Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
JohnR
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2018, 19:26
Locatie: Roosendaal e.o.
Contacteer:

Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor JohnR » 15 apr 2018, 12:50

Pas begonnen met Spoor 0.

Ik wil een Class 08 van o.a. Britsih Rail geproduceerd door Dapol ombouwen naar een NS 500/600/700. Ombouwen heb ik echter nog nooit gedaan.

Ik heb de versie vlgs de foto's kunnen kopen met ladders. Is er iemand met ervaring om aan te geven waar ik op letten moet. Is er iemand die dit kan doen ?

Kisten en verlichting is me al opgevallen

Heeft iemand misschien een bouwtekeneing van een NS

Alle info en hulp is welkom.

John

Class_08_SM_.jpg
Class_08_SM_ other.jpg
Class_08_SM_ other 2.jpg

FrankJ
Berichten: 632
Lid geworden op: 17 mei 2005, 22:29
Locatie: Oldenzaal

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor FrankJ » 15 apr 2018, 12:56

Dag John,
Een Class 08 verschilt op nogal wat punten van de NS 500/600 die is gebaseerd op de Class 11. In dit bericht van Rob vind je verwijzingen naar eerdere discussies over dit onderwerp.
Groeten en veel succes ermee! Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

JohnR
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 feb 2018, 19:26
Locatie: Roosendaal e.o.
Contacteer:

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor JohnR » 16 apr 2018, 07:25

Frank bedanktvoor d einfo. Ik ga het eens bestuderen. Dat van die class 1 had ik gezien maar die is er niet bij Dapol.

ArnoldS
Berichten: 1225
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor ArnoldS » 16 apr 2018, 08:41

Hallo John,

Helaas is het moeilijker om van een Class 08 zonder concessies een NS 500 te fabriceren. In de tijd dat ik intensief contact had met Britse leveranciers heb ik ooit geprobeerd om ze te bewegen een echte LMS Class 11 te maken, want dat was ook in de werkelijkheid de basis van onze huidige NS 500/600.
Er is in Groot-Brittannië echter te weinig animo om dit model als bouwpakket of kant-en-klaar model op de markt te brengen.
Naar mijn mening zijn er te grote verschillen tussen een BR Class 08 en een LMS Class 11. De wieldiameter, de opbouw van de motorhuif en de cabine zijn maar een paar aspecten. Dus wil je het echt helemaal perfect doen, dan kom je al gauw tot de conclusie dat zo’n Dapol model te veel gestript moet worden. Een rechtgeaarde modelbouwer weet dat alleen volledige zelfbouw de beste optie is.
Kijk, die aandrijving, de motor, de luidspreker en de decoder zijn natuurlijk wel goed te gebruiken. Je kunt je echter afvragen of het dat allemaal waard is, want deze losse onderdelen zijn allemaal door andere (Britse) leveranciers ook goed leverbaar.
Tekeningen zijn er ook wel ergens, zowel bij het Utrechts Archief als bij het NRM in York, dus dat hoeft in principe ook geen belemmering te zijn voor zelfbouw. En nee, er is dus geen snelle weg naar een NS500/600 in schaal 0, tenzij je genoeg spaargeld hebt om die van Philotrain aan te schaffen. :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Arnold

Aeneas
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 sep 2015, 09:35

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor Aeneas » 16 apr 2018, 21:07

I looked at doing the same conversion and made the same conclusion that there were too many differences. The best way is to scratch build if you can get good plans. For now I have enough projects on the go.
Aeneas

PauldG
Berichten: 1212
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor PauldG » 18 apr 2018, 10:49

Ik moet echt mijn class 08 ombouwproject maar weer eens uit de kast halen. Ik krijg zo’n zin om die hele ‘het is geen goede basis voor een NS 500/600 doctrine’ eens stevig onderuit te halen...

ArnoldS
Berichten: 1225
Lid geworden op: 15 mei 2005, 15:39

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor ArnoldS » 18 apr 2018, 13:17

PauldG schreef:Ik moet echt mijn class 08 ombouwproject maar weer eens uit de kast halen. Ik krijg zo’n zin om die hele ‘het is geen goede basis voor een NS 500/600 doctrine’ eens stevig onderuit te halen...

Yep Paul,

Ik zou zeggen: Respect! Ga ervoor en laat ’t maar eens zien.

Hopelijk vind je het niet erg als ik een paar technische vragen stel m.b.t. hoe je probleempjes tijdens de ombouw oplost. :mrgreen:

Vriendelijke groeten,

Arnold

PauldG
Berichten: 1212
Lid geworden op: 16 mar 2007, 14:17

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor PauldG » 18 apr 2018, 14:18

Nee zeg, je krijgt alleen een plaatje voor en na het behaalde resultaat. Bouwverslagen, werkfoto’s en overpeinzingen daar kan ik natuurlijk niet aan beginnen.... :-))

JanHdH
Berichten: 506
Lid geworden op: 19 mei 2005, 16:31

Re: Dapol British Rail Class 08 naar NS 500/600/700

Berichtdoor JanHdH » 21 apr 2018, 23:11

Hallo Paul,

Het lijkt mij een goed plan om gewoon aan de slag te gaan.Hoewel ik zelf modellen bouw die op de tiende millimeter kloppen ten opzichte van het origineel, moet ik toegeven dat wanneer je deze Dapol BR Class 08 alleen maar in NS kleuren spuit en van NS nummerplaten en lantarens voorziet er weinigen zullen zijn die dit opmerken.In de jaren '60 zag je op veel modelbanen een Amerikaanse Baldwin locomotief van Fleischmann die voor NS 2200 moest doorgaan.Ook stonden er in de Modelbouwer van de NVM tekeningen van freelance locomotieven,die dus geen bestaand voorbeeld hadden.De lat wordt steeds hoger gelegd.De vraag is of je daaraan moet meedoen.Ook bij de kleinserie modellen uit het hogere segment zie je deze ontwikkeling.Fulgurex en Lemaco rijtuigen hadden 30 jaar geleden een slechts eenvoudig gedetailleerde onderzijde.Nu Nu wordt dat allemaal perfect nagebouwd met alle details van remwerk etc..In de praktijk zie je details alleen maar als de wagen of loc na een ontsporing op zijn kant ligt.Dat is dan voor een loc van € 6000 of wagen van € 2000 niet zo leuk.

Succes met bouwen,

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn


Terug naar “Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten