GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 29 nov 2016, 15:24

Hendrikjan,

Het gebruiken van een dubbel frame heeft in dit geval een andere oorsprong.
In de breedspoor periode zijn de voorlopers van deze locomotief gebouwd als tenderlocomotief geschikt voor het toenmalige G.W.R breedspoornet.
Na het omsporen van breedspoor naar normaalspoor zijn de tenderlocomotieven omgebouwd naar normaalspoorlocomotieven met een tender. Gevolg de wielen moesten tussen de frameplaten gepositioneerd worden. Dit is de reden waarom er voor deze oplossing gekozen werd. Van de in 1885 -1892 gebouwde breedspoor uitvoering van deze locomotief bouw ik toevallig ook een model.

G.W.R 3501 breedspoor uitvoering
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 09 apr 2017, 22:01

Degenen die denken dat ik niet meer met 1:43,5 bezig ben hebben het mis. Afgelopen tijd bezig geweest met bedenken van een oplossing voor de niet passende buitenliggende krukken op de nieuwe scale seven assen. Het asgat in de krukken is gebaseerd op de maatvoering voor Slater's assen maar de door de scale seven group geleverde scale seven assen zijn dunner. De oplossing is om passende bussen te draaien welke in de asgaten van de krukken worden geperst. Hierna is moet met een ruimer de binnenmaat van de bussen passend gemaakt worden zodanig dat de krukken spelingsvrij op de assen passen. Het is simpel gezegd maar vergt een stukje precisie en nauwkeurig werken. Als dit deel klaar is kan ik verder gaan met het afmaken van de binnenliggende stoomverdelings mechaniek en drijfstangen en de buitenliggende koppelstangen.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
FritsS
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 feb 2017, 21:55
Locatie: Westervoort

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door FritsS » 10 apr 2017, 08:07

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen en dan in die schaal. Pfffffff.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 08 okt 2017, 20:24

Even een kleine update over de voortgang van de G.W.R "Stella" class.

Zoals ik al eerder meldde moest er een oplossing gevonden worden om de 1/8 inch assen voor de scaleseven wielen te laten passen op de krukwangen welke gemaakt waren voor 3/16 finescale assen. Oplossing was om bussen te draaien met een buitenmaat van 3/16 en een binnen maat van 1/8. De binnenmaat 3.00 geboord op de draaibank en nu geruimd naar 1/8. Even een ruimer vinden voor 1/8 H7 was niet eenvoudig maar de De Locloods had een exemplaar op voorraad deze besteld en lag de volgende dag al in de bus. De bussen met de ruimer op maat gemaakt en op de assen geschoven. Door de nauwkeurige passing mooi strak.

Afbeelding
Te zien zijn de pasbussen op de assen en de krukwangen, ik moet ze nog verder op de assen drukken maar dan zitten ze door de nauwkeurige passing ook vast. Op deze foto is op de vuurkist ook een zgn. "Boiler band tensioning cleat" te zien met deze constructie werden de ketelbanden strak gezet, ontbreken meestal aan een model. Zitten bij het ronde deel van de ketel aan de onderkant. Ook te zien zijn de G.W.R type moeren waarmee de koppelstang gezekerd is incl. veiligheidspin. Geen gewoon moertje maar een realistische bevestiging zoals op het prototype. Foto CdJ.
Overigens hebben de drijfassen van deze locomotief per as 4 hornbloks, 2 x voor het binnenframe en 2 x voor het buitenframe.
De fraaie smalle scaleseven wielen met hun 0.68mm lage flenzen geven het model wel de uitstraling die het moet hebben.

De locomotief is nog niet af maar stap voor stap los ik de voorkomende problemen op.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 22 okt 2017, 20:31

De 1:43,5 S7 G.W.R 2-4-0 Stella class is voorzien van een 3 assige Dean 2500 Gallon tender, ik heb gekozen voor de tender in oorspronkelijke uitvoering. Deze uitvoering had bijv. geen waterscope wel een hekwerk om de kolen in het gareel te houden ook de zandkisten zijn op deze uitvoering eenvoudig van vorm. De voetplaat van de tender is ook smaller dan de latere uitvoeringen. De latere uitvoering heb ik al eerder gebouwd voor achter de G.W.R 0-6-0 Dean Goods. Het bouwpakket van de tender is ook van M. Finney en zoals gebruikelijk bij zijn bouwpakketten kun je de meest voor komende uitvoeringen bouwen. Voor de juiste constructie van de diverse uitvoeringen verwijst hij in de bouwbeschrijving naar het lijvige boekwerk "A pictorial record of Great Western Engines volume one by J.H.Russell". Natuurlijk is dit boekwerk in de Blokpost-Nul bibliotheek aanwezig.

De tender heeft een gecompenseerd frame en is natuurlijk voorzien van scaleseven wielen met een spoorwijdte van 33 mm. De M.Finney kits zijn geschikt om de S7 standard toe te passen geen probleem met ruimte voor de wielen. Wat wel lastig is een waar je handig mee moet zijn is het lamineren van de verschillende onderdelen zoals zijkanten van de tender, bovenkant en verschillende andere onderdelen. Voor grote oppervlakken is het uitkijken en op de juiste manier verwarmen van de te lamineren delen. Ook een lastig deel is de kromming van de bovenkant van de tender, dit is voor de zijkanten en achterkant 1 geheel. Na dat de kromming gemaakt is moet de zetting aan de achterzijde goed worden uitgevoerd. Als het fout gaat dan herstel je dit niet gemakkelijk. Gelukkig ging het nu ook weer goed en zit de buitenkant van de tender strak om het binnenframe. Voor de tender remblokken met ophangconstructie heb ik gekozen voor de G.W.R tender remblokken van Laurie Griffin. Deze zijn zo overduidelijk aanwezig dat de extra kosten voor de aanschaf van mooie messing gegoten delen het waard zijn. Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat de M. Finney met het ontwikkelen van bouwpakketten gestopt is. Er is wel een opvolger maar die is toch met een andere lijn van modellen bezig.

Afbeelding
De G.W.R Dean 2500 Gallon tender in aanbouw het frame en de bovenbouw beginnen vorm te krijgen. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 14 nov 2017, 16:04

Kleine update bouw van de tender:

De uitvoering welke ik gekozen heb en past in de periode 1900 - 1910 is de uitvoering met een hekwerk om de kolen tegen te houden. Nu werden in die tijd nog grote stukken steenkool geladen welke op de tender in kleinere stukken geslagen werden. Ook heeft deze uitvoering nog geen "waterscope" dit is een mechanisme om tijdens het rijden water te nemen uit een goot welke zich op bepaalde trajecten tussen de rails bevond en volgepompt werd met water. Als de locomotief een tender had met een "waterscope" dan liet de stoker tijdens het passeren van de watergoot de "waterscope" zakken en werd door de snelheid het water uit de goot de tender ingeleid.

Afbeelding
Dean 2500 Gallon tender met het hekwerk. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 14 aug 2018, 16:47

De GWR locomotief plus tender vordert langzaam maar zeker. Ja ik ben nog gewoon met spoor 0 bezig. Ben ook bezig met het frezen van onderdelen voor de 1:32 bovenleidingmasten, nu met zo'n freessessie is de CNC machine twee uur in de weer. Tussendoor gewoon even tijd om verder te gaan met de 1:43,5 GWR Stella class.

De tender is op een aantal details klaar om te worden gestraald en gespoten. Het remwerk bouw ik verder later in omdat na montage de assen niet eenvoudig te demonteren zijn. En om de tender te kunnen stralen en spuiten zal dit zonder wielen en assen moeten vandaar.

Afbeelding
GWR Dean 2500 Gallon Tender in de oorspronkelijke uitvoering. Foto CdJ.

Afbeelding
GWR Dean Tender de achterzijde. Na het spuiten worden de bufferschotels en schroefkoppeling gemonteerd. Foto CdJ.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 15 aug 2018, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Job
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 mei 2016, 10:20

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door Job » 15 aug 2018, 07:52

Cor,

Het ziet er weer strak uit.


Job.

JanK
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jun 2014, 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door JanK » 15 aug 2018, 12:23

Hallo Cor,

Erg mooi weer! Wel een project van de lange adem zag ik na teruglezen.. Vanaf maart 2012! Pff..

Mvrgrt,

Jan

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 15 aug 2018, 14:43

Hallo Jan,

Dat klopt maar gewoon volhouden is het recept. Het probleem zat in de verkrijgbaarheid van de assen. Omdat de locomotief in scale seven met een spoorwijdte van 33mm gebouwd wordt waren er geen juiste assen verkrijgbaar. Een lid van de scale seven group had dit probleem ook en heeft assen laten maken waarbij ik als lid van de scale seven group kon meeliften. Maar nu gaan we door want opgeven dat doe ik niet snel. Nu liggen op de werkbank de onderdelen om de binnenliggende stoommechaniek in te bouwen en werkend te krijgen. Deze locomotief is uitgevoerd met een dubbelframe dus het is schipperen met de ruimte.

Afbeelding
Voorbeeld van samengebouwde onderdelen welke de stoommechaniek vormen. Foto CdJ
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 20 aug 2018, 12:08

Het lastigste deel van de inside motion afgelopen zondag maar eens aangepakt. De excentriekschijven plus excentrieken (4 stuks) plus de krukken voor de aandrijfstangen moeten in 1 keer op de juist positie gemonteerd worden op de aandrijfas. Een 3/16 ruimer is een must voor het verkrijgen van de juiste maatvoering en passing. Als al deze onderdelen op de juiste positie zitten en dat is toch passen en meten ondanks dat er in een scaleseven frame wat meer ruimte is. Dan komt de grote truc de krukken moeten op de as gesoldeerd worden. Dit moet met een vlam gebeuren want een 3/16 as neem best wat warmte op. Daarbij komt de 3/16 as is van staal en de krukken en exentriekschijven zijn van messing. Dit vergt pure concentratie want als je te lang verhit en te veel soldeer gebruikt dan bestaat de kans dat het vloeibare soldeer tussen de excentriekschijven en de excentrieken gezogen wordt. Leiden is dan in last want dan zit de boel vast. Maar subtiel omgaan met de soldeerbrander, juiste hoeveelheid vloeimiddel en soldeer en een stukje ordentelijke klassieke muziek op de achtergrond dan lukt het. Ik heb er al een aantal gedaan het lijkt routine te worden maar dat is het niet. Maar goed met deze set is weer gelukt en kan worden ingebouwd.

Afbeelding
Aandrijfas met krukken en excentriekschijven in het frame links komen nog de geleidingen van de drijfstangen, stoomcilinders en stoomschuiven. Foto CdJ.

Op de foto is te zien dat deze locomotief een dubbelframe heeft en dan ook per as 4 "hornblocks" . De drijfwielen komen tussen de frameplaten. Deze constructie is zo omdat deze locomotief in eerste aanleg als breedspoor machine is gebouwd en later (na 1892) is versmald naar normaalspoor.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 21 aug 2018, 08:44, 7 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

JanK
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jun 2014, 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door JanK » 20 aug 2018, 12:53

Hallo Cor,

Heel bijzonder, en geheel volgens verwachting weer een fantastisch stuk werk. Alleen.. ga je dit allemaal terugzien vanaf de buitenkant? Ik bedoel niet dat het dan maar weggelaten kan worden, maar het zou mooi zijn om dit te kunnen zien zonder de loc op een spiegeldraaiplateau te hoeven zetten.

Mvrgrt,

Jan

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 20 aug 2018, 13:24

Jan,

Als ik de insidemotion zou weglaten dan heb ik het gevoel dat ik een halve locomotief bouw. Maar als de locomotief op de baan staat zie je wel de mechaniek zitten en het bewegen van al de stangen tijdens het rijden geeft toch een extra dimensie aan een model. Niets is naar mijn mening frustrerender dan een fraaie locomotief te bouwen en als je dan onder de ketel een gapend gat ziet dan denk ik dit is niet af.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

fritswe
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 nov 2017, 10:01

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door fritswe » 20 aug 2018, 20:06

Petje af. Wat een monniken werk. Complimenten.

gr. Frits

Gebruikersavatar
CordeJong
Berichten: 2322
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:15
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Bericht door CordeJong » 11 okt 2018, 13:00

Tijdens het 1:32 bovenleiding project gaat ook de bouw van de S7 1:43,5 GWR 2-4-0 gewoon door.

Alle delen zijn nu af gestraald en hebben een behandeling gehad in het Ultrasone reinigingsbad om de laatste resten vuil en aluminiumoxide te verwijderen. De combinatie van water met de toevoeging van 5% van de reinigingsvloeistof Tickopur 33 zorgt er voor dat de messing delen perfect schoon worden om te worden gespoten.

Afbeelding
De gestraalde en gereinigde delen liggen even rustig te drogen. Foto CdJ.

Het is heel handig om een werkplaats te hebben met alle tools om een model goed te kunnen bouwen. Het maakt het allemaal wat eenvoudiger.
Ik kom volgende week zaterdag naar Zutphen en neem dan de locomotieven mee. De planning is om de locomotief in te kunnen zetten op Tripton by the Sea tijdens de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk op 12 en 13 januari.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie