Rongenwagen R10 van Paul Petau

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Ruud B.
Berichten: 244
Lid geworden op: 27 sep 2005, 20:59

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door Ruud B. » 13 aug 2016, 19:08

Puur vakwerk!

Groeten, Ruud

bernard
Berichten: 2164
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:53

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door bernard » 13 aug 2016, 20:53

Hoi,

Ik sluit mij bij Ruud aan echt heel mooi vakwerk afgeleverd mooie wagon geworden.

Met spoorse groeten,

bernard

ps op naar de volgende mooie wagon

Marco
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:59
Locatie: Ermelo

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door Marco » 14 aug 2016, 14:00

Heren,

Bedankt voor de mooie woorden!

@Paul: Ik heb de koppen speciaal voor dit doel aangeschaft. Ik twijfel nog of ik ze met touwen vast ga zetten aan de wagen.

@Bernard: De volgende wagen is in aanbouw. Een Dresden, ook van Petau. Een Duitse uitvoering met Goggomobil reclame voor achter deze (eveneens Petau) wagen
(Goggo's werden vroeger echt op deze manier vervoerd!)

AfbeeldingPetau Xf 08 by Marco Hagemeijer, on Flickr
AfbeeldingPetau Xf 08 by Marco Hagemeijer, on Flickr

Hartelijke groet van Marco
Laatst gewijzigd door Marco op 19 aug 2017, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.

bernard
Berichten: 2164
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:53

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door bernard » 14 aug 2016, 14:30

Hoi Marco,

Leuk gedaan al die Goggomodil auto's op de wagon neer gezet echt uit de tijd van de wederop bouw bij onze Oosterburen, heb dit zo ver ik weet nog niet op andere spoor nul baan gezien. Ik geef je gelijk dat je ook nog een pasende Dresden van Petau er achter gaat hangen. Ben wederom benieuwd .

Met spoorse groeten,

bernard

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 14 aug 2016, 16:59

Ook dit is een heel fraaie wagen en een leuk geheel zo met die oude Goggomobil's.
Petje af!!
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
E-P
Berichten: 1740
Lid geworden op: 15 mei 2006, 22:42
Contacteer:

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door E-P » 15 aug 2016, 13:26

schitterende wagens! die DE koppen, zijn dat de Philotrain exemplaren? zijn die niet te luxe als lading?
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 29 aug 2016, 15:25

Uiteindelijk heb ik mijn onderdelen voor het remwerk binnen. :-))

Kennelijk was er bij de bezorging iets fout gegaan. %-|
Klaarblijkelijk was PostNL aan de deur geweest op een moment dat ik niet thuis was, maar ik heb nooit een kaartje in de bus gehad. Ik had gisteren een mailtje gestuurd naar Paul Petau en die gaf aan dat het pakje al lang geleden verzonden was. Hij heeft gelijk de T&T-code gegeven. Tot mijn grote verbazing bleek het pakje al sinds de 17e op het PostNL-kantoortje te liggen. >-[

Nou vandaag maar snel opgehaald, maar snel het remwerk onder de wagen zetten zal er wel niet in zitten.
Ben eerst nog aan een ander Project bezig en vrijdag lekker een weekje op vakantie. Daarna zal ik wel met het remwerk beginnen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 20 sep 2016, 11:41

Na de vakantie en een 'sauna' periode op zolder maar weer rustig aan begonnen: het remwerk. Ook hierbij zijn weer een paar soldeerhulpjes meegeleverd.
DSCN3591.JPG
Voor het monteren van de remschoenen en de U-beugels aan de triangels is een hulpje; de rechthoekige deeltjes solderen op de grondplaat.
DSCN3594.JPG
Deze dienen om de beugels op te leggen waarna de remschoenen in het uiteinde geschoven worden en vervolgens worden de assen van de triangels weer in dit geheel geschoven en vast gesoldeerd.
DSCN3596.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 20 sep 2016, 11:44

Zo worden 4 sets gemaakt.
DSCN3597.JPG
Daarna wordt weer een ander soldeerhulpje gebruikt. Dit bestaat uit twee frames, twee u-vormige klemmen en twee grote en twee kleine schijven.
DSCN3599.JPG
Ook zijn er een aantal 'rechthoekjes'. Vanaf de documentatie maar even kijken hoe e.e.a. werkt; het is even puzzelen.

Eerst worden er in elk onderdeel twee triangels gezet en de bedoeling is dat de klemmen (lange u-vorm) over de u-vormige remblokhouders geplaatst worden om deze te fixeren. Zoals je kunt zien, past dit niet; dit in tegenstelling tot wat de documentatie laat zien.
DSCN3601.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 20 sep 2016, 11:51

Eerst wilde ik twee haarklemmen gebruiken om de houders te fixeren,
DSCN3604.JPG
maar daarmee kon het geheel niet in het frame geplaatst worden, zodat ik maar twee krokodilleklemmetjes heb gebruikt om de remschoenen in de ronde opening vast te houden.

Op een foto in de documentatie is te zien dat er een stang door de delen gaat met aan het uiteinde twee ronde schijfjes, daarbij lijkt het of er twee dezelfde schijfjes aan één kant zitten, maar op een ander plaatje zie je dat eerst de grote en dan de kleine schijf aangebracht moet worden. Wanneer inderdaad nu op deze manier het geheel in het frame geplaatst wordt, zorgt de grote schijf voor de juiste afstand en valt de kleine schijf binnen de poten van de scheenplaat. Op bovenstaandde foto zitten de schijfjes dus nog verkeerd om, heb ze hierna omgedraaid.

De twee 1 mm stangen dienen -door aandrukken op het frame- voor het juist positioneren van het geheel in het frame.

Dit alles ziet er mooi uit op de documentatie en in theorie, maar zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie.

Wat blijkt: je moet eerst het remwerk aanbrengen, voordat je de veerpakketten e.d. soldeert. Nu zit e.e.a. in de weg en gaat het een stuk lastiger. Zo past bv het 1 mm stangetje niet goed en ook zakken de kleinste schijfjes niet ver genoeg omdat het veerpakket in de weg zit. Dus bedenk eerst of je wel of niet remwerk aanbrengt; scheelt een hoop ergernis naderhand.

Doordat alles wat lastiger te bewerken en te hanteren is, moet soms ietwat druk uitgeoefend worden om e.e.a. op z'n plaats te krijgen. Bij mij braken daardoor van beide houders (om de u profielen met remschoenen te positioneren) stukjes af waardoor de rem-triangel maar op één plek gefixeerd werd en aan de andere kant 'vrij' hing. Werkt uiteraard nog lastiger.

Aangezien de grote u-profielen niet om de remschoenhouders pasten en ik steeds zat te pielen met die twee grote losse houders, heb ik die lange u-profielen er tussen gesoldeerd waardoor in ieder geval een stabiel geheel ontstond. Hierdoor ging het aanbrengen van de remschoenhouders ietsjes makkelijker.

Nadat de remschoenhouders aangebracht waren, moesten de u-profielen weer losgesoldeerd worden, omdat anders het geheel niet uit het frame verwijderd kan worden.

Ofschoon het werken met dit soort mallen/hulpprofielen de montage wel vergemakkelijkt en daardoor qua afstanden, posities en standen alles standaardiseert, blijven het fragiele onderdelen die snel breken. Heb dat helaas diverse keren ondervonden.

Maar goed, de remschoenen zitten gemonteerd in de houders in het frame.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 28 sep 2016, 13:17

De volgende stap is het aanbrengen van het schaarmechanisme tussen de triangels.
DSCN3605.JPG
Ik was zo druk bezig met het gedoe met de soldeerhulpjes, dat ik vergeten ben eerst deze onderdelen aan te brengen. Op de triangels zit een bevestigingspunt met twee uitsteeksels die in de armen van het scharen moeten en aangezien deze qua gietwerk iets te ruw waren, heb ik die wat moeten afvijlen. Het is een fragiel geheel en dat had beter eerder gedaan kunnen worden, dus voordat de triangels gemonteerd werden.

Zodoende kan je je dan eerst overtuigen dat het past; nu moest het naderhand gedaan worden terwijl het geheel al in het frame zat. Aandachtspuntje voor een volgende. Ter leeringh ende vermaeck.....

Dan worden de bevestigingsbeugels voorzichtig uit de fret gebogen (zijn heel dun en delicaat) en op de scharen en het frame gesoldeerd.
DSCN3606.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 28 sep 2016, 13:22

Vervolgens de (rem)scharen samengesteld. Uit 5 losse onderdelen
DSCN3607.JPG
maken we 2 scharen, waarvan 1 dubbele. Hier de scharen samengesteld.
DSCN3609.JPG
Dan is de hoofdremcilinder aan de beurt. Hierin komen op diverse plaatsen allerlei leidingen en stangen. Eerst worden op de diverse plaatsen wat gaatjes (voor)geboord zodat de leidingen/stangen er goed in gesoldeerd kunnen worden.

Situatie vóór montage van de leidingen en stangen
DSCN3616.jpg
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 28 sep 2016, 13:27

Situatie ná montage
DSCN3617.jpg
Dan de draagbalk met de remcilinder in het frame monteren. De luchttank wordt voorzien van beugels en geplaatst.
DSCN3623.jpg
Daarna wilde ik een dwarsstang, om de remcilinder handmatig te kunnen bedienen, aansluiten. Maar de aansluiting op de beide framekanten zag er op een foto anders uit dan alleen maar koud op het frame gemonteerd. Wat er dan wel bij gemonteerd zou moeten worden, was mij een raadsel want zoiets zat er niet bij; kennelijk ontbrak er iets. Petau maar een mailtje gestuurd.....

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 13 okt 2016, 15:08

We gaan weer verder....

Al vlot een envelopje gekregen van Paul Petau; echter er zaten verkeerde onderdeeltjes in. :(
Uiteindelijk toch maar weer een mailtje gestuurd met een afbeeldinkje van wat ik bedoelde en een aantal dagen later kreeg ik keurig het bedoelde in de bus.
Dit is het gietdeeltje waar het om gaat; een as/stang houder en twee delen met een tandwieloverbrenging.
DSCN3643.JPG
Deze minuscule deeltjes van de gietboom losgezaagd en in de twee deeltjes waar de stang in komt een gaatje van 0,5 mm geboord. In het onderdeeltje dat op de foto links op de gietboom zit, het gaatje van 0,5 mm helemaal doorgeboord.

Op deze manier hoef ik niet nauwkeurig de lengte op te meten maar kan ik het deeltje (aan de rechterkant op de foto) gewoon op het frame solderen en vanaf de andere kant kan ik simpel een 0,5 mm draad doorsteken, vastsolderen en afknippen.

Daarna verder gegaan met de 'beschermbeugels' over de remscharen te solderen. Ik zie trouwens dat in deze opname de stang die naast de enkele remschaar zit, enorm vertekent door het opnamestandpunt. In het echt zit ie overigens keurig recht. :-))
DSCN3653.JPG
Toen de doorgaande luchtleiding met het luchtfilter gemonteerd. Op de luchtleiding de meegeleverde beugels gesoldeerd; maakt het beeld toch wel af!
DSCN3651a.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

Gebruikersavatar
PeterH
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 aug 2015, 14:48

Re: Rongenwagen R10 van Paul Petau

Bericht door PeterH » 13 okt 2016, 15:15

Daarna de onderdeeltjes met de twee tandwielen gemonteerd.
DSCN3647.JPG
Bovenin op het frame de twee deeltjes met het tandrad (is een beetje wazig in deze macro opname) en onderin het houdertje waarin ik het gaatje doorgeboord heb. Na het solderen van de stang en gladvijlen, zie je er niets meer van.

Ook zijn de beschermbeugels over de enkele remschaar hier goed zichtbaar.

Tevens de handmatige losinrichting gemaakt. Ook hier miste ik weer één klein priegel onderdeel; dit maar zelf van een rest stukje etsdeeltje gemaakt. Toen de losinrichting in elkaar gezet. Het klinkt allemaal erg makkelijk, maar in sommige deeltjes (die eigenlijk allemaal erg klein, dun en fragiel zijn) moesten gaatjes van 0,5 mm geboord worden om de diverse leidingdelen (ook 0,5 mm) in te kunnen steken.
DSCN3646a.JPG
De losinrichting loop van links via de remcilinder naar rechts en heeft aan beide kanten een (trek)ring.

Het heeft me behoorlijk meer tijd gekost dan dat ik 't hier nu neerschrijf....

Als laatste heb ik op de kopkanten de luchtleidingen, de opstaptreden en de schroefkoppelingen aangebracht.
DSCN3650.JPG
Aan de rechterkant zit de opstap, maar die is hier op de foto echter niet erg goed zichtbaar.
Met vriendelijke groet,
Peter

Plaats reactie