Breedspoor 2-4-0T Dean 3501 Class

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
ArnoldS

Re: Breedspoor 2-4-0T Dean 3501 Class

Bericht door ArnoldS » 28 aug 2017, 00:52

Hoi Cor,

Heb ik het nu goed gezien en heeft deze loc ook de zandkisten op de voetplaat bij de entree van het machinistenhuis?
Hetzelfde zoals dat was bij de Dean Metro Class tijdens de victoriaanse en begin edwardiaanse periode. De machinist en de stoker moesten a.h.w. over de zandkist heen stappen om op de voetplaat te komen. ;-)
Sandbox Metro.jpg
De machinist en de stoker moesten voorkomen dat ze struikelden over de zandkisten (met ovale lid) bij het instappen. Foto en model: Peter Silvester

Vriendelijke groeten,

Arnold

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 28 aug 2017, 09:46

Hallo Arnold,

Klopt helemaal, de zandkisten staan gewoon in de entree, ach in die tijd was " Health & Safety¨ nog een ondergeschoven kind.
Maar je ziet ik ben lekker opgeschoten gisteren.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 03 sep 2017, 20:04

Vandaag een aantal details op de locomotief aangebracht zoals contra gewichten, zandkisten, traptreden, deel van het remmechaniek.
Ik moet nog op zoek naar onderdelen voor de inside motion ik had een inside motion van M. Finney gepland maar M. Finney is gestopt en zijn opvolger Finney 7 heeft geen inside motion kit in zijn leveringsprogramma.
Laurie Griffin heeft een aantal sets in zijn leveringsprogramma eens kijken of ik een passende inside motion set kan vinden.

Afbeelding
Nu even een foto van de voorkant, moet nog het nodige aan gebeuren maar geeft wel een indruk van de locomotief. De buffers moeten zijn van het type tapered GWR Dean en dit type heeft Slater's Plasticard in het leveringsprogramma, voor de koppelingen van het juiste type kom ik bij CPL terecht. Dat is het leuke van een Engelse locomotief bouwen alle onderdelen zijn te vinden je moet alleen even weten waar. Het is gewoon een leuke locomotief om te bouwen de handleiding en bouwtekeningen zijn summier maar met een goede set foto's van de originele machine kom je een heel eind.
Groeten,

Cor de Jong,

PeterH

Bericht door PeterH » 04 sep 2017, 10:17

Heel mooi en netjes werk! Met de gewone soldeerbout gedaan of met de WSA?

Ik heb ook een Engelse kit en bij deze kits moet je echt heel veel onderdelen zelf op- en uitzoeken en apart bestellen. Kan best lastig zijn als je niet goed thuis bent in dat wereldje.

Zoals die loc daar staat, staat alles vast of moeten er nog onderdelen pas gemaakt worden en daarna nog bevestigd worden?
Volgens mij is de kromming van de schoorsteenvoet niet dezelfde als die van de ketel? Maar dat moet neem ik aan nog bijgewerkt worden?
Met vriendelijke groet,
Peter

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 04 sep 2017, 11:02

Hallo Peter,

In dit geval heb ik alles met de soldeerbout gedaan, als straks de kleine details komen gaat het WSA aan.

De delen zijn nog niet vast het messingwerk op de ketel staat nog los en de schoorsteen moet nog worden uitgeboord want als ik in de toekomst een geluidsdecoder ga plaatsen dan stop ik 1 luidspreker in de rookkast en er ergens 1 in het frame, het effect is dan dat je het geluid op een juiste plaats hoort. Ik heb dat ook gedaan bij mijn GWR 0-6-0 Dean Goods, en bevalt me prima.

Het zelf uitzoeken van de onderdelen is best goed te doen, en het is ook leuk. Voordeel is dat je zelf kan bepalen wat je extra uitgeeft aan je model en welke uitvoering je uiteindelijk gaat maken. Nu is dat bij deze machine simpel er waren niet veel varianten en ze hebben maar 10 jaar als breedspoor machine gereden, daarna volgde de ombouw naar normaalspoor en dan komen er wel meerdere uitvoeringen omdat men met verschillende typen ketels en vuurkisten aan de slag ging.

Overigens het solderen gaat mij heel goed af ik heb vroeger als 15 jarige jongen gewerkt bij een bedrijf wat systemen maakte voor PTT, NS, Koninklijke Marine, Shell, Staatsmijnen en er werd toen nog heel veel gesoldeerd, nu goed solderen leer je dan wel en je werk werd ook geïnspecteerd door controleurs van de genoemde bedrijven. Ben overigens tot mijn pensioen bij hetzelfde bedrijf blijven werken. Maar dit ter zijde.
Groeten,

Cor de Jong,

PeterH

Bericht door PeterH » 05 sep 2017, 16:58

Solderen heb ik mezelf met vallen en opstaan eigen gemaakt. Nu streef ik altijd wel naar perfectie en netjes werk, maar ik blijf solderen nog steeds lasitg/moeilijk vinden.

Ik weet nooit of ik voldoende soldeer gebruik en doe voor alle zekerheid dan nog maar wat extra. Veelal moet ik hierdoor ook weer meer schoonmaken, maar dan zit 't voor m'n gevoel wel vast. En over het algemeen vind ik schoonmaken niet zo erg; knapt er ook wel weer van op.

Het is ook diverse malen voorgekomen dat een onderdeel weer los moest omdat het niet goed zat en dan is toch niet altijd het hele oppervlak goed van soldeer voorzien. Dus denk ik dan dat het niet goed vast zit.

Daarentegen lees ik ook vaak dat er maar een miniem beetje soldeer nodig is om het vast te zetten, maar dat vind ik niet geruststellend. Aan de andere kant, op het moment dat ik met een gesoldeerd model ga zwaaien en er valt niks af, dan zal het toch wel voldoende vast zitten?

Maar ik hou me maar voor: al doende leert men. Ook ben ik van plan toch maar eens een WSA in elkaar te zetten en ook daarmee te leren solderen. Nooit te oud om te leren, toch? :-))
Met vriendelijke groet,
Peter

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 05 sep 2017, 20:24

Peter,

Gewoon doen en de lat steeds hoger leggen daar leer je van. En fouten zo die er zijn daar leer zeker je van. Wel is het zo dat ik soldeer gebruik met verschillende smelttemperaturen (70, 146, 185 en 225 graden). Maar wanneer ik nu voor een bepaalde smelttemperatuur kies hangt van het te solderen materiaal af en beetje gevoel en ervaring. De 3501 Class waar ik mee bezig ben is geheel van nikkelzilver en dat spul soldeert erg gemakkelijk.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 11 sep 2017, 10:00

Nu komen de details aan de beurt zoals de vering van het loopwiel, handrailsteunen, ketelbanden, buffers, gereedschapskisten, enz.
Handig om een aantal onderdelen er nu op de solderen, de binnenkant van de ketel is nog eenvoudig bereikbaar en het is netter om de onderdelen welke op de ketel moeten komen van binnenuit te solderen. Wordt het mooi strak. De handrailsteunen zet ik in lijn met een passend stuk 0,7mm rond messing of nikkelzilver de handrail zelf monteer ik later als het model gespoten is ze blijven dan schoon en komt er geen verf aan de achterzijde van de handrails. Vastzetten met industrie lijm daar zie je niets van en het ziet er dan strak uit. Maar zover zijn we nog niet.
De gereedsschapskisten zijn van witmetaal om deze netjes te monteren soldeer ik messingplaatjes op de plaats waar de gereedschapskisten moeten komen de kisten passen er overheen want deze zijn hol van binnen en dan na het spuiten vastzetten met industrielijm. Voor de liefhebbers weer even een foto voor de update. Achtergrondje er bij altijd leuk. De modulen van de "Kingswear" breedspoorbaan zijn "even" opgeslagen anders zou ik een foto gemaakt hebben in de omgeving waar de locomotief thuis hoort.

Afbeelding
Breedspoor G.W.R 2-4-0T 3501 Class vordert gestaag . Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Paulvv

Bericht door Paulvv » 11 sep 2017, 10:37

Sodeknetters Cor,

Das nog eens hogeschoolbouwen! :-o :-o

Dat wou ik even kwijt. ;-)

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 18 sep 2017, 12:02

Nu begint de locomotief er uit te zien als op de 1:1 foto. Omdat het een vrij korte breedspoor locomotief is ziet deze er massief uit.
De kleurstelling wordt volgens het oude G.W.R schema Chinese red binnen de frames, Indian red voor de buiten frames en de wielen, en G.W.R donker groen voor de opbouw. Al het koperwerk blijft glimmen want onderhouden dat konden de Engelsen in die tijd wel. Maar eerst nog een inside motion zoeken voor deze locomotief. De firma die allerlei soorten inside motion sets in zijn programma heeft is Laurie Griffin Minatures. mooie gegoten onderdelen kost wel wat maar dan heb je ook wat.
De ketel van deze locomotief ligt vrij hoog op het frame en tussen het frame is veel ruimte om een inside motion in te bouwen. De inside motion is dan ook duidelijk zichtbaar. De buffers zijn de typische G.W.R Tapered buffers met een opstap Slater's heeft deze in zijn programma mooie messing gegoten bufferhuizen met alle details welke er op horen.

Afbeelding
Ziet er compact uit nu veel onderdelen gemonteerd zijn. De messing delen op de ketel staan nog los. Grappig dat deze machine ook voorzien is van een soort krik om te hersporen. Staat op de foto aan de linker kant van de bufferbalk. Zal wel nodig zijn geweest in die tijd.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 18 sep 2017, 17:14, 5 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Bericht door JanK » 18 sep 2017, 13:00

Hallo Cor,

Schitterend, ondanks dat je van je pensioen geniet, waar haal je tijd van vandaan om dit moois allemaal te bouwen!

Mvrgrt,

Jan

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 18 sep 2017, 14:36

Hallo Jan,

Ik ben getrouwd, heb 5 kinderen en 3 kleinkinderen daar moet je ook tijd aanbesteden. Maar het geheim zit denk ik in dat ik gestructureerd bezig ben bezit een geordende werkplaats, hoef niet te zoeken naar gereedschap, veel kleine onderdelen keurig bereikbaar enz. Dit zorgt er voor dat de tijd welke je aan het bouwen besteed ook echt bouwtijd is. Daarbij komt dat ik veel info heb over Engelse spoorwegmaterieel zeker van de GWR dus is er twijfel over de plaats van een onderdeel dan pak ik er een boek erbij wat me verder helpt. Moet ook eerlijk bekennen dat ik soms modelbouwdagen van 8 uur maak ja dan schiet je lekker op. Ook heb ik een aardig machinepark, terwijl ik dit schrijf draait de CNC machine en produceert onderdelen voor de ombouw van een 1:32 wagon. En wat ook belangrijk is ik heb altijd de drive om te bouwen.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 15 okt 2017, 19:57

De laatste onderdelen worden gemonteerd, in het bijzonder het remwerk. In de meeste bouwpakketten worden de remschoenen en bedieningsmechanieken aan het frame gesoldeerd. Dit is eenvoudig maar niet handig want als je de locomotief wilt spuiten dan zijn losse delen makkelijker te hanteren en de wielen kunnen verwijderd worden. Bij deze locomotief het ik het anders gedaan door de ophanging van de remschoenen met M1.0 zeskant boutjes en moetjes aan het frame te bevestigen en de bedieningsmechaniek met M 0.8 zeskantboutjes aan de onderzijde van de remschoenen. Zo kun je alles demonteren en netjes spuiten en afwerken. En een bijkomend voordeel is dat de kleine boutjes en moertjes een meer technische look hebben dan een gesoldeerde verbinding. Op de details is gelet zo zijn de juiste Dean buffers gebruikt van Slater's en voor de koppelingen GWR locomotief koppeling van CPL. Deze koppelingen zijn bouwpakketten en dan moet je aan de slag met het tappen van Engelse schroefdraad BA12, tapjes heb ik gelukkig ooit eens aangeschaft dus na een uurtje had ik een set fraaie G.W.R koppelingen.

Afbeelding
Set onderdelen om een correcte G.W.R locomotief koppelingen te maken alles nikkelzilver gietwerk. Foto CdJ

Afbeelding
Machinistzijde van de loc de remmechaniek is goed te zien er is niet veel ruimte maar door de toepassing van scaleseven klopt het allemaal.
De wielen zijn op de correcte wielbandbreedte en daar win je veel ruimte door. De messing delen op de ketel staan nog los. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Plaats reactie