendelijke groeten,

Arnold

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 15 sep 2012, 22:40

Ik kan het weerstandssoldeerapparaat van London Road ook aanbevelen. Ik heb al meer dan tien jaar zo'n ding, en nooit spijt gehad van de aanschaf. Een wonderlijk machien, waarmee je veel mooier kunt solderen dan je zelf dacht. Ik heb er vele meters zelfbouwspoor mee aangelegd, bovenleidingsmasten mee gebouwd, pantografen in elkaar geprutst, frames in elkaar gezet, enzovoorts enzovoorts.
Het is z'n prijs waard. Ik heb 'm indertijd laten opsturen uit Engeland. De portokosten waren bijna hoger dan de kosten van het apparaat zelf.

h.gr
Rob

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 16 sep 2012, 10:26

ArnoldS schreef:Onze Belgische zuiderburen slepen deze populaire apparaten regelmatig van de UK naar hun thuisclub en gebruiken ze naar volle tevredenheid...

Onze Belgische spoor-nul vrienden in het zuiden hadden gisteren, 15 september, een collectieve bouwdag: Zie hier het verslag.
Let met name eens op de vele weerstand soldeerapparaten die her en der op de lange tafel staan!
Mark, als je hier het fijne van wilt weten, zou ik je willen adviseren om deze ervaren gebruikers eens een bezoekje te brengen op 24 of 25 november in Hofstade. Zie hier voor meer informatie.

Groeten,

Arnold

EricB

Berichtdoor EricB » 16 sep 2012, 13:29

De RSU's (Resistance Soldering Unit) die je op de lange tafel ziet, zijn vorig jaar aangekocht door enkele leden van 0-Forum tijdens een bezoek aan Guildex te Telford (GB).
Aankopen in groep loont steeds de moeite en we hebben dan ook een leuke korting gekregen :-)
De firma waar ze aangekocht zijn is Swanage Model Company uit Dorset (GB). Van deze firma hebben we gaan URL maar wel een post-en mailadres.
Op de grote modeltreinexpo te Mechelen (27 & 28 oktober) en op ons eigen weekend te Hofstade-Zemst (24 & 25 november) zullen de RSU's zeker te bewonderen zijn :-)

mvg
Eric B

Vincent Scholte

Berichtdoor Vincent Scholte » 20 sep 2012, 12:53

Hallo Marc,

Zit ook al een tijdje te denken aan een RSU. Misschien kunnen we samen ergens inkopen zodat we korting kunnen krijgen / verzendkosten kunnen delen.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Voeding klaar, gaat het nog lukken die extra module ?

mjs

Berichtdoor mjs » 20 sep 2012, 14:40

Hoi,
Wellicht een goed idee. Ik moet even kijken hoe ik met tijd zit en wat prioriteit heeft. Ik heb messing liggen dat gesoldeerd moet worden, maar ook bv. rails die nog gelegd moet. Maar goed gereedschap is het halve werk.
De komende maand denk ik niet dat ik heel actief ga zoeken; ik heb uit dit draadje begrepen dat het nog niet zo makkelijk is. Zelf bouwen is een optie, maar ik moet al meer bouwen dan ik in mijn beschikbare tijd kan proppen! Het zal dus wel kopen worden. Heb je een voorkeur voor een bepaald apparaat?
groeten,

Mark
Vriendelijke groeten,
Mark

-----------------
Decennium-project: 50'er jaren Nederlandse baan door 3 kamers *** Het plan: een 2411, een DE1, en een oude 8800 als rangeerlocje

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 26 sep 2012, 23:02

Mark,

Ik heb zelf zo'n WSA gebouwd. Gewoon een dikke trafo secundair 2 volt 150 Amp, goed gezekerd, een stalen kastje met daar in de trafo, aan/uit schakelaar en zekeringen, dikke soepele kabels naar de basis plaat, en naar de stift. De basisplaat is in mijn geval van aluminium werkt ook prima. Magneten werken hier niet op maar ik heb handige RVS metalen klemmen gekocht bij een huishoud winkel kost praktisch niets en werk prima. De stift gemaakt van een houten handvat met daarin een koolstift gemonteerd (gesloopt uit een 1,5 batterij) en de dikke soepele stroom kabel met een kleine slangenklem op de koolstift vastgezet. Het voetpedaal is geschikt voor 220 volt 10 Amp om de zaak aan en uit te schakelen. Let wel ik schakel aan de primaire kant de 220 volt aan en uit en niet de secundaire spanning van 2 volt. Kosten totaal € 30,- het duurste onderdeel was het voetpedaal. Belangrijk is een veilige behuizing als deze van metaal is dan goed aarden en voorzien stevige aansluitingen. Nu dat is het allemaal en het werkt als een trein.

Hier een voorbeeld van een project waar heel veel soldeerwerk met mijn low budget WSA uitgevoerd is. Project is nog niet klaar maar dat komt van zelf.

Opmerking: Bij dit soort zelfbouw apparaten geldt voor een ieder -> Als je niet bekend bent met het vakkundig aansluiten van de 220volt bedrading voorzien van een deugdelijk aarding laat het dan een deskundige doen. Veiligheid voor alles !
Laatst gewijzigd door CordeJong op 14 nov 2017, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CorV

Berichtdoor CorV » 27 sep 2012, 07:54

Cor

waar heb je deze trafo 2v 150A gevonden.
de meeste trafo's zijn vaak 12v en hoger aan de secundaire kant.
mvg
Cor

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 27 sep 2012, 18:05

Cor,

Ik weet niet precies hoe ik er aan gekomen ben ik denk van uit een dumpzaak voor electronica. Maar ik kan deze ook van iemand gekregen hebben.

Misschien kun je zo'n trafo nog vinden bij Baco dit is een dump zaak in IJmuiden.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CorV

Berichtdoor CorV » 27 sep 2012, 19:49

Cor
Baco ken ik, had ik ook al naar een passende trafo gezocht(zonder resultaat)
2V 150 A (secundair) moet bijna wel een speciaal ding geweest zijn, de meeste trafo's met zulke vermogens zijn minimaal 12 V.
wel deze info gevonden:
http://www.freerails.com/view_topic.php ... orum_id=57
voor de echte hobbyisten, hier word beschreven hoe je zelf een soort gelijke trafo zelf kunt maken.
mvg
Cor

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 28 sep 2012, 11:17

Topic verplaatst naar het juiste deel van het forum (Spoor, landschap, gebouwen, gereedschap, materiaal).

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 28 sep 2012, 16:57

Hallo liefhebbers,

Voor degenen die wèl graag eens een weerstandsoldeerapparaat (WSA) in elkaar willen knutselen zou ik willen adviseren om eens een ‘experimenteertrafo’ te kopen bij Conrad. Deze heeft ruim voldoende capaciteit (180VA) en geeft de hobbyist een keuze uit maar liefst 12 verschillende spanningen. Voor een WSA zal je waarschijnlijk alleen de 2V, 4V, 6V, 8V en misschien de 10V aansluitingen gebruiken.

Afbeelding
Voorbeeld van een experimenteer-transformator, herkenbaar aan de vele (meer dan vier) aansluitingen voor verschillende spanningen

Je zou dat kunnen doen door net als bij een kant-en-klare WSA met stevige bananencontacten. Let er wel op dat de bananenstekkercontacten degelijk in de behuizing zitten en er dikke draden met een minimale kerndoorsnede van 2,5 mm² naar de trafoaansluitingen lopen. De kracht van een WSA is immers dat er een hoge stroom loopt bij een lage spanning. Theoretisch zou de stroom bij volledige kortsluiting op de 2 Volt trafoaansluiting 180VA ÷ 2V = 90A kunnen worden! Gelukkig geeft de fabrikant op dat een maximaal geïnduceerde stroom 10A bedraagt. Het gebruik als trafo voor een WSA levert echter een hogere stroom op, omdat in dat geval de trafo tijdelijk hoger belast wordt door een vorm van kortsluiting.
Deze trafo ingebouwd in een WSA behoeft nog een zekering aan de primaire kant van 1,6A. De voetschakelaar die ook de primaire (230V~) kant schakelt moet uiteraard degelijk en geschikt voor netspanning zijn.

Vriendelijke groeten,

Arnold

Vincent Scholte

Berichtdoor Vincent Scholte » 09 nov 2017, 16:15

De knoop doorgehakt: ik ga een WSA aanschaffen bij Londonroadmodels. Zijn er meer mensen die interesse hebben ? Kunnen we de verzendkosten naar Nederland delen.

Met vriendelijke groeten,

Vincent
Voeding klaar, gaat het nog lukken die extra module ?

Terug naar “Spoor, landschap, gebouwen; technieken, gereedschap, materiaal”