Rongenwagen R10 van Paul Petau

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
PeterH

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 23 aug 2017, 17:16

Bedankt, ik vind hem ook wel goed geworden. ;-)

De wagen zonder remwerk stond maar kaal, vandaar dat ik later het remwerk er bij besteld heb. Was geen simpele klus, maar het 'smoelt' wel gelijk heel anders.

Van oorsprong zaten er Duitse messing wiellagers bij, maar ik heb 'm een iets meer Nederlands tintje gegeven. De lagers zijn kunststof lagers uit een MK rongenwagenkit. Voor deze kit heb ik messing lagers gebruikt. Echter de MK kunststof lagers waren te smal voor de asbalansen van de R10, dus heb ik de messing lagers afgevijld tot alleen het huis over was en van de kunststof MK lagers heb ik de achterkant afgevijld. Vervolgens met een drupje secondenlijm met elkaar verlijmd en voilà Nederlandse lagers die wel passen.

Neen, voor mij geen Petau meer.

Maar om hier nou sprakeloos van te worden... :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsS

Bericht door FritsS » 24 aug 2017, 07:55

Het is een echt mooie wagon geworden. Zo hoop ik ook eens iets te bouwen.

PeterH

Bericht door PeterH » 24 aug 2017, 13:22

Frits,
Dank je .
FritsS schreef:...Zo hoop ik ook eens iets te bouwen.
Dan zou je eigenlijk gewoon (met iets simpels) moeten beginnen; zo ben ik ook gestart. Geleidelijk krijg je dan meer ervaring.
Zo ver gevorderd als menig ander hier op het forum ben ik ook nog niet, maar het begin is er. En het voornaamste is: ik heb er plezier in. Gaat niet altijd (meteen) zoals het moet of zoals ik wil, maar uiteindelijk win ik toch :-))
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Bericht door PeterH » 28 dec 2017, 18:39

Nog even een 'nabrander' m.b.t. het vastzetten van de aspotten.

Voor zover ik me kan herinneren, zitten er bij de kit hele smalle stripjes waarop een imitatie boutkop is geëtst. De bedoeling hiervan is de aspotten in de asbalansen te doen en dan het stripje (met de boutkoppen aan de buitenkant) er op te solderen. Daarmee zitten de aspotten opgesloten.

Het zal waarschijnlijk niet voorkomen, maar mocht er wat gebeuren en de assen c.q. de aspotten moeten er uit, dan moet je die strips lossolderen. Het demonteren en dan weer monteren gaat hoogst waarschijnlijk niet zonder (veel) schade. Vandaar dat ik niet voor deze methode heb gekozen.

Wat ik gedaan heb, is stripjes van dezelfde maat genomen en deze met een 0,8 mm boutje en moertje op de asbalansen vastgezet. Weet niet meer of er al gaatjes zaten in de asbalansen of niet, maar aan de achterkant heb ik voor alle zekerheid wel 0,8 mm moertjes gesoldeerd. Is overigens een zeer delicaat werkje; voor je 't weet zit alles vast en vol soldeer. Dus heel voorzichtig en met minimaal soldeer het moertje solderen. Je kunt trouwens ook in de asbalansen 0,8 mm schroefdraad tappen.
DSCN4128.JPG
Op deze manier kan ik de aspotten met assen er in zetten en met het 0,8 mm boutje vastzetten. Demonteren en monteren gaat nu zonder al te veel moeite en/of schade. Hoewel op de foto wel te zien is dat er een beetje verf af is a.g.v. het aandraaien van de boutjes... :-o

Aangezien ik geen fototoestel met met een goede macro-opname mogelijkheid is het ietsjes moeilijker te zien, maar hopelijk krijgt men zo wel een indruk.
Met vriendelijke groet,
Peter

Plaats reactie