NS 1200

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
fritswe

NS 1200

Berichtdoor fritswe » 08 dec 2017, 00:32

De kap voor de 1200 heb ik ook eens getekend.
https://www.shapeways.com/product/NBTSJWGF6/ns-1200-spoor-o-scale-1-45?optionId=63299574

De draaistel zijkanten zijn door mijn broer getekend en die staan hier. Zijn niet op de renders afgebeeld.
https://www.shapeways.com/marketplace?type=product&q=wesstad
Bijlagen
ns1200b.jpg
NS1200_1op1a.jpg
NS1200_1op1.jpg

fritswe

Re: NS 1200

Berichtdoor fritswe » 08 dec 2017, 00:35

Een paar beelden van de draaistellen voor de NS 1200

https://www.shapeways.com/marketplace?type=product&q=wesstad
Bijlagen
2017-12-08 (1).png
2017-12-08.png

RolfM

Berichtdoor RolfM » 08 dec 2017, 10:15

Knap stukje tekenwerk Frits, je gaat echt als een speer.
Ik ben benieuwd of er spoor nullers zijn die de uitdaging aandurven om een 1200 of 2200 te gaan bouwen adhv de beschikbare 3D prints
Zelf heb ik de intentie om in de toekomst nog eens een DE1 te gaan bouwen, in een ander draadje zag ik dat ook daar druk aan gewerkt wordt dus wie weet :-))

Groeten Rolf

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 08 dec 2017, 16:42

Hallo Frits,

Je hebt het allemaal erg mooi getekend.Zelf zou ik ook evenals Rolf liever een DE 1 maken omdat ik geen ruimte heb voor een lange trein en bovendien alleen geïnteresseerd ben in materiëel van voor 1960.Een elektrisch tweewagenstel van b.v. materiëel '35 of '54 en met name een Beneluxstel zou ik ook erg leuk vinden.Ik heb echter voorlopig genoeg te doen.Je hoeft wat mij betreft nu dus nog geen Beneluxstel te gaan tekenen.Bovendien vind ik de kwaliteit van het 3D printwerk van Shapeways ook niet indrukwekkend zoals ik ook in een ander draadje beschreven heb.Ik vraag mij dan ook af hoe die handrails op de 1200 er in de print uit gaan zien.Hopelijk wordt de kwaliteit de komende jaren beter.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

fritswe

Berichtdoor fritswe » 08 dec 2017, 21:12

Hallo Allemaal,

Dank voor de complimenten.
Ik teken alleen maar omdat ik het leuk vind. En Ja ik hou wat meer van het moderne materiaal dan van het oude.
Hoop daarmee ook de jeugd te interesseren.
Met de tekeningen probeer ik zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te laten komen en dat valt of staat met de tekeningen. Des te meer maten er op staan des te dichter bij de werkelijkheid.
Zo zijn de DH1 en de G1206 volgens originele bouwtekeningen getekend.
Van sommige draaistellen heb ik ook wat goede tekeningen dus dan is het allemaal goed te doen.
Ik hoop van de mat 54 nog eens de originele tekeningen op de kop te tikken want die kop is erg moeilijk.
De kop van de plan U ben ik maanden mee bezig geweest om die naar mijn zin te krijgen.
Ik ben nu bezig om alle oude tekeningen die ik heb een beetje op te frissen en die laat ik hier dan ook zien.
Ze zijn nog niet allemaal af maar soms hoeft dat voor mij ook niet en gaat het me alleen maar om in grove lijnen het model vorm te geven.
Als de kop gelukt is dan is de rest een peuleschil.

Groeten Frits

ps zal zo nog een paar renders van de NS 1100 plaatsen

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 09 dec 2017, 18:02

Hallo Frits,

In het Utrechts Archief zijn er 1184 detailtekeningen van het materiëel '54 zie bijvoorbeeld : http://www.hetutrechtsarchief.nl/onderz ... iview=inv2 .Helaas zijn deze wegens auteursrechten niet online te bekijken., maar wel in de studiezaal beschikbaar.Ik neem aan dat er ook tekeningen van de koppen bij zullen zijn.

Het is te prijzen dat je de jeugd enthousiast wilt maken.Op sommige modelspoortentoonstellingen lijkt het belangrijkste criterium om toegelaten te worden te zijn dat men kaal is of grijs haar heeft.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

fritswe

Berichtdoor fritswe » 10 dec 2017, 00:04

Hallo Jan,

Dank voor de info. Als ik de mat.54 ga tekenen weet ik waar ik moet zijn.

:-)) :-)) Ik ben niet kaal maar wel erg grijs :-)) :-)) En ik zie het ook op beurzen en dan zijn de meesten erg bezig met hun eigen bezigheden.
Ik sta ook wel eens op beurzen met mijn baggermolens en dan probeer ik de mensen er bij te betrekken en vooral de jeugd te laten zien wat er met moderne technieken, zoals met 3d tekenen, 2d tekenen, cnc frezen en 3d printen te maken is. Zo heb ik mijn baggermolens ook gemaakt.
Gemaakt van NS vertrekstaten

https://youtu.be/1QWwIzyflfc Vorig jaar in Leeuwarden
https://youtu.be/LrCBZU8pzCQ In Veendam

Groeten Frits

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 10 dec 2017, 01:17

Hallo Frits,

Eigenlijk vind ik zo'n baggermolen veel interessanter dan dat moderne NS materiëel.Ik herinner mij dat ik zo'n 50 jaar geleden op bezoek was bij een oudoom die een spoor 0 modelbaan had.Hij had op deze modelbaan ook een haven gemaakt.Omdat hij zelf op een graanelevator in de Rotterdamse haven werkte had hij ook daarvan een model gebouwd in 1:45.Verder had hij in de haven op zijn modelbaan ook een baggermolen liggen.Ik vond dat destijds geweldig.En eigenlijk vind het het nog steeds erg leuk.Ik ben bezig met de RTM op Schouwen-Duiveland en ben al in een gevorderd stadium van de bouw van een stukje van de haven van Brouwershaven, waar een RTM spoor op de kade lag voor bietenoverslag.Ik wil ook nog een stukje van de tramhaven van Zijpe gaan maken.Op één van de foto's die ik daarvan heb staat ook weer ...een baggermolen.Je zal begrijpen dat ik daarvan graag een model wil voor deze haven scene.Ik heb al tekeningen van de goederenwagen, de goederensteiger en de door Hensen gebouwde kraan, maar niet van de baggermolen.Weet jij hoe ik daaraan kan komen (uiteraard wel een zelfde type uit de periode waarin deze foto gemaakt is (omstreeks 1950)).

goederensteiger-Zijpe-bagge.jpg

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

fritswe

Berichtdoor fritswe » 02 jan 2018, 02:55

Hallo Jan,

Allereerst de beste wensen voor 2018.
Er zijn niet zo veel die iets met baggermolens hebben :-))
Zelf heb ik op die schepen gewerkt en de veerhaven van Zijpe heb ik ook uit mogen baggeren met de baggermolen Flevo. Dit was in de begin jaren 70.
Ook in de Wilhelmina haven in Vlaardingen en bij de tankercleaning in Schiedam en Nieuwe Waterweg heb ik met verschillende baggermolens gebaggerd.
Baggermolens en tekeningen er van. Wat dacht je van het baggermuseum in Sliedrecht. Dat is de bakermat van de baggerindustrie. En voor foto's kun je hier terecht http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=55
De tekeningen van de firma waar ik gewerkt heb zijn grotendeels naar het scheepvaart museum in Groningen gegaan. Of daar ook nog stoom baggermolens bij zitten weet ik niet.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten Frits

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 02 jan 2018, 12:06

Hallo Frits,

Ook de beste wensen voor 2018 voor jou en alle anderen die dit bericht lezen.

Interessant te lezen dat jij ook in de veerhaven van het Zijpe gebaggerd hebt.Baggermolens vind ik inderdaad interessant evenals alle weg- en waterbouwwerken.Ik was tot halverwege de middelbare school vast besloten om in Delft weg- en waterbouwkunde te gaan studeren.Allerlei mensen raadden mij dat toen af omdat je dan met laarzen door de modder zou moeten lopen.Nu heb ik een vak met bloed, sputum, braaksel, faeces en urine.Ook allemaal vies maar niet in hoeveelheden dat ik daarbij laarzen aan moet trekken.Maar goed de oude liefde is gebleven.Toen ik nog in Middelburg woonde was ik voorzitter van de werkgroep industriële archeologie van de Zeeuwse Culturele Raad.Na mijn aanstaande pensionering wil zeker weer allerlei archief- en veldonderzoek op dit gebied gaan doen.

Toevallig heb ik enkele dagen vrij en ga ik aanstaande donderdag naar Groningen om bij Salomon's Metalen wat RVS buizen te kopen.Zij hebben daar een ruimere keuze dan in de regio Amsterdam beschikbaar is.Ik heb even gebeld met het Noordelijk Scheepvaartmuseum.Zij zouden mij wel kunnen helpen aan tekeningen maar willen de naam van een baggermolen en de naam van het baggerbedrijf hebben om in hun archief te kunnen zoeken.Kwam deze baggermolen Flevo ook uit Groningen?Weet je andere namen van stoombaggermolens uit de jaren '40-'50 en de naam van het baggerbedrijf die deze baggermolens gebruikte?Je kan mij ook via PB antwoorden.

Alvast bedankt voor de moeite,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

PauldG

Berichtdoor PauldG » 02 jan 2018, 14:53

Om even op het onderwerp van het topic terug te komen. Ik denk dat er wel degelijk belangstelling is voor deze imposante locomotief in schaal nul al is het alleen maar voor in de boekenkast. Ik ken tenminste twee zelfbouw modellen. Joost Musterd heeft een prachtig model gebouwd in praktisch alleen karton en Okke Derksen heeft er eentje in aanbouw omdat ie zulke geschikte pantografen tegenkwam. Uitstekend motief om aan een project te beginnen moet ik zeggen (en zeer herkenbaar) :-))

Groeten, Paul

fritswe

Berichtdoor fritswe » 03 jan 2018, 00:11

Jan, ik heb je een pb gestuurd.

Ik denk het ook wel Paul. :-)) Het is een schitterende lok.

Is er nog iemand die belangstelling bij een 6400 heeft :-)) :-)) :-)) :-)) :-))

edwin1974
Contacteer:

Berichtdoor edwin1974 » 03 jan 2018, 06:51

Ook voor de 6400 zijn er vast wel mensen die deze in model willen :-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-))
Ik heb nog wel het een en ander aan gegevens voor je van de 6400

edwin
RhB In Spur 1m

MarcB

Berichtdoor MarcB » 03 jan 2018, 21:35

fritswe schreef:Jan, ik heb je een pb gestuurd.

Ik denk het ook wel Paul. :-)) Het is een schitterende lok.

Is er nog iemand die belangstelling bij een 6400 heeft :-)) :-)) :-)) :-)) :-))

Zekers !!!! :mrgreen:

fritswe

Berichtdoor fritswe » 04 jan 2018, 01:26

Dat is duidelijk :-)) :-))

Terug naar “Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams”