Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 21 dec 2017, 18:44

Op de 'statiefoto' zag ik een veiligheidsstang zitten. Die wilde ik ook hebben, maar wel demonteerbaar.
Aangezien ik de wanden nog los had, meteen maar gedaan; nu is alles nog makkelijk bereikbaar.
Hieronder de verschillende stadia afgebeeld.
DSCN4106.JPG
Links onder het L-profiel waarin ik een 1 mm gaatje heb geboord en daarin heb ik weer een 1 mm klinknagel gesoldeerd. In een messing pijpje heb ik aan beide zijden een gleufje gezaagd waarin een klein stukje strip gesoldeerd is. In het stripje zit uiteraard ook een 1 mm gaatje en is aan de uiteinden afgerond. Rechtsonder het kant en klare bevestigingspunt voor de stang. Deze houders zijn aan weerszijden van de deur vastgezet. Als de wagenbak klaar is en op de bodemplaat zit, zal het wat pielen zijn, maar het is demontabel!
DSCN4111.JPG
Hier beide stangen aangebracht en zichtbaar door de geopende deuren.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 23 dec 2017, 15:41

Tegen de kopwand in het conducteursgedeelte bevindt zich een tafel waarop de vakkenkast staat. Het leek me wel leuk om ook die zo te maken.

Aangezien de kopwand nu nog los is, kan ik overal makkelijk bij. Vanaf de tekening de maten van de tafel herleid en uit een reststukje 0,4 mm messing gemaakt. Deze tafel staat niet met poten op de vloer, maar hangt aan beugels aan de wand. Ook deze nagemaakt en de tafel, de vakkenkast en de beugelpoten tot een geheel gemaakt.

Op de kopwand een paar kleine U-profieltjes gesoldeerd waar de tafelbeugels inhangen, zodat e.e.a. ook nog afneembaar is i.v.m. spuiten.
DSCN4113.JPG
Hieronder de tafel in gemonteerde toestand.
DSCN4115.JPG
Aan de ene kant verwacht ik dat je er weinig van ziet, tenzij je er met je neus bovenop staat, maar aan de andere kant weet ìk dat het er in zit.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door CordeJong » 23 dec 2017, 16:06

Peter,

Mooi werk, en extra details aanbrengen maakt dat je wagon een eigen karakter krijgt. Mooi dat je dat ons allemaal laat zien. Top!
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
E-P
Berichten: 1740
Lid geworden op: 15 mei 2006, 22:42
Contacteer:

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door E-P » 27 dec 2017, 01:06

Mooi werk peter! Als je de wagen met openstaande deuren bouwt, dan zijn de stabiliteitsverbanden een must! Weet niet meer of dat strips of hoeklijnen zijn, maar dat kun je wel zien op de tekening
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 27 dec 2017, 09:44

De profielen op de buitenhoeken van de wanden aangebracht, de zijwanden tegen elkaar gesoldeerd en aan de binnenkant in de hoeken een stukje L-profiel ter versteviging.

Nu pas maken van de bak en de bodemplaat.....

De vier hoeken van de bufferbalken moesten nog gelijk gemaakt worden met de zijkant van de bodemplaat. Nu gedaan, mede kijkend naar de pasvorm van de bak op de bodemplaat; alles past nu mooi. Als (extra) versteviging voor de lange zijwanden en om de bak aan de bodem te bevestigen eveneens een 0,4 mm L-profiel tegen de zijwanden gesoldeerd. Alles vormt nu (in ieder geval aan de onderkant) een stevig geheel.

In de bodemplaat in elke hoek een 2 mm gat geboord en overeenkomstig in het aan de zijwanden vastgesoldeerde L-profiel. Op het gat in het L-profiel een 2 mm messing moertje gesoldeerd, zodat de bak op de bodemplaat kan worden vastgezet met vier 2 mm boutjes; zeker en vast! Zo ben ik niet afhankelijk van het schroefdraad in slechts 0,4 mm dik messing.

Daarna het dak in de rollenbank een lichte kromming gegeven en op de 4 wanden gesoldeerd. De bak is nu dicht. De twee ventilatoren in de gaten op het dak gesoldeerd en de lekstrip boven beide deuren aangebracht.

Heb al gezien dat de scheidingswand van de conducteursruimte te smal is, daarvoor neem ik twee (wat dikwandige) u-profieltjes om a. de ruimte op te vullen en b. de scheidingswand aan de lange wanden te bevestigen.

Het omzetten van de 4 deurlijst profielen was een grotere opgave dan ik verwacht had, maar het is gelukt en ze zitten er op.

Klein probleempje deed zich daarna voor: deuren konden niet meer open..... De deuren bleken te stuiten tegen het 1 mm opstaande profieldeel, dat tegen het U-profiel gesoldeerd was. Dit kwam doordat het nogal lastig was om het profiel goed, recht en haaks om te buigen, waardoor een fractie messing ietsje boven het U-profiel uitkwam. Het ging maar om plm. 0,2 mm maar was voldoende om de deur tegen te houden. Met een klein vijltje en een scherp mesje het teveel weggehaald zodat de deur weer goed kon openen.

Uiteindelijk is dit dan het resultaat: de wagenbak.
DSCN4121.JPG
Door het aanbrengen van de L-profielen aan de onderkant van de zijwanden, het dak en de scheidingswand van de conducteursruimte is het een stevig geheel geworden. Zeker als de bak op het onderstel geschroefd is, is het een solide geheel geworden.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 08 jan 2018, 18:57

Maar weer eens verder gegaan; nu met het aankleden van het onderstel.

Begonnen met de gastank. Hiervoor heb ik de maten herleid vanaf de tekening en daarvoor messing buis gekocht van 10 mm ø.

Om de zijkanten dicht te maken heb ik voor beide kanten een rondje uit een dubbelzijdig epoxy-printplaatje gezaagd en rond gevijld zodat in het 10 mm pijpje paste. In deze rondjes had ik een 2 mm gaatje geboord voor een 2 mm pijpje, vervolgens aan een kant het printplaatrondje vastgesoldeerd in de 10 mm pijp en ook het 2 mm pijpje vastgesoldeerd. Het tweede rondje aan de andere kant over het pijpje geschoven en in het 10 mm buisje waardoor het lange pijpje netjes gecentreerd bleef.

Om de rondingen aan de uiteinden van de gastank te imiteren, heb ik voor een kant een tweede stukje printplaat er op gesoldeerd en in vorm gevijld, voor de andere kant heb ik een aantal stukjes 0,4 mm etsrand op elkaar gesoldeerd en ook deze in vorm gevijld; beide methodes werkten. Als het gespoten is, zal het denk ik een acceptabel aanzicht zijn.
Aan beide zijden het 2 mm pijpje afgezaagd, gelijk gevijld met de buitenkant en hierin aan een kant een klein stukje 1 mm pijpje gesoldeerd. Dit moet de aansluitnippel vorstellen; hierin komt later de gasleiding.
Beide steunen voor de gastank op de daarvoor voorgeëtste plek vastgesoldeerd. Voor wat betreft de ophanging van de gastank zie ik op de voorbeeldfoto's van Tahg0train geen ophangbeugels of zoiets zitten. Dus de tank gewoon op de steunen gesolderd.

De voluutveer (voor het opvangen van de trek- en stootkrachten) aangebracht alsmede de eindbevestiging voor de trekstangen gebogen en vastgesoldeerd. Kon er wat lastig bij met de soldeerbout, dus het weerstandssoldeerapparaat gebruikt.

Hoewel ik voor het remwerk slechts een paar foto's beschikbaar heb --waarop overigens ook niet goed te zien is hoe e.e.a. bevestigd moet worden-- maar zo goed en zo kwaad als 't gaat, geprobeerd er wat van te maken zodat 'n beetje aannemelijk lijkt..... ;-)
Het remgedeelte (met triangel) op korte steunen gesoldeerd. Links op de foto moet het stangenstelsel komen voor de handmatige bediening vanuit de conducteurscabine van de schroefrem. Maar de foto's geven weinig duidelijkheid over welke etsdeeltjes gebruikt moeten worden en hoe.
DSCN4130.JPG
Onderstaand de twee foto's die ik van Willem Damhaar (Tagh0train) destijds gekregen heb.
CHD-D6.jpg
CHD-D7.jpg
De bevestigings- c.q. ophangpunten zijn hierop wat moeilijk te zien.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 09 jan 2018, 17:00

De remmen werden bij deze wagen bediend door een schroefrem vanuit de conducteurscabine.
De stang die zorgde voor het bedienen van beide remmen heb ik gemaakt uit een 1,5 mm buisje, waarop vooraan de schakels zitten die op de dwarsstang zitten die op zijn beurt weer bediend werd door de remhandel. M.b.v. kleinere schakels is deze doorgaande remstang (buis) verbonden met de rem-triangels. Het andere bevestigingspunt van de schakels is vervolgens met een beugel verbonden aan het frame.
Het zal wel niet conform de werkelijkheid zijn, maar ziet er wel aardig uit en het moet maar zo....
DSCN4135.JPG
Rechts overdwars de stang die bediend wordt met de hevel die onderin zit en door de bodem gaat. Aan deze stang heb ik de buis voor de bediening van de remtriangels bevestigd.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door CordeJong » 09 jan 2018, 17:14

Peter,

Leuk al de details die je zelf maakt en aanbrengt op je model. Het wordt zeker een fraai model.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 11 jan 2018, 15:03

De klinknagelplaatjes in de zijkant van het langsframe gesoldeerd, daarna de baksteunen.
De gasleiding onder het frame aangebracht.
DSCN4136.JPG
De leiding loopt aan de buitenkant over de buffer via de kopwand naar het dak. Ik heb tussen de bak en het onderstel een dun stukje karton aangebracht en de bak op de onderkant geschroefd. Daarna de leiding op de bufferplaat gesoldeerd en door op de kopwand. Daarna de leiding doorgezaagd op de plek van het kartonnetje zodat nu de leiding netjes vastzit en precies doorloopt van onder naar boven.

Op de foto is te zien dat de leiding halverwege de kopwand zich splitst in een 'kastje'.
Bagagewagen_D 2261.jpg
Wat dat voor kastje is, wat de functie is en waarom de leiding zich splitst, weet ik niet. Misschien een externe gashandel? Iemand die het wel weet ??

De gasleiding naar het dak ook aangebracht, alsmede de 'afwateringsgootjes' op het dak.
DSCN4138.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
FritsS
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 feb 2017, 21:55
Locatie: Westervoort

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door FritsS » 11 jan 2018, 17:36

Dat is een heel leerzame bijdrage met prima foto's.

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 11 jan 2018, 17:44

Dank je Frits, ik hoop altijd maar dat het anderen ook interesseert. ;-)

M.b.t. mijn vraag waartoe het kastje dient aan de buitenkant van de kopwand, kreeg ik via het BNLS forum de volgende verklaring:
In het kastje zat de gaskraan om de verlichting op licht en duister te zetten.
Bij de rijtuigen zat de handel aan de buitenzijde, waarbij deze verlengd was naar de zijkanten van het rijtuig. Hierbij zaten ook de bordjes "licht" en "duister"
Bij sommige bagagewagens zat de klep aan de buitenzijde, en de bedieningskraan aan de binnenkant. Deze kraan leek dan op een T kruk.
Leuke info trouwens.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 12 jan 2018, 12:55

In mijn post van 19 dec. 2017 heb ik de U-profielen met klinknagel strips aangebracht op de zijwanden. Op de tweede foto is te zien dat de 'staande' U-profielen met klinknagels strips in de deuropening zijn aangebracht en dat er nog een kleine ruimte van de etsgroef zichtbaar is.
In mijn post van 27 dec. schreef ik dat na het aanbrengen van de deurlijst L-profielen de schuifdeuren niet meer open konden en dat ik iets van het (opstaande deel van het) profiel moest afhalen om de deuren weer open en dicht te kunnen doen.

Bij dit alles heb ik iets niet goed gedaan. >-[

De oorzaak van deze 'ruimte' is het volgende:
Bij het monteren van de U profielen in de etsgroef in de zijwand was echter dermate weinig materiaal van de zijwand-etsgroef beschikbaar dat ik daarom het profiel abusievelijk teveel tegen het plankendeel aan heb gesoldeerd en heb ik ze dus direct laten aansluiten op de planken van de zijwand. Hierdoor ontstond de zichtbare opening/etsgroef naast het profiel en (boven- en onderin) de deuropening. Ik heb toen de deurlijstprofielen òp de planken moeten solderen i.p.v. in de etsgroef, waardoor weer het opstaande deel te hoog werd.

Dit was verkeerd, want ik had het U-profiel zoveel mogelijk in de vrije ruimte van de deuropening moeten solderen en daarna in het resterende gedeelte van de etsgroef (tegen de planken van de zijwand aan) het smalle L-profiel. Daarmee zou ook het opstaande deel van dit L-profiel niet boven het U-profiel zijn uitgekomen en was het openen van de schuifdeuren geen probleem geweest.

Maar ja, dat realiseerde ik me later pas. Om het te herstellen, zou zoveel aanpassingen vergen, dat ik dat de moeite niet waard vond. Per slot van rekening gingen de deuren gewoon open en dicht en het enige is dat aan 1 kant van de deuropening boven en onder een klein deel van de etsgroef nog zichtbaar was, dit heb ik echter opgelost door een heel dun stukje plat profiel pas te maken en er in te solderen. Na het spuiten zie je er niets meer van. De andere kant gaat overigens schuil achter de schuifdeur.

Ik wilde dit toch even melden, dat stel je voor dat er nog iemand zo'n wagen maakt, diegene in ieder geval op de hoogte is van hetgeen ik fout gedaan heb en dan hopelijk niet dezelfde fout maakt. E.e.a. "ter leringh ende vermaeck" :-))
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 13 jan 2018, 22:33

De opstaptreden, de hoekopstappen en de rangeerdershandgrepen zijn eveneens aangebracht op het onderstel.

Verder liet een (deel)foto van het interieur een kolom zien, waarop de draaihandel/slinger van de schroefrem zit.
Het leek me leuk en een uitdaging om deze kolom met slinger ook werkend na te maken. E.e.a. is uiteraard alleen goed te zien als de bak van de bodem gehaald is. Maar goed, het zit er en het draait .....

De kolom van de schroefrem gemaakt van ø 8 mm pijpje en als 'deksel', een plaatje messing rond gemaakt op 9,5 mm zodat er een kleine oversteek ontstaat. In dit deksel een gaatje geboord en een 2 x 4 mm pijpje gesoldeerd, hierin draad getapt en in de kop van een 1,4 x 10 mm boutje een 0,8 mm gaatje geboord, hierin een staafje 0,8 mm draad gesoldeerd, de kop afgeslankt en een uiteinde van het staafje naar boven omgebogen, zodat dit de remslinger voorstelt.
Het boutje in de deksel geschroefd en aan het uiteinde van het boutje wederom een stukje buis gebruikt om de remstang te kunnen bedienen.

Aan het einde van een stukje 1 mm draad een gaffel gemaakt, het bovenste deel steekt in het stukje buis dat op het bouje gesoldeerd is en het andere eind steekt door de bodemplaat heen en wordt door een veertje vastgehouden. In de hevel die het remsysteem bedient een 0,8 mm gaatje geboord en de gaffel hierop met een 0,8 mm klinknagel zodanig vastgezet dat het wel beweegbaar blijft.
DSCN4143.JPG
Hierdoor kan de remhendel draaien en scharniert e.e.a. op de punten van de neerwaartse draaistang en de remhevel. Deze zit ook niet vast, dus 'voor het oog' beweegt deze hevel als aan je de remslinger draait. Aangezien het remsysteem volledig vastgesoldeerd zit, zal hier dus niets bewegen. Ach, alles heeft een grens ;-))

p.s. snapt u het nog?

In de kit zat een stoel/kruk. Deze voor de tafel met de vakkenkast op het bodem gesoldeerd.
DSCN4144.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen

Bericht door PeterH » 15 jan 2018, 17:19

De laatste onderdelen op het onderstel en de wagenbak aangebracht (handgrepen, sluitseinijzers, deurstoppers en deurhaken).
Vervolgens de wielen aangebracht en op z'n pootjes gezet: de Tagh0train CHD-Dg Bagagewagen is klaar!
DSCN4150.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Plaats reactie