Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
JohnR
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 feb 2018, 19:26
Locatie: Roosendaal e.o.
Contacteer:

Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door JohnR » 15 apr 2018, 12:50

Pas begonnen met Spoor 0.

Ik wil een Class 08 van o.a. Britsih Rail geproduceerd door Dapol ombouwen naar een NS 500/600/700. Ombouwen heb ik echter nog nooit gedaan.

Ik heb de versie vlgs de foto's kunnen kopen met ladders. Is er iemand met ervaring om aan te geven waar ik op letten moet. Is er iemand die dit kan doen ?

Kisten en verlichting is me al opgevallen

Heeft iemand misschien een bouwtekeneing van een NS

Alle info en hulp is welkom.

John
Class_08_SM_.jpg
Class_08_SM_ other.jpg
Class_08_SM_ other 2.jpg

FrankJ
Berichten: 646
Lid geworden op: 17 mei 2005, 22:29
Locatie: Oldenzaal

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door FrankJ » 15 apr 2018, 12:56

Dag John,
Een Class 08 verschilt op nogal wat punten van de NS 500/600 die is gebaseerd op de Class 11. In dit bericht van Rob vind je verwijzingen naar eerdere discussies over dit onderwerp.
Groeten en veel succes ermee! Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

JohnR
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 feb 2018, 19:26
Locatie: Roosendaal e.o.
Contacteer:

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door JohnR » 16 apr 2018, 07:25

Frank bedanktvoor d einfo. Ik ga het eens bestuderen. Dat van die class 1 had ik gezien maar die is er niet bij Dapol.

ArnoldS
Berichten: 1237
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door ArnoldS » 16 apr 2018, 08:41

Hallo John,

Helaas is het moeilijker om van een Class 08 zonder concessies een NS 500 te fabriceren. In de tijd dat ik intensief contact had met Britse leveranciers heb ik ooit geprobeerd om ze te bewegen een echte LMS Class 11 te maken, want dat was ook in de werkelijkheid de basis van onze huidige NS 500/600.
Er is in Groot-Brittannië echter te weinig animo om dit model als bouwpakket of kant-en-klaar model op de markt te brengen.
Naar mijn mening zijn er te grote verschillen tussen een BR Class 08 en een LMS Class 11. De wieldiameter, de opbouw van de motorhuif en de cabine zijn maar een paar aspecten. Dus wil je het echt helemaal perfect doen, dan kom je al gauw tot de conclusie dat zo’n Dapol model te veel gestript moet worden. Een rechtgeaarde modelbouwer weet dat alleen volledige zelfbouw de beste optie is.
Kijk, die aandrijving, de motor, de luidspreker en de decoder zijn natuurlijk wel goed te gebruiken. Je kunt je echter afvragen of het dat allemaal waard is, want deze losse onderdelen zijn allemaal door andere (Britse) leveranciers ook goed leverbaar.
Tekeningen zijn er ook wel ergens, zowel bij het Utrechts Archief als bij het NRM in York, dus dat hoeft in principe ook geen belemmering te zijn voor zelfbouw. En nee, er is dus geen snelle weg naar een NS500/600 in schaal 0, tenzij je genoeg spaargeld hebt om die van Philotrain aan te schaffen. :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Arnold

Aeneas
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2015, 09:35

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door Aeneas » 16 apr 2018, 21:07

I looked at doing the same conversion and made the same conclusion that there were too many differences. The best way is to scratch build if you can get good plans. For now I have enough projects on the go.
Aeneas

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door PauldG » 18 apr 2018, 10:49

Ik moet echt mijn class 08 ombouwproject maar weer eens uit de kast halen. Ik krijg zo’n zin om die hele ‘het is geen goede basis voor een NS 500/600 doctrine’ eens stevig onderuit te halen...

ArnoldS
Berichten: 1237
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door ArnoldS » 18 apr 2018, 13:17

PauldG schreef:Ik moet echt mijn class 08 ombouwproject maar weer eens uit de kast halen. Ik krijg zo’n zin om die hele ‘het is geen goede basis voor een NS 500/600 doctrine’ eens stevig onderuit te halen...
Yep Paul,

Ik zou zeggen: Respect! Ga ervoor en laat ’t maar eens zien.

Hopelijk vind je het niet erg als ik een paar technische vragen stel m.b.t. hoe je probleempjes tijdens de ombouw oplost. :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Arnold

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door PauldG » 18 apr 2018, 14:18

Nee zeg, je krijgt alleen een plaatje voor en na het behaalde resultaat. Bouwverslagen, werkfoto’s en overpeinzingen daar kan ik natuurlijk niet aan beginnen.... :-))

JanHdH
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 mei 2005, 16:31

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door JanHdH » 21 apr 2018, 23:11

Hallo Paul,

Het lijkt mij een goed plan om gewoon aan de slag te gaan.Hoewel ik zelf modellen bouw die op de tiende millimeter kloppen ten opzichte van het origineel, moet ik toegeven dat wanneer je deze Dapol BR Class 08 alleen maar in NS kleuren spuit en van NS nummerplaten en lantarens voorziet er weinigen zullen zijn die dit opmerken.In de jaren '60 zag je op veel modelbanen een Amerikaanse Baldwin locomotief van Fleischmann die voor NS 2200 moest doorgaan.Ook stonden er in de Modelbouwer van de NVM tekeningen van freelance locomotieven,die dus geen bestaand voorbeeld hadden.De lat wordt steeds hoger gelegd.De vraag is of je daaraan moet meedoen.Ook bij de kleinserie modellen uit het hogere segment zie je deze ontwikkeling.Fulgurex en Lemaco rijtuigen hadden 30 jaar geleden een slechts eenvoudig gedetailleerde onderzijde.Nu Nu wordt dat allemaal perfect nagebouwd met alle details van remwerk etc..In de praktijk zie je details alleen maar als de wagen of loc na een ontsporing op zijn kant ligt.Dat is dan voor een loc van € 6000 of wagen van € 2000 niet zo leuk.

Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door PauldG » 23 apr 2018, 09:25

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat de meeste modelspoorders het verschil niet zouden zien wanneer je een class 08 alleen maar in NS livrei zou uitrusten. Maar hiermee neemt de discussie een afslag die ik niet voor ogen had. Het is niet de bedoeling op met een look-a-like of semi fantasiemodel a la de Fleischmann Baldwin '2200' te eindigen.

Mijn punt is dat de class '08 van Dapol in mijn ogen wél een goede basis is om met een, praktisch correcte, NS 500/600 uit te komen met een investering die beduidend lager is dan complete zelfbouw. De asafstand klopt, het frame en de frameplaat en daarmee het complete rijdende chassis ook (daar ben je toch echt wel even mee bezig). De bovenbouw is goed aan te passen. De huif en het machinstenhuis zijn twee delen die je uit elkaar kan schuiven en de kasten langs de zijkant zijn afklikbaar. Alle segmenten van de bovenbouw zijn dus los van elkaar te modificeren.

Mijn grootste punt van zorg zit hem in de wielen. Die wissel je niet even uit voor kleinere exemplaren. Onmogelijk zal het echter niet zijn. Mijn strategie is om eerst het machinstenhuis aan te pakken. De radii van het dak, hoogte van de deuren en de vorm van de voorste cabineramen vind ik het meest toonaangevende verschil. Daar ga ik maar eens mee starten.

Groeten, Paul

Gebruikersavatar
Marc_tramt
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 sep 2014, 14:28
Locatie: Barendrecht

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door Marc_tramt » 27 apr 2018, 09:57

Heb hoer ook een Class 08 om 'ooit' te vernederlandsen. Ga wat dat betreft ook voor de lijn van Paul; cabine aanpassen, Hollandsch couleurtje en That's it. Overtuigend genoeg. De meeste modelspoorders, inclusief mijzelf, zien de detailverschillen toch niet.

Aeneas
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2015, 09:35

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door Aeneas » 11 jun 2018, 19:17

Hi folks,
I have just discovered that a local o gauge specialist does the LMS/BR 350hp diesel shunter. I think this might be what you’re looking for. Invertrain is the company run by a very nice man called Chris. Very helpful. Check his website for info. Hope this helps Aeneas

Gebruikersavatar
RobK
Site Admin
Berichten: 1398
Lid geworden op: 09 mei 2005, 14:27
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door RobK » 14 jun 2018, 16:56

Goeie tip, Aeneas, bedankt.

Voor wie nog niet heeft gekeken: zie link, ongeveer halverwege de pagina:
http://invertrain.com/cat.php?cat=16&sub=1

Gebruikersavatar
Marcel Geurtjens
Groepsmoderator
Berichten: 186
Lid geworden op: 20 nov 2005, 01:57
Locatie: Amsterdam

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door Marcel Geurtjens » 14 jun 2018, 17:15

Ehhh,
ik heb wel gekeken maar volgens mij is het ook een 08-shunter al noemen ze het een class 11.
Cabine, met lage vloer, schuine ruiten boven brandstoftank, rond dak, lage zijruiten en kast voor vacuümpomp,
doet mij vermoeden dat het hier toch echt om een 08-class gaat, in ieder geval het plaatje.
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

PauldG
Berichten: 1188
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Bericht door PauldG » 14 jun 2018, 21:43

En de foto’s zijn van matig gespoten modellen met het detailniveau van een druipkaars. Het mooie van de Dapolmachine is nou juist dat het een superstrak grootseriemodel is.

Plaats reactie