GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
CordeJong
Contacteer:

Re: GWR 2-4-0 3201/3501 "Stella" class.

Berichtdoor CordeJong » 29 nov 2016, 15:24

Hendrikjan,

Het gebruiken van een dubbel frame heeft in dit geval een andere oorsprong.
In de breedspoor periode zijn de voorlopers van deze locomotief gebouwd als tenderlocomotief geschikt voor het toenmalige G.W.R breedspoornet.
Na het omsporen van breedspoor naar normaalspoor zijn de tenderlocomotieven omgebouwd naar normaalspoorlocomotieven met een tender. Gevolg de wielen moesten tussen de frameplaten gepositioneerd worden. Dit is de reden waarom er voor deze oplossing gekozen werd. Van de in 1885 -1892 gebouwde breedspoor uitvoering van deze locomotief bouw ik toevallig ook een model.

G.W.R 3501 breedspoor uitvoering
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 09 apr 2017, 22:01

Degenen die denken dat ik niet meer met 1:43,5 bezig ben hebben het mis. Afgelopen tijd bezig geweest met bedenken van een oplossing voor de niet passende buitenliggende krukken op de nieuwe scale seven assen. Het asgat in de krukken is gebaseerd op de maatvoering voor Slater's assen maar de door de scale seven group geleverde scale seven assen zijn dunner. De oplossing is om passende bussen te draaien welke in de asgaten van de krukken worden geperst. Hierna is moet met een ruimer de binnenmaat van de bussen passend gemaakt worden zodanig dat de krukken spelingsvrij op de assen passen. Het is simpel gezegd maar vergt een stukje precisie en nauwkeurig werken. Als dit deel klaar is kan ik verder gaan met het afmaken van de binnenliggende stoomverdelings mechaniek en drijfstangen en de buitenliggende koppelstangen.
Groeten,

Cor de Jong,

FritsS

Berichtdoor FritsS » 10 apr 2017, 08:07

Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen en dan in die schaal. Pfffffff.

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 08 okt 2017, 20:24

Even een kleine update over de voortgang van de G.W.R "Stella" class.

Zoals ik al eerder meldde moest er een oplossing gevonden worden om de 1/8 inch assen voor de scaleseven wielen te laten passen op de krukwangen welke gemaakt waren voor 3/16 finescale assen. Oplossing was om bussen te draaien met een buitenmaat van 3/16 en een binnen maat van 1/8. De binnenmaat 3.00 geboord op de draaibank en nu geruimd naar 1/8. Even een ruimer vinden voor 1/8 H7 was niet eenvoudig maar de De Locloods had een exemplaar op voorraad deze besteld en lag de volgende dag al in de bus. De bussen met de ruimer op maat gemaakt en op de assen geschoven. Door de nauwkeurige passing mooi strak.

Afbeelding
Te zien zijn de pasbussen op de assen en de krukwangen, ik moet ze nog verder op de assen drukken maar dan zitten ze door de nauwkeurige passing ook vast. Op deze foto is op de vuurkist ook een zgn. "Boiler band tensioning cleat" te zien met deze constructie werden de ketelbanden strak gezet, ontbreken meestal aan een model. Zitten bij het ronde deel van de ketel aan de onderkant. Ook te zien zijn de G.W.R type moeren waarmee de koppelstang gezekerd is incl. veiligheidspin. Geen gewoon moertje maar een realistische bevestiging zoals op het prototype. Foto CdJ.
Overigens hebben de drijfassen van deze locomotief per as 4 hornbloks, 2 x voor het binnenframe en 2 x voor het buitenframe.
De fraaie smalle scaleseven wielen met hun 0.68mm lage flenzen geven het model wel de uitstraling die het moet hebben.

De locomotief is nog niet af maar stap voor stap los ik de voorkomende problemen op.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 22 okt 2017, 20:31

De 1:43,5 S7 G.W.R 2-4-0 Stella class is voorzien van een 3 assige Dean 2500 Gallon tender, ik heb gekozen voor de tender in oorspronkelijke uitvoering. Deze uitvoering had bijv. geen waterscope wel een hekwerk om de kolen in het gareel te houden ook de zandkisten zijn op deze uitvoering eenvoudig van vorm. De voetplaat van de tender is ook smaller dan de latere uitvoeringen. De latere uitvoering heb ik al eerder gebouwd voor achter de G.W.R 0-6-0 Dean Goods. Het bouwpakket van de tender is ook van M. Finney en zoals gebruikelijk bij zijn bouwpakketten kun je de meest voor komende uitvoeringen bouwen. Voor de juiste constructie van de diverse uitvoeringen verwijst hij in de bouwbeschrijving naar het lijvige boekwerk "A pictorial record of Great Western Engines volume one by J.H.Russell". Natuurlijk is dit boekwerk in de Blokpost-Nul bibliotheek aanwezig.

De tender heeft een gecompenseerd frame en is natuurlijk voorzien van scaleseven wielen met een spoorwijdte van 33 mm. De M.Finney kits zijn geschikt om de S7 standard toe te passen geen probleem met ruimte voor de wielen. Wat wel lastig is een waar je handig mee moet zijn is het lamineren van de verschillende onderdelen zoals zijkanten van de tender, bovenkant en verschillende andere onderdelen. Voor grote oppervlakken is het uitkijken en op de juiste manier verwarmen van de te lamineren delen. Ook een lastig deel is de kromming van de bovenkant van de tender, dit is voor de zijkanten en achterkant 1 geheel. Na dat de kromming gemaakt is moet de zetting aan de achterzijde goed worden uitgevoerd. Als het fout gaat dan herstel je dit niet gemakkelijk. Gelukkig ging het nu ook weer goed en zit de buitenkant van de tender strak om het binnenframe. Voor de tender remblokken met ophangconstructie heb ik gekozen voor de G.W.R tender remblokken van Laurie Griffin. Deze zijn zo overduidelijk aanwezig dat de extra kosten voor de aanschaf van mooie messing gegoten delen het waard zijn. Ik blijf het nog steeds jammer vinden dat de M. Finney met het ontwikkelen van bouwpakketten gestopt is. Er is wel een opvolger maar die is toch met een andere lijn van modellen bezig.

Afbeelding
De G.W.R Dean 2500 Gallon tender in aanbouw het frame en de bovenbouw beginnen vorm te krijgen. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 14 nov 2017, 16:04

Kleine update bouw van de tender:

De uitvoering welke ik gekozen heb en past in de periode 1900 - 1910 is de uitvoering met een hekwerk om de kolen tegen te houden. Nu werden in die tijd nog grote stukken steenkool geladen welke op de tender in kleinere stukken geslagen werden. Ook heeft deze uitvoering nog geen "waterscope" dit is een mechanisme om tijdens het rijden water te nemen uit een goot welke zich op bepaalde trajecten tussen de rails bevond en volgepompt werd met water. Als de locomotief een tender had met een "waterscope" dan liet de stoker tijdens het passeren van de watergoot de "waterscope" zakken en werd door de snelheid het water uit de goot de tender in geleid.

Afbeelding
Dean 2500 Gallon tender met het hekwerk. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

Terug naar “Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams”