Rollenbank

Technieken: het bouwen van sporen, wissels e.d.; aankleding van de modelbaan. Gereedschap, tips, vragen, suggesties.
GuillaumeV

Rollenbank

Berichtdoor GuillaumeV » 27 aug 2017, 14:15

Ik kan er niet veel over vinden, dus aan jullie de vraag: welke rollenbank (o.i.d.) gebruiken jullie voor Spoornul?
O.A. mijn King 4-6-0 zou ik graag willen 'inrijden' en af en toe laten lopen...

Guillaume (niet in het bezit van een grote modelbaan)

KarelB

Re: Rollenbank

Berichtdoor KarelB » 27 aug 2017, 16:04

Dag Guillaume,

Ik kocht bij Bima-Modellbau in Dortmund (Intermodellbau) vier losse rolbokken voor € 15,00/stuk om los op een stuk 0-spoor te plaatsen.
Later bestelde ik bij Bima-Modellbau nog twee rolbokken om een LGB-lokje te laten 'rijden'. Ook € 15,00/stuk.

http://www.bima-modellbau.de/product_in ... --DC-.html

Goed spul en snelle levering.
Äddi, KarelB.

fredlubb

Berichtdoor fredlubb » 27 aug 2017, 17:19

Ik heb voor spoor 0 een rollenbank van Weloe http://www.weloe.de en die bevalt erg goed en is redelijk geprijsd. Je kan via internet bestellen en het wordt keurig opgestuurd. Ze leveren ook speciale maten (ik heb laatst een drie en een kwart inch spoorbreedte rollenbank besteld en die is ook volgens verwachting geleverd).
Groet
Fred
Mijn You Tube kanaal (niet alleen spoor nul: http://www.youtube.com/user/sncf231e

GuillaumeV

Berichtdoor GuillaumeV » 28 aug 2017, 21:35

Dank voor jullie reacties.
Zijn er nog meer suggesties?

Guillaume

Luc

Berichtdoor Luc » 28 aug 2017, 22:33

Hoi collega's,

Op On Traxs heb ik dit wel eens gezien:
http://marion-zeller.de/Spur-0-1m-2e::: ... qmproc3e03

Heb er geen ervaring mee, maar kwam solide over.

Hartelijke groet, Luc
"Noch ein Wagen dazu? Und noch ein Wagen? Na, es soll gefahren werden!"
https://www.youtube.com/watch?v=roie_TGN5ks
https://www.youtube.com/watch?v=NAZZ5ZU0iV0

Hendrikjan

Berichtdoor Hendrikjan » 29 aug 2017, 08:15

Hi Luc,

Volgens mij heb ik zo'n ding van Ontraxs.
De vorige eigenaar heeft hem op een mdf plank gemonteerd en draden voor de stroomtoevoer aangebracht. Hendig.

2017-08-29 07.57.18.jpg

De degelijkheid is niet het punt maar eerder het ontwerp en de bruikbaarheid.
Voor mijn Amerikaanse diesels is de opzet niet ideaal omdat de loks met meerdere motoren zijn uitgerust. Dan krijg je dat verschillende assen met verschillende snelheden gaan draaien. Er is immers geen gemeenschappelijke railstaaf om de assen te synchroniseren.

Verder heeft mijn exemplaar niet genoeg Rollbocks om alle assen van mijn BR50 te ondersteunen. Die zou er in zijn geheel op moeten omdat de stroomafname via de tender loopt en de aandrijving via de lok.

Laatste probleem is dat als je de rijsnelheid opvoert de lok soms gewoon uit de Rollbocks vertrekt. Het eigengewicht is niet altijd genoeg om de lok op zijn plaats te houden.

Mijn idee was om het ding te gebruiken om meerdere loks zodanig te programmeren dat ze dezelfde rijeigenschappen zouden krijgen. Dit omdat multi-tractie in de US vrijwel standaard is. Voor dat doel is deze rollenbank helaas niet geschikt....

groet

Hendrikjan

PS als je hem wil testen mag je hem wel eens lenen.

KarelB

Berichtdoor KarelB » 29 aug 2017, 09:09

Goedendag Guillaume,

Desgewenst zijn die Bima's van mij ook te leen.
Äddi, KarelB.

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 29 aug 2017, 11:36

Hallo Guillaume,

Zelf heb ik geen rollenbank, maar ik heb wel het gebruik ervan gezien bij een collega modelbouwer.Het is verleidelijk om op een rollenbank kogellagers te gebruiken omdat je die zonder verdere bewerking op een asje zou kunnen schuiven en dan heb je een perfect draaiende geleider voor de wielen van de loc.Het probleem is echter dat er geen goede stroomgeleiding is door een kogellager.Daarom staat er op de hierboven geciteerde site van marion-zeller.de met grote letters "Rollenprüfstände ohne Kugellager".Hou daar dus rekening mee wanneer je een rollenbank gaat aanschaffen.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Vincent Scholte

Berichtdoor Vincent Scholte » 30 aug 2017, 08:42

Die Bima blokjes heb ik ook. Met kogellagers... Werkt gewoon goed.

Verder zijn ze handig in gebruik, op een stuk spoor zetten, twee draden eraan en gaan. Makkelijk in samenwerking met mijn Sprog 3 programmer. Ook mijn grote, 6 assen tellende BR 232 blijft er opstaan. En je hoeft echt niet alle assen te ondersteunen, die lok staat gewoon op 4 blokjes.

De uitvoering had echter wel beter gemogen. Zo ligt de middenlijn van de blokjes verschoven en zijn de afstandsbusjes waarschijnlijk gezaagd en niet afgestoken op een draaibank zodat enkele lagers een beetje scheef staan.
AfbeeldingBima blokjes by Vincent Scholte, on Flickr

Ik heb nog overwogen ze zelf te maken , maar de materiaal kosten(vooral die van de lagers) lagen zo dicht bij de prijs van Bima dat ik dat niet gedaan heb.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Voeding klaar, gaat het nog lukken die extra module ?

KarelB

Berichtdoor KarelB » 30 aug 2017, 11:45

Het probleem van de geen goede stroomgeleiding heb ik soms wel met een h0 rollenbank en niet met 0 en IIe.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het gewicht van het voertuig op de rollenbank.
Äddi, KarelB.

GuillaumeV

Berichtdoor GuillaumeV » 02 okt 2017, 12:22

Het is uiteindelijk de Weloe geworden. Ik ben er blij mee. De Nul-versie werkt uitstekend; de meebestelde H0-versie geeft bij m'n lichte 0e-lokjes soms wat haperingen bij het opstarten. Het zal het gewicht zijn. Een duwtje of een stukje lood lost het op.

rollenbank 1.jpg

rollenbank 2.jpg

Terug naar “Spoor, landschap, gebouwen; technieken, gereedschap, materiaal”