Vraag over Peco code 100 wissels

Technieken: het bouwen van sporen, wissels e.d.; aankleding van de modelbaan. Gereedschap, tips, vragen, suggesties.
JacobVDB

Vraag over Peco code 100 wissels

Berichtdoor JacobVDB » 16 apr 2017, 21:09

Beste allen,

een korte adviesvraag. Ik wil nml. peco wissels kopen, maar er zijn twee soorten wissels. Namelijk met geleidende puntstukken en zonder geleidende puntstukken, hoewel die laatste categorie niet vermeld is als zodanig. Dus wat is de betekenis van 'geleidende puntstukken'?

Alvast bedankt!
Jacob

ArnoldS

Re: Vraag over Peco code 100 wissels

Berichtdoor ArnoldS » 16 apr 2017, 21:53

Hallo Jacob,

Over welke wissels heb jij het? Peco maakt voor schaal 0 wissels met zogenoemde ‘bullhead’-rail met railhoogte code 125 (3,2 mm) en ‘flatbottum’-rail met railhoogte code 143 (3,6 mm). Peco duidt dat aan met de eindletters BH of FB achter het artikelnummer.
De door jouw genoemde code 100 (2,54 mm), is dat de 16,5 mm smalspoor van Peco?
Sowieso zou ik altijd kiezen voor metalen puntstukken. Behalve dat het er beter uitziet, is het ook functioneel beter. In principe waarborgt dit de stroomafname en hopelijk zorgt dit ook voor een stottervrij rijden over het wissel. Een voorwaarde is wel dat je het puntstuk laat mee schakelen met de stand van de wisseltongen, bij voorkeur over een apart contact van de wisselaandrijving. Dat elektrisch mee schakelen van het puntstuk lost Peco ook wel op met metalen klemmen op de wisseltongen. Een tip: deze zijn onbetrouwbaar en dienen verwijderd te worden als je storingsvrij wilt rijden, laat de polarisatie van het puntstuk netjes schakelen over een apart contact op de wisselaandrijving.

Vriendelijke groeten,

Arnold

JacobVDB

Berichtdoor JacobVDB » 16 apr 2017, 22:59

Beste Arnold,

dank je dat je meedenkt. Ik heb echter niet alles goed begrepen van je uitleg. Ik vrees dat ik de terminologie van de hobby nog niet eigen ben.

Ik wil graag 0e wissels aanschaffen van peco. Dus b.v. code 100, SL-E97 (de Y-wissel). Ik rij met gelijkstroom (magic train). Ik wil de wissels nu handmatig schakelen, niet electrisch.
Zijn de puntstukken dan de schuifjes waarmee je rails op elkaar aansluit? Of is het puntstuk het beweegbare deel in het midden van de wissel, die heen en weer schakelt om te zorgen dat de trein de juiste kant opgaat?
Je laatste stuk uitleg over electrisch schakelen heb ik helemaal niet kunnen volgen. Dat komt door mijn onbegrip van puntstuk. Ik hoop dat je mij dat kunt uitleggen :)

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 17 apr 2017, 11:37

Hallo Jacob,

Geen probleem, we gaan je kennis even bijspijkeren ;-) . Trouwens het eerste mysterie is opgelost: je gaat een smalspoorbaan maken voor 0e en weet ik nu welke wissels van Peco geschikt zijn. De schuifjes waarmee je de railstaven op elkaar aansluit heten heel toepasselijk: railverbinders.
Voordat ik hier een heel lang verhaal ga houden is het misschien verstandig om voor nog meer terminologie hier even te kijken.

Afbeelding

Het puntstuk
Het puntstuk is het gedeelte waarbij de rechte spoorstaaf en de gebogen spoorstaaf elkaar kruisen. In de modelspoor is dat een klein probleempje, omdat de spoorstaven gebruikt worden om de stroom te geleiden. Als je de linker en de rechter spoorstaaf met elkaar in contact brengt, krijg je kortsluiting en dan rijdt er niets meer. Dus om te voorkomen dat er bij het puntstuk kortsluiting ontstaat hebben modelspoorfabrikanten twee oplossingen bedacht.
De eerste oplossing is dit puntstuk van plastic te maken zodat de spoorstaven elektrisch van elkaar gescheiden blijven. Een nadeel hiervan is dat je modellocomotief op het puntstuk geen stroom kan afnemen. Zeker een korte loc heeft hier veel last van en zal soms stoppen.
De andere oplossing is om dit puntstuk wel van metaal te maken, maar wel geïsoleerd op alle vier de aansluitende spoorstaven. Dit metalen en dus geleidende puntstuk moet wel spanning krijgen. De juiste polariteit ( + plus of – min) is afhankelijk van de stand van het wissel.

Afbeelding

Dus een schakelaar op de aandrijving (of dat nu een handwissel of een elektrische aandrijving is) zorgt voor het juist ompolen van het puntstuk. In de tekening hierboven:

A = elektrische isolatie
B = de spoorstaaf waarvan het puntstuk stroom nodig heeft
C = de schakelaar
D = het puntstuk

Een paar opmerkingen bij deze tekening: men is vergeten dat de binnenste twee spoorstaven die aan de rechterkant aansluiten op het puntstuk ook geïsoleerd moeten worden met A. Zoals je zou vermoeden is de wisseltong wit gekleurd als deze geen stroom voert en zou de wisseltong pas spanning krijgen als deze aanligt. Deze manier is onbetrouwbaar en ik adviseer je om de wisseltongen met een extra eraan gesoldeerde draad te voorzien van dezelfde spanning als de nabijgelegen spoorstaaf (zie eerste tekening helemaal boven).
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is ;-) .

Vriendelijke groeten,

Arnold

PS: Als je het nog niet snapt, geeft niks. Blijf vragen!

JacobVDB

Berichtdoor JacobVDB » 22 apr 2017, 21:17

Als eerste kan ik vaststellen: metalen puntstukken. Bedankt met die stap. Maar ik heb nog zat vragen. Nogmaals bedankt dat je me helpt.

Even een wat simpeler vraag om te beginnen: welke klemmen zitten op de wisseltongen die verwijdert moeten worden?

ArnoldS schreef:De schuifjes waarmee je de railstaven op elkaar aansluit heten heel toepasselijk: railverbinders.
Voordat ik hier een heel lang verhaal ga houden is het misschien verstandig om voor nog meer terminologie hier even te kijken.

Ga ik goed doornemen. Dank je!

ArnoldS schreef:Het puntstuk
Het puntstuk is het gedeelte waarbij de rechte spoorstaaf en de gebogen spoorstaaf elkaar kruisen. In de modelspoor is dat een klein probleempje, omdat de spoorstaven gebruikt worden om de stroom te geleiden. Als je de linker en de rechter spoorstaaf met elkaar in contact brengt, krijg je kortsluiting en dan rijdt er niets meer. Dus om te voorkomen dat er bij het puntstuk kortsluiting ontstaat hebben modelspoorfabrikanten twee oplossingen bedacht.
De eerste oplossing is dit puntstuk van plastic te maken zodat de spoorstaven elektrisch van elkaar gescheiden blijven. Een nadeel hiervan is dat je modellocomotief op het puntstuk geen stroom kan afnemen. Zeker een korte loc heeft hier veel last van en zal soms stoppen.

Deze eerste oplossing heb ik ondervonden met de wissels die ik van mijn vader heb gekregen toen hij stopte met h0. Magic Train locs hebben alleen in het midden een stroomafnemer en oude fleischmann loks ook. Dus die stoppen direct. Ik heb met een soort metaalverf het plastic middenstuk geschilderd en met wat soldeerwerk lijkt het te werken. Maar fraai (en mooi) is het niet.

ArnoldS schreef:De andere oplossing is om dit puntstuk wel van metaal te maken, maar wel geïsoleerd op alle vier de aansluitende spoorstaven. Dit metalen en dus geleidende puntstuk moet wel spanning krijgen. De juiste polariteit ( + plus of – min) is afhankelijk van de stand van het wissel.

Tot nu toe volg ik je verhaal volledig :)

ArnoldS schreef:Een paar opmerkingen bij deze tekening: men is vergeten dat de binnenste twee spoorstaven die aan de rechterkant aansluiten op het puntstuk ook geïsoleerd moeten worden met A. Zoals je zou vermoeden is de wisseltong wit gekleurd als deze geen stroom voert en zou de wisseltong pas spanning krijgen als deze aanligt. Deze manier is onbetrouwbaar en ik adviseer je om de wisseltongen met een extra eraan gesoldeerde draad te voorzien van dezelfde spanning als de nabijgelegen spoorstaaf (zie eerste tekening helemaal boven).
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is ;-) .

En hier ben ik de draad kwijt. Hoe doe ik dit het beste? Want als ik de wisseltongen van extra bedrading voorzie waarmee beide polen aangesloten zullen worden, dan krijg ik alsnog kortsluiting.

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 23 apr 2017, 01:40

JacobVDB schreef:Even een wat simpeler vraag om te beginnen: welke klemmen zitten op de wisseltongen die verwijdert moeten worden?

JacobVDB schreef:En hier ben ik de draad kwijt. Hoe doe ik dit het beste? Want als ik de wisseltongen van extra bedrading voorzie waarmee beide polen aangesloten zullen worden, dan krijg ik alsnog kortsluiting.

Hallo Jacob,

Vergeet even de door mij genoemde klemmen bij de wisseltongen...
Bedenk bij de onderstaande tekening het volgende: Alle lichtblauw en rood gekleurde railstaven moeten een degelijke stroomvoorziening hebben (en dus bedraad zijn), corresponderend de kleur + plus of - min.
Alleen het donkergrijs gekleurde puntstuk tussen de onderbrekingen wisselt van polariteit, afhankelijk van de stand van het wissel.
Afbeelding

Ik adviseer je de Peco wissels goed te inspecteren en te controleren hoe de stroom bij alle delen komt. En, meten is weten, desnoods breng je voor de zekerheid extra bedrading aan als je het niet vertrouwt. (Voorkom dat de wisseltongen dus als een soort schakelaar dienen en pas onder spanning staan als ze aanliggen.) Veel succes!

Vriendelijke groeten,

Arnold

GuillaumeV

Berichtdoor GuillaumeV » 23 apr 2017, 21:52

Magic Train locs hebben alleen in het midden een stroomafnemer

Mijn Magic Train modellen nemen behalve via de lelijke verende punaise in het midden ook gewoon via de wielen stroom af.
Het middending is wel lelijk, maar in al die jaren Watkijk en schipbrug is er nog nooit een lokje gaan stotteren op de ook door mij gebruikte Peco wissels... (En Arnold: ik heb nooit extra schakelingen aangebracht en wissel van stroomdoorvoer via de tongen. Misschien heb ik geluk gehad)

Guillaume

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 24 apr 2017, 10:34

Hallo Guillaume,

Ik ken de Peco 16,5mm smalspoorwissels niet, dus ik kan je ook niet vertellen hoe de railstaven spanning krijgen. Zo te horen gaat het bij jou wel goed dus, waarschijnlijk omdat Peco daar reeds in voorziet.
Hier bij Blokpost hebben we te maken met zelfgebouwde wissels en moet er goed gelet worden op de stroomtoevoer. Alle railstaven zijn voorzien van goede stroomaansluitingen, dus bij Cor werkt het feilloos! Maar… oh wee als je een wissel wil berijden dat verkeerd ligt, dan wordt dat keihard afgestraft door een ‘shut-down’ van de digitale centrale :mrgreen: . Dat is me vrijdag nog overkomen… icon_redface
Vandaar dat Cor werkt aan een wisselstelmechaniek met rijwegvergrendeling. In principe zou dit ‘fool-proof’ moeten zijn, en zouden vergissingen zoals ik die maakte minder moeten worden.
Hoe dan ook: een goed aangelegd wissel zou geen contactproblemen mogen hebben, maar kan niet altijd voorkomen dat het in de verkeerde stand bereden wordt ;-).

Vriendelijke groeten,

Arnold

JacobVDB

Berichtdoor JacobVDB » 01 mei 2017, 21:00

GuillaumeV schreef:Mijn Magic Train modellen nemen behalve via de lelijke verende punaise in het midden ook gewoon via de wielen stroom af.
Het middending is wel lelijk, maar in al die jaren Watkijk en schipbrug is er nog nooit een lokje gaan stotteren op de ook door mij gebruikte Peco wissels...

Beste GuillaumeV, daar was ik niet van op de hoogte. Dan zijn het wellicht de wielen die voor één loc het probleem zijn. Ik heb een gele billy loc, waarvan één stroomafnemer verdwenen is en de wielen vies zijn. Heb jij nog tips om die schoon te maken?

ArnoldS schreef:Hier bij Blokpost hebben we te maken met zelfgebouwde wissels en moet er goed gelet worden op de stroomtoevoer. Alle railstaven zijn voorzien van goede stroomaansluitingen, dus bij Cor werkt het feilloos! Maar… oh wee als je een wissel wil berijden dat verkeerd ligt, dan wordt dat keihard afgestraft door een ‘shut-down’ van de digitale centrale :mrgreen: . Dat is me vrijdag nog overkomen… icon_redface
Vandaar dat Cor werkt aan een wisselstelmechaniek met rijwegvergrendeling. In principe zou dit ‘fool-proof’ moeten zijn, en zouden vergissingen zoals ik die maakte minder moeten worden.

Beste ArnoldS, dat klinkt fantastisch! Dat ga ik volgen. Ik wil nml uiteindelijk zelf spoor bouwen en dit klinkt fantastisch.

Dankzij jullie weet ik nu iig wat ik ga aanschaffen. Mijn dank is groot!

GuillaumeV

Berichtdoor GuillaumeV » 19 mei 2017, 23:17

Beetje late reactie... :(

Die punaises waren destijds los te verkrijgen - misschien nog eens op internet zoeken. Het veertje ervan is wel te vervangen door een ander veertje (balpen of zo). De wielen maakte ik schoon met een wattenstaafje met een beetje benzine. Eerst het bereikbare deel van alle wielen, dan de wielen ratelend ronddraaien en dan de andere helft. Dat ratelend doordraaien was mogelijk gemaakt omdat het kinderspeelgoed was. Zo konden de kids bij het met de hand voortduwen de tandwieltjes niet mollen. Wat ik ook wel deed was twee krokodillenklemmetjes op de 'punaises' en dan de wielen draaiend poetsen.
Oh, en regelmatig de stroomafnemers achter de wielen van pluisjes ontdoen. Die willen zich daar nog wel eens verzamelen.

Guillaume

JacobVDB

Berichtdoor JacobVDB » 29 mei 2017, 22:01

GuillaumeV schreef:Beetje late reactie... :(

Beter laat dan nooit. Dank voor je reactie! ;-)

GuillaumeV schreef:Die punaises waren destijds los te verkrijgen - misschien nog eens op internet zoeken. Het veertje ervan is wel te vervangen door een ander veertje (balpen of zo).

De punaises zijn helaas niet meer verkrijgbaar. Ik heb een adres waar ik terecht kan voor onderdelen en die zegt dat de stroomafnemers einde oefening zijn geworden. Ook op marktplaats en ebay zijn ze (bijna) niet te vinden, of voor astronomische bedragen :(

GuillaumeV schreef:De wielen maakte ik schoon met een wattenstaafje met een beetje benzine. Eerst het bereikbare deel van alle wielen, dan de wielen ratelend ronddraaien en dan de andere helft. Dat ratelend doordraaien was mogelijk gemaakt omdat het kinderspeelgoed was. Zo konden de kids bij het met de hand voortduwen de tandwieltjes niet mollen. Wat ik ook wel deed was twee krokodillenklemmetjes op de 'punaises' en dan de wielen draaiend poetsen.
Oh, en regelmatig de stroomafnemers achter de wielen van pluisjes ontdoen. Die willen zich daar nog wel eens verzamelen.

Dan ga ik dat eens grondig aanpakken. Dank je voor de tips. Daar kan ik wat mee :)

Terug naar “Spoor, landschap, gebouwen; technieken, gereedschap, materiaal”