Hij doet het!

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Plaats reactie
Christien

Hij doet het!

Bericht door Christien » 07 sep 2017, 14:22

Beste Spoorders,

Vandaag een doosje rails binnen gekregen en meteen de pas gerestaureerde T3 maar even laten proefstomen.
Hij rijdt als de spreekwoordelijke trein, ook lekker langzaam.
Alleen twee dingen vind ik jammer: dat de excenters van de schuifbeweging niet echt werken (men kan dus niet alles hebben) en dat de elektromotor best wel goed te horen is.
In de toekomst misschien toch maar iets van een geluidmodule, alleen weet ik totaal niet hoe dat soort techniesche snufjes geplaatst moeten worden, iemand raad?

Groetjes, Christien

Paulvv

Re: Hij doet het!

Bericht door Paulvv » 07 sep 2017, 23:59

Hoi Christien,

Ik heb idd ook een Pola Maxi T3.

Die is echter niet zo erg origineel meer. Metalen frame met Uhde aandrijving, soundmodule ESU 3.5 en een metalen drijfwerk.

Mbt jouw opmerking, dat je de motor hoort: kan het niet zijn dat je de tandwiel overbrenging hoort? Pola had nl een motoriseringsset met blauwe kunststof tandwielen. En die maken behoorlijk herrie! icon_evil

Wil je het goed doen, moet er eigenlijk een andere aandrijving in, een ESU 4 met speaker en een condensator.
Dat is een dure grap zeker als je er nog een echt drijfwerk aan wilt hangen.

Wat ook kan, is dat je er alleen een ESU (zonder geluid)in stopt met condensator.
Ik heb hetzelfde gedaan met een V20, maar ik vond het resultaat niet echt bevredigend gezien de herrie, die dat ding maakte.

Weet niet of je hier wat aan hebt, misschien zijn er nog anderen, die ervaring hebben met de ombouw.

Groetjens,

Paul

PauldG

Bericht door PauldG » 08 sep 2017, 09:30

Complimenten! Altijd een mooi moment wanneer je het eerste rondje kan rijden met een nieuw verworven aanwinst.

In aanvulling op de andere Paul: waarder de T3 voor wat het is; een locje uit de jaren zeventig met dito techniek. Enorm leuk, maar ik zou het hele idee van werkende exentrieken en geluidsmodules gewoon uit je hoofd zetten. Of je moet aan complete herbouw gaan denken van onderop. Dan ben je goedkoper uit met een digitaal voorbereide rangeerloc van Lenz of Dapol.

Groeten en veel plezier gewenst,

Paul

Christien

Bericht door Christien » 08 sep 2017, 13:57

Hallo Paul(en),

Na het lezen van jullie feedback denk ik er i.d.d sterk over het locje lekker zo te laten.
Want ik begrijp stoomtractie, explosie- en 2 en 3 fase motoren, maar van die digitaal techniek weet ik helemaal niets.

Daar komt bij dat mijn baan weinig groter kan worden dan het bekende "rondje om de kerstboom", ik woon namelijk in een heel klein huisje in het centrum van Alkmaar (ben ik overigens heel gelukkig mee) en de enige plek die ik nog over heb is het plaatsje achter het huis, daar moet het gebeuren, een tuinspoortje.
Mogelijk speelt het motorgeluid dan ook niet meer zo en bereik ik toch het beoogde doel; De romantiek van het lokaaltje.

Het zou dan ook zomaar kunnen dat ik de Pola vermom als Bello, wat natuurlijk niet helemaal zal lukken omdat de T3 echt anders is dan een 7700 serie, maar het gaat mij toch vooral om de uitstraling.

Al met al zal het allemaal nog wel even duren want de winter komt er aan.

Groetjes,

Christien
Bijlagen
14770966680_789bf8b4da_b.jpg

Plaats reactie