Brawa wielen geven problemen bij wissels

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
E-P
Contacteer:

Re: Brawa wielen geven problemen bij wissels

Berichtdoor E-P » 05 okt 2017, 22:05

tot slot, zijn de wielen van Brawa af te draaien tot de gewenste maat? of is dit van te zacht materiaal?
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

Walter

Berichtdoor Walter » 05 okt 2017, 23:17

Op wiki gezocht wat strijkregel is. Dat is die balk/staaf die aan de "buitenkant" van een wissel zit, vaak met gebogen uiteinden. In werkelijkheid zit dat ding natuurlijk binnen het railprofiel.

Maar ik heb hedenavond nog eens een proef gedaan. Lenz Köf met Brawa Interfrigo op een driewegwissel. Rechtdoorrijden: geen probleem. Afbuigend: hobbelen. Ik heb eens goed gekeken wanneer dat hobbelen ontstaat. Heel langzaam rijden. Het omhoog komen van de wagon vindt plaats op het moment dat de as het puntstuk (bij driewegwissel: de puntstukken) berijdt. Niet wanneer de as bij de strijkregel komt.

Daarbij valt mij op dat het hobbelen erger is wanneer de wagon de driewegwissel inrijdt (dus vanaf enkelspoor richting vork) dan wanneer je vanaf één van de aftakkende sporen richting enkelspoor rijdt. Dus vanaf A kun je naar XYZ of je kunt vanaf X, Y of Z terug naar A. Vanaf A naar XYZ is het hobbelen heftiger.

Misschien ligt de oplossing niet in het verruimen van de strijkregel, maar in het aanpassen van het puntstuk?

Iets anders: ik weet niet of ik een Lenz Lenz driewegwissel heb of een Peco Lenz driewegwissel. Weet iemand waaraan je het verschil kunt herkennen? Dit omdat in een vorige reactie iemand zei dat hij met de Lenz Lenz-wissels geen problemen had...

Groet,
Walter

JanK

Berichtdoor JanK » 06 okt 2017, 08:42

Hallo Walter,

Dat de wielen pas rond het punt van het hartstuk problemen geven is natuurlijk logisch. Aangezien de strijkregel als functie heeft te voorkomen dat bij het gedeeltelijk 'open' hartstuk de wielen op de punt van het hartstuk knallen, of erger, ontsporen, is dat het punt waarbij het wiel gedwongen wordt door de strijkregel om het juiste 'spoor' te volgen.

Waarom neem je niet een as er uit en zet deze, als je geen draaibank hebt, in een schroefboormachine vast, aan de buitenkant van het wiel is de as net lang genoeg als het goed is, en dan voorzichtig op een fijne vijl of wat vlak liggend schuurpapier de binnenkant van het wiel licht afslijpen. Als je de boel goed recht houdt werkt dit prima als lapmiddel. Tussendoor even meten hoeveel je er al af gehaald hebt uiteraard. Je kunt de as zelf ook even over de wissel laten rollen om te kijken of het beter gaat. Een prima manier om het echt goed te kunnen zien..

Zelf heb ik deze truuk uitgehaald bij de wielen van de drieassige personenwagon van Lenz, waarbij de wielflenzen te hoog waren voor mijn Wenz rails. De buitenste twee assen kon ik wel uitwisselen voor nieuwe met het lage profiel, maar de middelste as was afwijkend, dus die moest afgedraaid. En met bovenstaande simpele handeling ging dit netjes.

Verder is ook de afstand tussen de wielen op de as zeer belangrijk, is deze te klein, dan zal je altijd problemen houden, immers voor het probleemloos passeren van het hartstuk moet deze correct zijn.
Dit ook zelf meegemaakt met de BR64 van Lenz die de neiging had om licht 'in te vallen' bij het hartstuk.
Afstand gecorrigeerd en daarna probleemloos.

Mvrgrt,

Jan

KarelB

Berichtdoor KarelB » 06 okt 2017, 08:47

Eerder schreef ik dat ik geen problemen had met de strijkrail van de Lenz-wissels.
Dat is ook zo, maar met het puntstuk van enkele (niet alle!) wissels wel! Daar komt het wiel/de wielen iets omhoog en wiebelt het geheel over het wissel.
Afvijlen dus.
Äddi, KarelB.

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 06 okt 2017, 09:22

Ik heb dit ook even gevolgd, wat mij verbaasd we hebben toch de NEM normen waar de leveranciers zich aan moeten houden, maar als ik het allemaal zo lees maken de 0 leveranciers er een potje van of zouden de Chinese producenten het allemaal niet zo nauw nemen?.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

JelleJan
Contacteer:

Berichtdoor JelleJan » 06 okt 2017, 09:58

De Morop heeft in 2009 een nieuwe NEM norm gemaakt, die meer in richting finescale is gegaan. Daardoor kunnen wielen gemaakt volgens de vorige versie van de NEM (die uit 1977 stamt) voor een deel misschien niet meer probleemloos door de nieuwe wissels.

En waarom heb je problemen op wissels van Peco? Wel, omdat Peco niet volgens de Morop werkt, maar volgens de Britse fine standard.

Groeten van Jelle Jan
Laatst gewijzigd door JelleJan op 07 okt 2017, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 06 okt 2017, 10:05

Duidelijk, maar zou het dan niet netjes zijn van de leveranciers dat ze bij hun product aangeven volgens welke norm ze geproduceerd hebben, als consument heb je daar recht op en bespaard frustratie achter af.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

JelleJan
Contacteer:

Berichtdoor JelleJan » 07 okt 2017, 10:44

Het blijft interessant dit. Ik heb in dit draadje nog niet gelezen of voertuigen van andere Continentaal-Europese merken ook problemen geven op bepaalde wissels van Lenz, dus NEM op NEM. Wat doet bijvoorbeeld een wagen van O Scale Models (ook 28.4 tussen de wielen, net als Brawa, maar met een smallere flens)? En bovenal, waar ligt het nu eigenlijk aan?

Mijn schuifmaat en ik vinden de flens van Brawa erg breed, zelfs net iets te breed volgens de oude NEM-norm uit 1977. Maar is dat de oorzaak?

Groeten van Jelle Jan

robstuart
Contacteer:

Berichtdoor robstuart » 07 okt 2017, 16:28

Weer even tijd gehad om te kijken naar mijn fraaie, maar moeilijk inzetbare, Brawa wagon, type 'Maggi' 37351.
Toch wel erg jammer dat de driewegwissels en de gebogen wissels moeilijk te berijden zijn.

Ik heb nog gekeken of ik de wielstel van de Lenz goederen wagon kan overzetten naar de Brawa.
De aspunt is langer van de Lenz, Die laat zich eenvoudig inkorten. Probleem is echter dat de wieldiameter van de Lenz groter is dan van de Brawa. De wielen passen niet tussen de remblokken.

We zoeken verder naar een oplossing. ;-)
:-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-)) :-))

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 07 okt 2017, 16:58

Hallo techneuten,

Het is al weer bijna zeven :-o jaar geleden dat ik op dit forum mijn licht liet schijnen over 'vernieuwde' MOROP norm NEM 310. Deze verandering paste destijds in de lijn van de verfijning van modellen die met name Lenz op de markt bracht. Men vond, en daar sluit ik mij van harte bij aan, dat de toenmalige wielnorm NEM 310 te grof was en niet meer paste bij de huidige mate van detaillering.
Ook Lenz heeft zich daarvoor sterk gemaakt en heeft enige tijd een omruil-actie gevoerd, waarbij de wielstellen naar de oude norm NEM 310 uit 1977 gratis konden worden omgeruild voor wielstellen naar de recente en verfijnde NEM 310 uit 2009.

Geloof 't of niet, maar de belangrijkste maat is eigenlijk de maat K in de tabel (nogmaals):
Afbeelding
MOROP NEM 310 oud en nieuw met elkaar vergeleken. De onderste tabel geven de maten weer van Gauge 0 Guild Fine Standard. Maat N1 is een 'gedoogmaat' door de MOROP die stelt dat bij een dergelijke smalle wielband je kan verwachten dat het wiel in de 'kuil' rolt van het hartstuk.

Als je goed kijkt zie je dat die maat K slechts héél weinig is gewijzigd ten opzichte van de oude maat; die is 0,1 mm op zijn maximale maat groter geworden. Voor de nieuwe railnorm geldt nu een apart blad NEM 110. Daarin is de belangrijkste minimale maat C ook precies 0,1 mm groter geworden. Ten alle tijden geldt dat K kleiner of gelijk moet zijn dan C. Dus daarom moest de MOROP dit ook in de railnorm rechttrekken. Ook voor het railmateriaal is juist die maat C de allerbelangrijkste van allemaal!

Dan kom ik nog even terug op het 'foute' wielstel: meet nu eens de maat B (maat tussen de wielen) en tel daarbij maat T (flensbreedte) op. Valt die maat dan binnen of buiten de gestelde norm voor maat K? Laat het even weten...

Vriendelijke groeten,

Arnold

robstuart
Contacteer:

Berichtdoor robstuart » 07 okt 2017, 18:22

28,4 + 1,75= 30,15
28,3 + 1,80= 30,10

T is lastig te meten. Eerst zag ik 1,4 maar ga ik naar de hoek van wiel en flens dan meet ik 1,8.

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 07 okt 2017, 20:37

Nou Rob,

Als het inderdaad is wat je gemeten hebt is het overduidelijk dat het niet klopt: 30,10 mm à 30,15 mm voor maat K is duidelijk boven het maximum. Deze maat in combinatie met de oude NEM 310 voor het spoor, waarbij maat C 29,9 mm was kan de 'botsing' 0,25 mm bedragen, en dat is niet oké... Brawa is hier duidelijk buiten de norm! Tja, wat te doen met zo'n blunder? Officieel heeft Brawa zich te houden aan de norm, maar wie doet ze wat als ze zich daaraan niet houden? Dit is toch wel heel slordig; ik had dit niet van ze verwacht...
Nieuwe wielsets eronder dan maar?

Vriendelijke groeten,

Arnold

robstuart
Contacteer:

Berichtdoor robstuart » 08 okt 2017, 17:56

Ik heb BRAWA direct aangeschreven en gewezen op de norm en de werkelijk gemeten waarden.
Afwachten dus, ik hoop dat ze gaan reageren.

Walter

Berichtdoor Walter » 08 okt 2017, 23:53

Hoi Rob,

ik weet niet wat je aan Brawa hebt geschreven. Maar ik ben heel benieuwd naar hun reactie. Temeer, omdat voor mij overduidelijk is dat Brawa zich uit de spoor 0-markt terugtrekt: denk aan de aankondiging van de wagen voor 2017 met als opmerking "Alleen als er voldoende bestellingen zijn" en later dit jaar het bericht dat ie niet gemaakt gaat worden.

Toch zou het Brawa sieren als zij voor al diegenen die al wel spoor 0-wagens van Brawa gekocht hebben, verbeterde wielstellen gaan aanbieden. Want stiekum denk ik dat er inmiddels al wel heel veel wagens verkocht zijn, zeker gezien bijvoorbeeld het stuntgedrag van bijvoorbeeld Kieskemper.

Ik hoop het, want ik heb er zelf ook een tiental.

Groet,
Walter

Walter

Berichtdoor Walter » 14 okt 2017, 23:03

Vandaag, tijdens de eerste ag van de Spoor 0-dagen, samen met Okke nog eens goed gekeken naar het gedrag van Brawa-wagens op de enige wissel op mijn baantje: een Lenz-driewegwissel.

Wat blijkt? Het wiel "valt"/zakt in de ruimte voor/achter het puntstuk (afhankelijk van welke richting je kijkt). De afstand tussen puntstuk en het eerstvolgende stukje rails is te groot voor de diameter van het wiel.
Overigens vertonen Lenz-wagens dit gedrag ook, alleen veel minder, maar zichtbaar en voelbaar (als je je vinger op de wagon houdt).

Mogelijk dat het opvullen van die ruimte met een heel dun laagje materiaal een oplossing biedt.

Groet,
Walter

Terug naar “Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams”