Brawa wielen geven problemen bij wissels

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
JelleJan
Contacteer:

Re: Brawa wielen geven problemen bij wissels

Bericht door JelleJan » 15 okt 2017, 11:26

De afstand F tussen puntstuk en vleugelrail zou kleiner moeten zijn dan de helft van de wieldikte N. Waarom? Omdat die beide 'gleuven' elkaar ontmoeten op de punt van het puntstuk, waar de opening het breedst is. Samen vormen ze daar dus een gat van 2xF. Houdt men zich hier aan, kan het wiel niet in het gat tuimelen.

Maar... de NEM-norm bevat een stukje tekst dat toestaat hiervan af te wijken, mits je een voorziening maakt om flens te dragen, dus een 'steunzool' rond het puntstuk te voorzien. In H0 is dat zeer gebruikelijk, Fleischmann maakt er zelfs slim gebruik van, door in die 'steunzool' metalen stripjes te zetten, om via de flens de stroomtoevoer naar de lok te kunnen verzorgen. Roco Line heeft het ook, met los verkrijgbare 'inlegzolen' voor gebruik van RP25-wielen. Allemaal erg leuk, maar alleen echt bruikbaar als alle flenzen even hoog zijn.

Het Lenz-uit-China driewegwissel heeft gegoten punststukken compleet met een bodem, die wellicht als 'steunzool' wordt gebruikt.
http://www.spurnull-magazin.de/wp-conte ... 3%BCck.jpg

Het Lenz-by-Peco driewegwissel heeft uit spoorstaaf samengestelde puntstukken zonder 'steunzool', maar wellicht krappere 'gleuven'.
https://www.andreas-modellbahnwelt.eu/W ... 5036-1.jpg

Vraag 1 - Op welke versie hebben jullie getest in Zutphen?

Vraag 2 - Op welke versie heeft topic-starter Rob getest?

Groeten van
Jelle Jan

robstuart
Contacteer:

Bericht door robstuart » 18 okt 2017, 22:44

Jelle Jan,

Mijn driewegwissel van Lenz is de Lenz-by-Peco driewegwissel.

Inmiddels Brawa aangeschreven maar na 1,5 week nog geen reactie. Spijtig voor Brawa.

Nu bij Slaters in de UK terecht gekomen en opzoek naar een passend alternatief. Alle maten staan in gebroken inches op hun website.
Dus de metrische waarden van de Brawa wielset doorgegeven met het verzoek of Slaters het kan converteren.

Tot zover.
:-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-))

robstuart
Contacteer:

Bericht door robstuart » 18 okt 2017, 22:47

Walter schreef:Vandaag, tijdens de eerste ag van de Spoor 0-dagen, samen met Okke nog eens goed gekeken naar het gedrag van Brawa-wagens op de enige wissel op mijn baantje: een Lenz-driewegwissel.

Wat blijkt? Het wiel "valt"/zakt in de ruimte voor/achter het puntstuk (afhankelijk van welke richting je kijkt). De afstand tussen puntstuk en het eerstvolgende stukje rails is te groot voor de diameter van het wiel.
Overigens vertonen Lenz-wagens dit gedrag ook, alleen veel minder, maar zichtbaar en voelbaar (als je je vinger op de wagon houdt).

Mogelijk dat het opvullen van die ruimte met een heel dun laagje materiaal een oplossing biedt.

Groet,
Walter
Walter bij mijn 3 weg wissel lopen de Brawa wielen klem en worden ze opgetild.

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 19 okt 2017, 09:51

Dag Rob,

Walter heeft dus vast de Chinese versie, dus met gegoten puntstukken, die vast bredere 'gleuven' heeft, volgens de oude norm. @Walter, korte respons?

Paul Petau had eens mooie wielstellen, speciaal voor de wagens van Brawa, puntgelagerd met bijgeleverde messing lagerbusjes:
Klik hier...
Helaas een vrij kleine partij, allemaal uitverkocht. Zou hij een nieuwe serie willen maken?

@Iedereen: wie heeft ervaring met wielen van Slaters op Lenz-by-Peco?

Groeten van
Jelle Jan

Walter

Bericht door Walter » 19 okt 2017, 14:00

JelleJan schreef:Dag Rob,

Walter heeft dus vast de Chinese versie, dus met gegoten puntstukken, die vast bredere 'gleuven' heeft, volgens de oude norm. @Walter, korte respons?

Groeten van
Jelle Jan
Yep, de oudere versie

Groet,
Walter

robstuart
Contacteer:

Bericht door robstuart » 05 nov 2017, 10:26

Mannen, het probleem is opgelost dankzij PECO.

Ik heb bij Hattons de wielenset van PECO gekocht, de R0-1. De wiel diameter is gelijk aan die van BRAWA.
De uitstekende as uiteinde aan beide zijden 2mm ingekort met de dremelslijpschijf. Wielen plaatsen, klaar.

https://photos.app.goo.gl/D5DPrLEBkAVVOf0U2

De as diameter is kleiner dan de Brawa maar dit stoort geenszins, de wagon rolt prima en waggelt niet.
Bij de PECO wielenset zitten ook messing aslagers. Ik dacht die te kunnen plaatsen in de BRAWA aspot maar dit past niet.
Uitruimen van de asport werd mij te link want het is dun kunststof.
De Brawa goederenwagon rolt nu prima over de wissels.

Van BRAWA geen enkele reactie gekregen. Dit valt me tegen. Min puntje voor BRAWA op hun conduite staat. %-|

Walter

Bericht door Walter » 10 nov 2017, 23:29

Hoi Rob,

heb op de site van Peco gekeken. Helaas bieden ze geen schijfwielen aan. Ehhh..dat bieden ze wel aan, maar dan zitten er 3 gaten in :(

Met spaakwielen zouden mijn wagens er te ouderwets uit zien. Eerder uit tijdperk I of II dan uit tijdperk III.

Maar wel een goede vondst!

Groet,
Walter

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 11 nov 2017, 11:27

Is dit een alternatief?

Slaters 7122D = 3'1" Plain Disc
https://slatersplastikard.com/wheels/7m ... mCandW.php

Of wellicht Schnellenkamp (dit lijken me de wielstellen van het vroegere O Scale Models - Wolfgang Dora - gezien de kunststof wielschijf):
https://spur-0-kaufhaus.de/epages/f9725 ... ducts/1623

Groeten van
Jelle Jan
Laatst gewijzigd door JelleJan op 27 nov 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruud B.

Bericht door Ruud B. » 11 nov 2017, 19:30

Die laatste zijn inderdaad OSM wielen en.......passen perfect onder de Brawa wagens: dezelfde asdikte en- lengte!
Ik heb ze al een paar jaar onder mijn Brawa wagens zitten want ik had er ook problemen mee.
Overigens schrijft Schnelli dat ze ook bij Lenz passen maar dat is niet zo want die hebben met 46mm veel langere assen.....

groeten, Ruud

Vincent Scholte

Bericht door Vincent Scholte » 04 jan 2018, 21:16

Op de site van Forhmann kwam ik dit tegen:

AfbeeldingIMG_0001 by Vincent Scholte, on Flickr

Wielen van de assen verwijderd en aan de binnenzijde 0.2 mm afgedraaid. Nu geen problemen meer op mijn Engels wissel...

Met vriendelijke groet,

Vincent
Voeding klaar, gaat het nog lukken die extra module ?

robstuart
Contacteer:

Bericht door robstuart » 21 mar 2018, 18:59

Dank heren,
Ik heb nu de Schellenkamp wielen onder de 'Maggi' Brawa wagon zitten. Het rolt nu zonder probleem over alle wissels.

Rob

Plaats reactie