Wat een raar trammetje!

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Plaats reactie
RobK
Site Admin
Contacteer:

Wat een raar trammetje!

Bericht door RobK » 16 jul 2017, 23:09

Zelfs de meest toegewijde scratchbuilder wil wel eens een makkelijk projectje doen. Om in Engelse sferen te blijven: een gevalletje kitbashing is dit.

Via de hoeder van het Nederlandse nul-erfgoed, FritsT, kwam ik in het bezit van een plastic-bouwpakket van een Japanse tram in schaal 0. Volgens de tekst op de buitenkant van de grote doos was het model in schaal 1:45. Daar gaan we dan maar van uit. Gebouwd volgens de gebruiksaanwijzing zou dit model het resultaat zijn:

Afbeelding
Van Tokio naar Haarlem by Rob Kievit, on Flickr

Na een jaar of wat op de plank gelegen te hebben, kwam de kleurrijke kartonnen doos onlangs weer op mijn werktafel terecht. Nou heb ik helemaal niks met de tram van Osaka (volgens het deksel) resp. Tokio (volgens de gebruiksaanwijzing), maar wel met trams. De afmetingen kwamen overeen met verscheidene Nederlandse typen. Wat zal ik er eens van maken?

Voor het project Schragenhave zou ik nog best een Blauw Trammetje kunnen gebruiken, vond ik. Weliswaar was een HTM-Tweeramer of Fordje ook te maken geweest, maar aangezien die allebei een sleepbeugel moeten hebben, waren die niet zo handig voor mijn heen-en-weerbaantje. Ik ken althans nog geen decoder die de sleepbeugel even omzwaait.

Afijn, ik begon met de fronten:

Afbeelding

Zoals gezegd wilde ik er een snel karweitje van maken, al haal ik nog steeds niet de inmiddels legendarische "Frits Thies-achtige bouwsnelheden" (zoals Frits Binnerts dat indertijd noemde). Al te veel veranderingen ten opzichte van het bouwpakket wilde ik dus niet aanbrengen. Ik dacht: aan het begin van de twintigste eeuw bedachten tramontwerpers dat de strook ventilatieraampjes niet per se in een verhoogde lichtkap hoeft te zitten. Je kunt ze ook naar buiten verplaatsen, bovenaan de zijwanden. Dat heeft als voordeel dat het rijtuig een tondak kan krijgen, dat sterker is dan zo'n fraaie lichtkap. In Nederland heeft Allan dat principe al snel toegepast bij vrijwel alle tramrijtuigen die ze bouwden.

Ik heb het moderne idee letterlijk toegepast, maar de oorspronkelijke 19de-eeuwse raamindeling niet aangepast. Dat vond ik te veel werk, en de vraag was of het resultaat me zou bevallen. Het resultaat van dit plakwerk zie je hieronder. Ja, de puristen zullen mij verwensen: had dan meteen een echte gebouwd. Ja, maar dan was hij pas over twee jaar klaar geweest, zeg ik dan. Zoek de verschillen:

Afbeelding

Afbeelding

De bouw van de pantograaf heb ik elders beschreven (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=816577) . Het model is normaalsporig, is gemotoriseerd en kan zowel op bovenleiding als op tweerail rijden. Een decoder ontbreekt nog, evenals koppelingen, passagiers en verlichting in de frontseinen. Dat komt nog wel.

Voor wie 'm niet kent:

Afbeelding

Afbeelding

Ja, ja, op de foto's zie je altijd wat er beter had gekund. Volgende keer - of bij een grote revisie. Voorlopig is hij even klaar. Schiet u maar!

JanHdH

Re: Wat een raar trammetje!

Bericht door JanHdH » 17 jul 2017, 00:48

Hallo Rob,

Ziet erg erg leuk uit!Het oogt overtuigend als een NZH tram.Zelf zou ik de bovenkanten van de ramen niet gebogen hebben gelaten maar recht gevijld.Maar ik ben dan ook al tien jaar met dezelfde tramloc bezig , waarvan ik vandaag alleen de verlorenstoom afsluiter gemaakt heb.Tussendoor ben ik nog wel ter hoogte van het voormalige eindpunt van de NZH lijn in Katwijk naar het strand geweest.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 17 jul 2017, 10:13

Rob,

Super leuke tram, is weer een aanwinst voor je collectie. Ik ben niet echt een tram fan maar als Haarlemmer vind ik een model van de "Blauwe tram" altijd leuk om te zien. Mooi werkstuk.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 17 jul 2017, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

E-P
Contacteer:

Bericht door E-P » 17 jul 2017, 11:18

mooi! zit er ook een aandrijving in?
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 17 jul 2017, 19:22

(Kuch.) Eh, ja hoor!
RobK schreef:Het model is normaalsporig, is gemotoriseerd en kan zowel op bovenleiding als op tweerail rijden. Een decoder ontbreekt nog, evenals koppelingen, passagiers en verlichting in de frontseinen. Dat komt nog wel.
Aandrijving op één as, via de meegeleverde Japanse nylontandwieltjes en een (bijna) bijpassend motortje uit de "schier onuitputtelijke voorraad" van FritsT. Het rijdt. Komt dat zien, komt dat zien in Zutphen na de zomer.

PauldG

Bericht door PauldG » 17 jul 2017, 20:14

Leuk zomerproject hoor! Jammer dat er in Osaka of Tokyo geen Boedapesters hebben gereden, dan had je nu helemaal een leuke kit gehad :-)

Groeten, Paul

FritsS

Bericht door FritsS » 17 jul 2017, 20:33

Een knap stukje modelbouw aanpassen naar eigen inzicht. Leuk gedaan.

HenkB

Bericht door HenkB » 19 jul 2017, 21:11

Rob,
Nog even een tip voor je!
Laatst liep ik hier op een hobbybeurs en daar was iemand met spoor 0 tram.
Zowel zijn schaar stroomafnemer als trolleystang waren voorzien van simpele veertjes van spoor N stroomafnemers,
Het zwikstuk van de schaarstroomafnemer bleef bijna in het hele hoogtebereik recht omhoog staan.
Het is maar een tip.
Rokal TT had vroeger ook van die kleine veertjes bij de stroomafnemers.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 22 jul 2017, 20:29

Bedankt voor de tip, Henk. Ik zal eens op zoek gaan naar die N-veertjes.

Plaats reactie