Station "Kupferzell"

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
CordeJong
Contacteer:

Re: Station "Kupferzell"

Bericht door CordeJong » 02 nov 2017, 20:00

Hallo Jan,

Bedankt voor de link, ik heb volgens mij dezelfde foto.
Mooi dat het station bewaard is gebleven.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

JelleJan
Contacteer:

Bericht door JelleJan » 02 nov 2017, 20:58

Dag Cor,

Mooie keuze, zo'n Württembergs stationsgebouw type IIa.
Heb je al een originele bouwtekening met afmetingen?
Zo nee, je vindt er eentje in:

Der württembergische Einheitsbahnhof auf Nebenbahnen. In: Eisenbahn-Journal Württemberg-Report. Band 1, Nr. V/96. Merker, Fürstenfeldbruck 1996

Vrij klein afgedrukt (1:200), maar de maten zijn nog goed leesbaar.

Tja, Band 1, het is helaas bij alleen dit deel gebleven. Het ligt toevallig naast me op tafel.

Groeten van
Jelle Jan

E-P
Contacteer:

Bericht door E-P » 03 nov 2017, 00:09

Misschien is er nog wat te vinden over de kleuren, de zwartwit foto geeft een ander beeld als de laatste beelden
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 03 nov 2017, 14:58

@ Jelle Jan,
Ik heb een behoorlijke collectie Eisenbahn Journal maar die jij opnoemt zit er helaas niet bij. Maar in het museum hingen de originele tekeningen van het stationsgebouw schaal 1:50 welke ik natuurlijk gefotografeerd heb. Heb in ieder geval een basis waar ik van uit kan gaan.

@ Ernst-Peter, dat wordt zoeken want de info waar ik nu over beschik geeft niet aan welke kleur het gebouw was.
Ik heb het gebouw al in foambord gemaakt om gevoel te krijgen van de afmetingen op mijn spoorweg op de schaal 1:32 is het al een behoorlijk gebouw. Maar het is precies goed om de sfeer van een klein station te krijgen en werkt niet overladen op mijn spoorweg. En daarbij komt het past in de sfeer die ik wil creëren. Ik verwacht om volgend jaar aan de bouw van het gebouw te beginnen, de focus is nu op ontwikkeling en bouw van de bovenleiding.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 07 jan 2018, 15:52

Even een sfeer plaatje.

Afbeelding
"Zondagsrust op station Kupferzell". Foto CdJ.

Door de gebogen vorm van het stationsemplacement ontstaat een realistisch plaatje. Nu weet ik dat veel Duitse stationnetjes meestal een recht en strak sporen plan hadden, maar ik vind een station in een ruime boog zeker als model veel meer effect hebben. Maar zoals te zien is moet ik nog veel doen aan de brouwerij, seinhuis enz. Maar goed we hebben weer een nieuw jaar voor de boeg om met veel zin en creativiteit door te werken.

Ik heb als onderschrift voor de foto zondagsrust genomen, want in deze maatschappij is iedereen alleen maar druk. Maar neem je tijd pak een boek met voorbeelden en ga eens lekker dromen wat je dit jaar met je modelbouwvaardigheden gaat doen. Ik doe dat regelmatig en het resultaat is op de foto te zien.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 13 feb 2018, 17:30

De zuidkant van station Kupferzell begint langzaamaan vorm te krijgen.

Afbeelding
Zuidkant van station Kupferzell. Foto CdJ.

Afbeelding
Foto vanaf het dak van de kleine locomotievenloods genomen. Foto CdJ.

Voor geïnteresseerden liefhebbers de kleinste boogstraal (2000 mm) is toegepast op het spoor waar de locomotief op staat dit is het toegangsspoor naar de locomotievenloods. De grootste boogstraal is het achterste spoor 11 van het station (5220mm). De boogstralen van de 1:6,6 wissels is 3500mm. Dit soort boogstralen zijn wenselijk als je met finescale wielen en schroefkoppelingen wilt rijden. Op de eerste foto het voorste spoor en 1.6,6 wissel is een deel van het 750mm smalspoor traject.

Er is nog veel te doen details, begroeiing enz. dat wordt leuk allemaal.

Voor de noordkant is het nog ontbrekende railmateriaal afgelopen weekend geleverd. Tijdens het kijken van de spannende schaatswedstrijden van de afgelopen dagen heb ik alvast de railstoelen op de profielen geschoven 900 stuks welke ook nog eens een binnen- en een buitenkant hebben. Kan maar weer klaar zijn.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Bericht door JanK » 15 feb 2018, 09:14

Hallo Cor,

Ziet er allemaal geweldig uit! Prachtige beelden.

Mvrgrt,

Jan

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 20 feb 2018, 10:31

Hallo Jan,

Ja, het wordt steeds mooier want wat er nu ligt is de basis waaraan nog veel details moeten worden toegevoegd. De trekdraden voor de wissels en seinen. De "Hauptsignale" staan er al in de correcte DRG uitvoering maar de "Gleisperrsignale" moeten nog geplaatst worden. De "Gleissperrsignale" bouw ik zelf want het juiste DRG type is niet in de handel. Ook dat is een leuk en leerzaam onderdeel van de spoorwegmodelbouw. Maar wat er nu allemaal al is daar ben ik zeer tevreden over. Er kan gereden worden met de treinen en dat motiveerd sterk om verder te gaan. Ook de landschap aankleding met bomen struiken enz. is nog een behoorlijke klus. Ook de gebouwen worden allemaal zelf gebouwd maar ik ben tegen het volproppen van de spoorweg met allerlei gebouwen en frutsels. Het moet functioneel zijn en realistisch en in verhouding zijn. Dit geldt overigens ook voor het materieel op de spoorweg. Ik koop alleen materieel wat echt past in de periode waarin mijn spoorweg gesitueerd is. Door dit principe aan te houden ontstaat een evenwichtig geheel. En een belangrijk onderdeel is de DRG bovenleiding ook zelfbouw want ook hier laat de handel ons in de steek. Alles bij elkaar er is nog genoeg te doen en dat is ook het mooie aan deze hobby, je kunt je helemaal uitleven en alle creativiteit aanwenden om er wat moois van te maken.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 17 jun 2018, 20:05

Aan de noordzijde van Kupferzell wordt ook gebouwd. Een oud laadperron mag niet ontbreken en er is een plek voor gevonden. Aan het eind van het spoor wat straks toegang gaat geven aan het locomotieven depot met draaischijf is nog ruimte voor het laadperron. Laadperron wordt gebouwd van restanten MDF en het onmisbare Dasklei. De zijkanten zijn wat grove stenen gemaakt waar je hier en daar verzakkingen zit die in de loop van de tijd ontstaan zijn en ook weer gerepareerd. Het wegdek gedeelte is voorzien van basalt keien. Deze zijn op de bekende methode met een malletje stuk voor stuk in de nog vochtige Dasklei gedrukt. Nu volgt na het aanbrengen van een grijze grondlaag het stuk voor stuk in kleuren van de stenen. Kost even tijd maar dan heb je weer wat zelf gemaakt en kosten zijn nihil.

Afbeelding
DRG Oppeln langs het laadperron, er moeten nog keien geschilderd en uiteraard vervuild worden. Bij het voorwiel van de rechtse tractor het verschil tussen de nog onbehandelde keien en de inmiddels op kleur gebrachte keien. Foto CDJ

Afbeelding
Een levendig geheel en een indruk van de constructie met verzakking. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 21 jun 2018, 21:46

Laadperron is wat keien betref klaar. Ik heb ze toch even geteld en kom op het aantal 6000. Per stuk in de Dasklei gedrukt en handgeschilderd. Leuke ontspanning tussen het millimeterwerk bij het bouwen van de DRG V6004 door.

Afbeelding
Er kan geladen en gelost worden. De Lanz tractoren staan te wachten op de aankomst (levering) van de Rmms 33 wagons door KM1. ;-) Foto CdJ.

Afbeelding
Even een close-up van de keien ik vind het heel wat levendiger als plasticplaat of gelaserd spul en kost bijna niets. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Bericht door JanK » 21 jun 2018, 21:51

Hallo Cor,

Fraai! En idd, wat je zegt, het ziet er gewoon 'echter' uit. Bijna alsof de steentjes er stuk voor stuk neergelegd zijn.
Iets wat ik zeker ook zal gaan toepassen bij laad en loswegen!

Mvrgrt,

Jan

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 02 sep 2018, 20:33

Het is rustige zondagavond op station Kupferzell maar voor de geduldige "trainspotter" is er altijd wat te zien.

Let na het binnenkomen van de personentrein met de E32 12 op de wissellantaarn midden in het beeld, de "trainspotter" is blij er komt nog een trein!
Dit is de laatste opname waarbij de E32 zonder bovenleiding gefilmd is, er wordt hard gewerkt aan de bouw van de DRG bovenleiding een aantal torenmasten met een "Hebel-Fahrdrahtspanner" zijn zo goed als klaar en zullen de komende dagen geplaatst worden.
Groeten,

Cor de Jong,

Plaats reactie