Tagh0train CHD003 - veewagen

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
PeterH

Tagh0train CHD003 - veewagen

Berichtdoor PeterH » 05 aug 2017, 17:00

Nadat ik medio 2015 begon met bouwen van messing schaal 0 kits, had ik in oktober daaropvolgend bij Tagh0train een 3-tal kits gekocht, t.w. een CHD 003 veewagen, een CHD Dg en een GTM(CK) kolenbak.

Aangezien ik nu een aantal rongenwagens klaar heb en de bouw van mijn Semblat 241P een meerjaren project is, wil ik om wat afwisseling in het bouwen te houden, tussendoor een kit van Tagh0train proberen in elkaar te zetten. Willem Damhaar adviseerde mij om de wagens in bovenstaande volgorde (van moeilijkheidsgraad) te bouwen.

Aangezien de vakantie (voor mij) voorbij is, wordt het tijd om maar eens te beginnen met een kit. Ik begin dus met de CHD 003 veewagen.

Conform de bouw-instructie heb ik de posities van de klinknagels gemarkeerd en aangebracht en daarna de stelbalken in de U vorm gebogen. Daarna de glijplaten secuur gepositioneerd t.o.v. de klinknagels, vervolgens deze licht 'vastgetacked' op de stelbalken. Dit geheel weer licht 'vastgetacked' op de bodemplaat.
De stelbalken zijn een fractie langer dan de bodemplaat, daarom (op het oog) aan beide kanten eenzelfde fractie laten oversteken. Wordt later wel pasgevijld. Daarna de stelbalken en glijplaten definitief en geheel vastgesoldeerd.

DSCN3839.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

PauldG

Re: Tagh0train CHD003 - veewagen

Berichtdoor PauldG » 06 aug 2017, 00:18

Dat ziet er inderdaad uit als een mooie starterskit om het messing goed in de vingers te krijgen.

Mooi Nederlands wagentje ook. Prettig tussen al dat recente Duitse modelnieuws met BR dit en dat. Ik vind het leuk dat iedereen op zijn eigen manier de nul hobby beleeft, maar ik krijg de laatste tijd het idee dat de verhouding hier wat scheef raakt. Maar laat ik daar maar geen discussie over beginnen, ik ga dit gewoon volgen.

Groeten, Paul

PeterH

Berichtdoor PeterH » 07 aug 2017, 08:50

DSCN3836.JPG
Verstevigingsplaten voor buffers en koppeling op de bufferplaat gesoldeerd.

Omdat op de bodemplaat van de CHD-veewagen geen etsgeulen zaten voor de middenbalken en bij de CHD-Dg wel, heb ik de maat genomen van de afstand stelbalk - middenbalk van de CHD-Dg, twee aluminium plaatjes gemaakt van die breedte en gebruikt als afstandhouder/soldeermal.

DSCN3840.JPG
Middenbalken op hun plek.

Er doet zich echter een probleem voor; bij het aanbrengen van de stelbalken en de middenbalken is de bodemplaat waarschijnlijk te heet geworden en is de bodem enigszins getordeerd. Voorzichtig recht buigen helpt niet echt. Ik hoop dat met het aanbrengen van de kap alles in verband gehouden wordt.
Met vriendelijke groet,
Peter

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 07 aug 2017, 09:05

Peter,

Dit gaat zeker weer een mooie wagen worden, succes met de bouw er van.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

PeterH

Berichtdoor PeterH » 07 aug 2017, 12:29

Dank je, ik ga weer m'n best doen om er een mooie wagen van te maken. Je zult 'm ongetwijfeld weer te zien krijgen :-))
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Berichtdoor PeterH » 10 aug 2017, 11:44

Op de foto's zijn ook bij de veewagen schuine verstevigingsbalken te zien. Ook hiervoor zitten geen 'geulen' in de bodemplaat, dus maar de planken uitgeteld op de tekening, de verstevigingsbalken op maat gemaakt, in vorm gebracht en vastgesoldeerd. Tevens de bufferhulzen op de bufferplaat gesoldeerd en de gehele bufferbalken aangebracht.

DSCN3854.JPG

De wielen in de aspotten gedaan en in de glijplaten gedaan. De wielen liepen aan op de bodem. Hoe kan dit??
Zo te zien komt het doordat de aspotten lager/hoger in de glijplaten komen dan bijvoorbeeld bij andere, reeds gebouwde wagens.
Na het aanbrengen van de veerpakketten draaien de wielen weliswaar vrij, maar ligt de wagen te laag t.o.v. andere wagens.

Oplossing: in het midden van de veerpakketten zit een kuiltje; daar een 0,8 mm gaatje in geboord en een tapje 1,0 mm doorgedraaid.
Zodoende kan er een boutje 1,0 mm in en kunnen de aspotten goed op hoogte 'gesteld' worden. De wagen ligt hierdoor weer op gelijke hoogte met andere wagens.

DSCN3857.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Berichtdoor PeterH » 12 aug 2017, 14:43

Nu zijn de wanden aan de beurt.
Op de wanden moeten U-profielen gesoldeerd worden en daarin de klinknagelstrips.
Dat kan op verschillende manieren; de strip erin en alleen de boven- en onderkant solderen, geheel vastsolderen met soldeerpasta en 'n vlammetje, geheel voorvertinnen en dan met de bout vastzetten, of alles voorvertinnen en in een keer alles vastzetten.

Met soldeerpasta en het brandertje heb ik geprobeerd, maar daardoor verkleurde het dunne materiaal teveel en ging het wat krom staan. Het beste beviel met het apart voorvertinnen van de strip, daarna in het profiel zetten en met de hete, droge bout de zaak vastzetten. Daarna het voorvertinde U-profiel in de etsgleuf zetten en ook deze onder toevoeging van wat extra soldeer ook met de bout vastzetten. Hierna de lekgoot, het briefkastje, de deurstopper en de verstevigingsstrip v.d. deurstopper aangebracht.

DSCN3861.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Berichtdoor PeterH » 13 aug 2017, 11:09

Vervolgens de kopwanden; een niet al te moeilijke klus....

Ik heb gekozen voor U-profielen met de rug liggend op de kopwand en uitstekend aan de onderkant. Ook heb ik de diagonale versterkingsschoren aangebracht, dit kan eigenlijk niet anders omdat de bevestigingsgeulen al in de wand geetst zitten.
Hier het hele handeltje aan profielen aangebracht op de kopwand.

DSCN3863.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

PeterH

Berichtdoor PeterH » 14 aug 2017, 14:13

Toen volgde het maken van de deuren. Ik heb niet geprobeerd om bij deze wagen de deuren beweegbaar te maken. Wel heb ik de verstevigingsstrip op de deuren aangebracht.

Nadat de 0,5 mm gaatjes voor de (later aan te brengen) handgrepen geboord zijn, zijn de klinknagels doorgedrukt. De randen van de deur en het frame zijn voorvertind en na het secuur uitrichten van het frame op de deur, heb ik -met wat extra vloeimiddel en een weinig extra soldeer- het frame op de deur gezet. Om te zorgen dat het frame goed vastzit, heb ik (vanuit de binnenzijde van het frame) het soldeer nog wat meer naar binnen getrokken. Vervolgens het (niet al te veel) overtollig soldeer met het glasvezelpotlood verwijderd. Daarna de buitenkanten even mooi glad gevijld, zodat alles keurig een geheel lijkt.

DSCN3865.JPG

Volgende stap is het aanbrengen van de deuren op het frame. Netjes uitrichten op de U-profielen van de wand zelf en vastzetten. Easy!
De rail waar de deur op rolt, is nogal dun en er dient een verstevigingsstrip achter gesoldeerd te worden. De rail gesoldeerd op de strip en dit weer gesoldeerd op de uitstekende U-profielen. Daarna de onderkant van de U-profielen afgezaagd zodat deze gelijk lopen met de onderkant van de strip.

Nadat de handgrepen, de deursluiting en de glijstang voor de deuren zijn aangebracht, zijn de kop- en zijwanden klaar en kan het samengevoegd worden tot een 'doosje', lees: wagenbak.

DSCN3868.JPG
Met vriendelijke groet,
Peter

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 14 aug 2017, 16:22

netjes! wat wordt de uiteindelijke versie. NS, HSM of NFLS?
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

PeterH

Berichtdoor PeterH » 14 aug 2017, 17:02

Ik had pas onlangs een foto gevonden van de NFLS uitvoering, maar toen ik had er al een aantal elementen op zitten en vond het zonde om dat weer te slopen. Dus maar niet daarvoor gekozen.

Een duidelijke foto als voorbeeld heb ik niet, dus ik denk dat ik maar de foto's van Willem Damhaar volg, hoewel daar niet de (bij de kit meegeleverde) rechte bufferhulzen op zitten, maar taps toelopend.

Alles bij elkaar heb ik dus geen duidelijk exemplaar voor ogen en ook weet ik niet precies wat nu wel en niet op de wagens zat voor en na de revisie. Ik denk dat het maar een 'eigen' NS versie wordt en als het niet helemaal voorbeeldgetrouw is, nou ja dan heb ik maar pech gehad. :mrgreen:

Het is leuk en best een uitdaging om de kit in elkaar te zetten, ondanks dat het niet de moeilijkste kit is. Gaat mij om het plezier van het bouwen.
Met vriendelijke groet,
Peter

Terug naar “Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams”