De bouw van een NS lok serie 3900 in schaal 0

Vertel wat je bouwt, en hoe. Zoek je documentatie? Heb je bouwproblemen?
JanHdH

Re: De bouw van een NS lok serie 3900 in schaal 0

Berichtdoor JanHdH » 14 mei 2017, 22:09

Hallo Peter
Goed dat je toch eerst de baan nagemeten hebt.Nu hoef je de de verticale uitslag van de assen in de lagers minder groot te maken en is de kans op scharen van de koppelstangen ook kleiner.

Succes met bouwen!

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 14 mei 2017, 22:50

Dag Jan,
Bedankt voor je antwoord. De ongelijkheid viel mij erg mee,want ik dacht dat het meer zou zijn.
Ben er aan begonnen, Morgen weer verder, (Het lijkt wel "werk" ) :mrgreen:
Groeten ,Peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.
Stoom rijdt op 2 rail en het el. mat op de bovenleiding.

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 03 jun 2017, 22:03

Het gaat er op lijken ,dat ik het rijden op mijn bestaande baan met de 3900 moet beperken tot de ruime bogen ,dus niet meer over afbuigende meegebogen wissels moet rijden. De straal daarvan (Ca 1,30 m ) is gewoon te klein, de verschuiving van de wielasssen is te veel om hem er vloeind doorheen te krijgen.
Een nieuw sporenplan zou nog beter zijn ,maar hoe het zou moeten worden ? Geen idee . %-|
Iemand ?
Groeten ,peter
Ik bouw in Schaal 0.
Voorbeeld is het electrische materieel NS van 1925-1965 ,en mss later ook stoom.

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 04 jun 2017, 00:05

Hallo Peter,

Wanneer je ons een schets laat ziet van de beschikbare ruimte kunnen we meedenken over een sporenplan.In ieder geval verbaast het mij niet dat jouw 3900 niet door een boogstraal van 130 cm komt.Zoals ik al eerder in dit draadje schreef was de echte 3900 gebouwd op een minimale boogstraal van 140 meter dus in 1:43,5 321 cm en in 1:45 311 cm.Je moet het ontwerp dan wel erg sterk aanpassen om door een zo veel kleinere boogstraal te kunnen rijden.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 04 jun 2017, 11:29

Goedemorgen ,Jan,
Op mijn huidige 0 baan rij ik met alleen "kort "materieel, d.w.z. Mat 24 ,De bekende E loks met Plan D en E.Dat is omdat ik vroeger op dezelfde ruimte al problemen had met Hondekoppen en Srinters (Het SGM mat ) ,dat er nu dus niet meer is.
Vanwege mijn interesse in electrisch materieel (En pas later stoom) is er altijd bovenleiding geweest en werkende lichtseinen.
Daardoor is het moeilijk een sporenplan te maken waarin deze zaken voorkomen.
want goederen emplacement met een paar lok is het dus niet (Voor mij )
Maar goed ,hier dan de maten van mijn zolder.
Lengte is 5,5 m ,breedte 3, 1 m.
De korte zijden hebben een dakraam , een lange wand is zonder raam o.i.d. in de andere lange wand zit de naar buiten opengaande toegangsdeur.
Mijn werktafel staat hier ook in. De maximum haalbare boogstraal is 143 cm voor een rondlopende baan .
Er moet dus een thema gevonden worden met de genoemde zaken die wss niet rondlopend kan zijn.
Denk er maar eens over :-))
Groeten ,Peter
Ik bouw in Schaal 0.

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 09 jun 2017, 19:17

Ik zie dat er helaas niemand met suggesties is gekomen. :(
Deze week weer met de lok bezig geweest.Het wordt mij steeds duidelijker dat het met deze lok, of in 't algemeen een 2C of 1C1 niet haalbaar is door bogen van 125 cm te rijden. Vooral het uitzwaaien van de lok boven de bogie veroorzaakt dat deze tegen de kruiskop en leibaan aan komt.Ook het draaipunt in de bogie wat naar achteren verplaatsen helpt niet genoeg.
Ik zoek dus naar een Point to point ontwerp,maar niet zoiets als Keuvelaarkade (Met excuses aan de bouwer ) bij voorbeeld.
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 09 jun 2017, 21:05

Hallo Peter,
Deze week had ik het erg druk met werk en ook met mijn "boekwinkeltje" (zie rubriek te koop aangeboden/gevraagd).Dit weekeinde zal ik er eens naar kijken en je een schetsje geven.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 09 jun 2017, 21:25

Dag Jan,
Ik zie dat je nog tot de werkenden behoort ,dus ik begrijp dat jouw tijd voor de hobby beperkt is.
Ik wacht rustig af .
Vriendelijke groet ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 25 jun 2017, 22:29

Hallo Peter,

Ik ben je nog een antwoord op jouw vraag verschuldigd.Bij deze mijn reactie.

Uiteraard heeft iedere modelbouwer zijn eigen redenen om een bepaald thema te kiezen voor zijn modelbaan.Wat jouw voorkeuren zijn weet ik niet.Ik zal daarom uitgaan van wat ik zelf leuk vind.Misschien kan jij daar inspiratie uit opdoen voor iets dat jou persoonlijk aanspreekt.

Zelf vind ik de combinatie van een spoorweg en scheepvaart erg aantrekkelijk.Voor een station vind ik een station aan het einde van een lijn attractief omdat daar doorgaans gerangeerd moet worden en er in de stoomtijd ook een locomotief depot was.Met deze overwegingen kwam ik toen ik nog in een groot huis in Rotterdam woonde (met één kamer met een lengte van 12 meter) uit op het station van Hoek van Holland.Ik heb daarvan toen van alle gebouwen en andere objecten tekeningen verzameld.Nog voordat ik met de bouw begonnen was zijn we verhuisd naar een kleiner huis.De tekeningen liggen nu in een met stof bedekte map boven op een kast.Ik denk echter af en toe nog wel eens aan Hoek van Holland.Met name nu weer voor jouw situatie.Ik zou voor jouw baan een rondgaande baan voorstellen en een kopstation.Als je naar de plattegrond van Hoek van Holland kijkt is het bovenste deel (aan de kant van de Nieuwe Waterweg) een kopstation en aan de onderzijde zie je een boog (de lijn naar het strand).Je zou mijns inziens de boog van de lijn naar het strand door kunnen laten gaan in een boog van 180 graden, gevolgd door een kort recht stukje en dan weer een boog van 180 graden.Je hebt dan een simpel ovaal met in één hoek een kopstation geïnspireerd op deze tekening van Hoek van Holland.Je zal wel geen ruimte hebben om alles op schaal na te bouwen.De boogstraal van het ovaal zal wel zo krap moeten worden dat de 3900 er niet door kan.Deze loc kan je dan in het depot en station wat heen en weer laten rijden.

Hoek-van-Holland-sporenplan.jpg

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

P.S. Dit soort ruimte perikelen zijn voor mij overigens aanleiding om nu vooral bezig te zijn met de RTM (en de overige hieronder genoemde railbedrijven).Dan kan je op een beperkte ruimte toch een compleet railbedrijf nabouwen, terwijl het toch nog spoor 0 is.

Peter Kleton

Berichtdoor Peter Kleton » 26 jun 2017, 11:15

Dag Jan ,
Bedankt vor het mee denken.
De boogstralen blijven toch een moeilijk punt.
Door wat te veranderen in de lok, n.l. het verleggen van het draaipunt van de bogie kan de 3900 nu net wel door de afbuigende meegebogen wissels met straal van 140 /130 cm.

Een jaar of 10 geleden heb ik ook smalspoor gehad ,dat was de RHB ,op schaal 1 : 30,dus de spoorbreedte was 32 mm met boogstralen van ik dacht 0,9 tot 1m . Ik heb toen een paar eloks gebouwd en een stel rijtuigen. Maar toen was ik "uitgebouwd ".
Ben toen weer een paar jaar met NS in H0 bezig geweest. ;-)
Groeten ,
Peter
Ik bouw in Schaal 0.

Terug naar “Loks, rijtuigen, wagons, treinstellen, trams”