Lok rijdt niet goed en wiebelt als hij moet trekken

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
Plaats reactie
Peter Kleton

Lok rijdt niet goed en wiebelt als hij moet trekken

Bericht door Peter Kleton » 29 aug 2017, 19:43

Hallo,
Enkelen weten wel inmiddels dat ik een 3900 aan het bouwen ben. Het gaat nog niet helemaal goed met deze lok.
Alleen rijdt hij goed ,zonder te ontsporen, maar met een trein erachter gaat het niet goed. Wanneer ik de rijspanning langzaam verhoog (Lok is nog analoog) dan ontspoort hij meteen doordat hij gaat schudden omdat hij slipt.
Je zou zeggen ,dan moet je hemm minder belasten, maar als hij maar even wat meer moet trekken terwijl hij goed rijdt ,gaat hij direct weer "rollen".Alle 3 de assen staan op de rails:Ze kunnen ook een beetje op en neer enkele mm s. Het komt ook voor dat de middelste drijfas eruit springt waardoor de lok dus ontspoort. Zou mss de vrij op en neer gaande speelruimte te groot zijn ? Die is nu ca + of - 2mm voor opvangen van ongelijkheden in het spoor.
(Die speelruimte heb ik geschat)
De lok is gecompenseert, de achterste as is vast in het frame, het frame steunt op een verbinding tussen de 2e en 1e as. De bogie is apart afgeveerd.
Wie herkent dit verschijnsel ?
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Alles rijdt op 2 rail, het el. mat heeft zijn verlichting van de bovenleiding.

E-P
Contacteer:

Re: Lok rijdt niet goed en wiebelt als hij moet trekken

Bericht door E-P » 29 aug 2017, 20:06

het lijkt er op dat de lok te licht is tov van zijn eigen gewicht, waarschijnlijk teveel speelruimte. Ik verwacht dat je aan beide moet werken. Ik zou de loc meenemen naar zutphen
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 29 aug 2017, 20:49

'Zutphen' is het beste advies. Ik denkt dat Ernst-Peter een punt heeft wat het gewicht betreft. Intussen zou je nog kunnen kijken of de bogie niet te stug is afgeveerd. Misschien drukt die het frame omhoog. Hoe gedraagt de loc zich zonder bogie, als je 'm dan iets laat trekken?

En hoe is de bevestiging van de tender? Idealiter - in modeltreinopzicht - rust een deel van het tendergewicht op de achterkant van de loc, zodat de tender helpt bij het vergroten van de adhesie van de achterste (vaste) drijfas.

Maar ik heb makkelijk praten. Ik heb tot nu toe alleen nog maar tweeassige stoomlocs gebouwd.

(Maar ik moest toch iets terugdoen voor dat schuine frontraam bij de NZH, Peter!)

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 29 aug 2017, 21:21

Hoi Rob ,de trammenbouwer. ;-)
Die schuine voorruit hoort er echt bij. Vroeger herkende je op afstand dat het een 600 was door de heldere witte voorruit en de donkere smalle ramen er naast.
Twee assers zijn veel makkelijker ,met mijn electrische NS loks heb ik nooit zulke problemen gehad.

Ik ben nog steeds van plan naar Zutphen te komen of de lok dan beter rijden wil of niet. Het is jammer dat Allan Rice niets schrijft over de benodigde vertikale speelruimte. Ik denk dat ik die maar eens moet gaan verkleinen.
Verzwaren van de lok kan ook nog wel er is nog wel plaats in de ketel.

Het laten steunen van de tender op de lok is een idee, maar dan moet ik de compensatie van de tender wielassen veranderen.
Om eerlijk te zijn, de compensatie van de lok zelf is anders dan ik eerst schreef.Die beschrijving wilde ik even eenvoudig houden. ;-)
Het gaat volgens fig 6.9 op pag 64 van het genoemde boek. Hier beschrijven is erg moeilijk, maar de bogie doet ook mee in de ondersteuning van de lok.
Eerst dus verzwaren en dan de vertikale speling kleiner maken .
Bedankt voor de ideeen.
Peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 02 sep 2017, 19:53

Hallo,
Ik heb twee oorzaken gevonden die het wiebelen veroorzaakten. !!
De eerste was dat de begrenzing van de 1e drijfas van de neergaande beweging aan een kant anders was dan de andere kant en ook te krap stond waardoor deze as dus niet voldoende naar beneden kon bewegen.
De tweede was dat de compensatie arm die op het midden van die as moet drukken , zijdelings kon verschuiven ,zodat de wielen van deze as ongelijk op de rails gedrukt werden.
Ik vraag mij dan weer eens af ,hoe het komt dat je zo iets zo laat pas gaat controleren als er problemen zijn. Maar ja ,de lok zelf zegt niets waarom hij ontspoort en fouten blijven er in zitten tot je ze door meten opeens ontdekt.. Dat is natuurlijk het lot van de bouwer die geen lok uit een bouwkit kon /wilde gaan bouwen. :mrgreen:
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

PeterH

Bericht door PeterH » 03 sep 2017, 07:24

Hi Peter,

In ieder geval goed dat je het euvel gevonden hebt, nu kun je er tenminste wat aan doen. Kennelijk luistert het allemaal erg nauw qua speling en toleranties.
Trouwens, maak je geen illusies dat als je kit koopt dat dan alles wel in een keer perfect en goed zit. In tegendeel, bij menig kit (overigens niet bij allemaal) moet je ook nog het nodige aanpassen voordat alles goed en naar tevredenheid zit/loopt.
Met vriendelijke groet,
Peter

PauldG

Bericht door PauldG » 03 sep 2017, 13:47

Het zou zo leuk zijn wanneer je er eens een foto bij zou posten Peter. Zelfbouw van locomotieven is schaars (zelfs op deze stek) en alhoewel ik weet hoe een 3900 er uit ziet is vergt het veel van mijn fantasie. Ook voor het oplossen van euvels zijn (detail) foto's gewoon een must.

Groeten, Paul

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 11 feb 2018, 22:56

Sinds een week of wat weer verder met de lok gegaan; ik heb een wat andere constructie van de compensatie gemaakt.
Bovendien ontdekte ik ook nog dat het links-voorste wiel nog geen halve mm naar rechts kon kantelen ,omdat het tegen de buitenkant van de ketelsteun aan liep.Het lokframe kon daardoor niet naar links bewegen en de wielen wipten eruit...
Ook heb ik enkele knikken in een krappe boog van 120 cm weggewerkt .
Nu verder met de 4 assige tender gegaan. Die heeft een motor op een buitenste as ,om de lok wat te " helpen."
De andere buitenste as is niet aan gedreven en zit star in het frame.
De middelste assen zitten vrij , onafgeveerd met genoeg vertikale bewegingsmogelijkheid los in hun lagers.

Nu mijn vraag hier over :
Moet ik die nog gecompenseerd maken ,of mss zelfs gewoon weg laten ? :mrgreen:
Wat de mening van de lokomotief bouwers hier over ?

Gr,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 11 feb 2018, 23:24

Het gaat dus nu even over de gemotoriseerde vierassige tender, begrijp ik. Daar durf ik wel wat over te zeggen. Daar zou ik een driepuntsgelagerde tweeasser van maken, plus twee voor de show meerollende assen in het midden. Is vier.

Zit de motoras in de tender vast gelagerd?
Zo ja, dan heb je met die vaste as aan het andere einde van de tender een star gelagerde vierasser achter je loc hangen. Niet ideaal. De assen 2 en 3 van de tender zou ik gewoon los op en neer laten rammelen, als ze zo in het spoor blijven. Niks meer aan doen als ze het nu goed doen.

Als die motoras van de tender vast gelagerd is, zou ik de andere uiterste as beweegbaar maken. Kantelbaar om de hartlijn van het chassis, bijvoorbeeld. Dan is de tender driepuntsgelagerd, en blijft de hulpmotoras te allen tijde meehelpen zonder af en toe z'n pootje te lichten.

Ik hoop dat dit helpt, en succes.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 12 feb 2018, 08:21

Peter,

Hier een uitgebreide website met alle informatie over hoe je een goede ophanging voor je assen van locmotief en tender kunt maken. Stuk theorie maar ook de praktische uitvoering. Misschien heb je er wat aan.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 12 feb 2018, 11:04

Hallo Rob & Cor,
# Rob :
Ik heb niet gemeld dat de enkele motoras kan kantelen , bij deze dus.
De vaste as zit aan de lok zijde van de tender.
Ik laat dus de assen 2 en 3 los rondhobbelen met wat vertikale speling.
Als ze ontsporen ,ga ik ze verzwaren met grote moeren op de assen.
In mijn heel oude model van de NZH A101 had ik al een kantelas,aangedreven met een stalen snaar (Meccano onderdeel )

# Cor :
Bedankt voor de link, ik heb nog geen speciale verwijzing gevonden naar tenders met aangedreven as(sen).
Ik ga verder kijken ..

Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 13 feb 2018, 12:09

Dus van voor naar achter gezien hebben we de (starre?) achterste as van de loc, dan de loc-tenderkoppeling, en dan de eerste, starre, as van de tender.
Zorgt de loc-tenderkoppeling niet voor problemen? Die moet uiteraard horizontaal kunnen draaien om het draaipunt, maar ook een beetje om de lengteas van de loc. Dan kan de loc 'naar links leunen' en de tender naar rechts, bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld bij het inrijden van bogen met verkanting.

't Is maar een idee.

Peter Kleton

Bericht door Peter Kleton » 13 feb 2018, 12:50

Hoi Rob ,
Dat klopt.
Zo moet het wel worden ,maar ik rij nu nog proefritten met alleen de tender zelf.
De koppeling is zoals je hem hier voorstelt en momenteel rijdt de losse tender met zijn ene motor en alle 4 zijn wielstellen goed op de baan.
Bij het rijden houdt de tender soms een beetje in,maar dat komt niet doordat b.v. de middelste wielstellen tegen het binnen frame aanlopen.
Straks zet ik de bovenbouw er weer op ,om te kijken hoe hij daarmee rijdt ,want verrassingen zijn nooit uitgesloten. :mrgreen:
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

Plaats reactie