DRG Bovenleiding zelfbouw

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
ArnoldS

Re: DRG Bovenleiding zelfbouw

Berichtdoor ArnoldS » 10 apr 2017, 23:37

Michiel schreef:Pas geleden ben ik nog bij een baan geweest waar alle pantografen speciaal aangepast waren zodat ze wegklapten op het moment dat ze ergens achter bleven hangen en je zo geen schade had. Ben je daar niet bang voor of is dat gewoon een kwestie van secuur alles bouwen?

Oké Michiel,

Daar herinner je Cor aan een pijnlijk leermomentje die hij heeft ondervonden met zijn enige elektrische loc. Inderdaad stonden de pantografen hoog, net op het moment dat de lok de tunnel inreed... :(
Gelukkig heeft Cor de schade zo kunnen repareren dat deze nu echt onzichtbaar is. Het gevolg was wel dat Cor maatregelen nam om dat in vervolg te voorkomen. Totdat de echte bovenleiding gereed is, heeft Cor nu een stuk gebogen draad boven het tunnelportaal gemaakt die de pantografen op een elegante manier opvangen en ze binnen het omgrenzingsprofiel van de tunnelingang geleidt.

Afbeelding

(Nu een beetje off topic: )
Sowieso hebben we het regelmatig over fysieke baanbeveiligingen: We drukken elkaar op 't hart dat er bij een modelbaan echte gevaren ontstaan als je bijvoorbeeld geen stevige barrière opwerpt daar waar het rollend modelmaterieel zo de baan af kan storten.
Een flinke houten plank aan het einde van de baan, waar deze ophoudt en alleen nog de diepte van de vloer (of trapgat) gaapt, is toch echt een 'must'. Ook (vaak vergeten) daar waar het opstelspoor van je schaduwstation eindigt, meestal bij de muur, is een stuk polyesterschuim of iets dergelijks, het behoud van je kostbare modellen. Als je je handregelaar niet op tijd kan overnemen van je buurman, of als je niet snel genoeg kan ompluggen, of als de handregelaar door een storing 'zomaar' even niet reageert; 't kan allemaal gebeuren. Een ongeluk zit in een klein hoekje, met name als je maar even bent afgeleid...

Vriendelijke groeten,

Arnold

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 29 mei 2017, 13:35

Het lijkt een beetje stil rondom de bouw van de bovenleiding maar dat is niet zo. De eerste aanzet om alle mastdelen te frezen leek goed maar de mast wordt dan te vlak. Het typische hoekprofiel komt niet echt naar voren. Na wat boom en discussie werk in de Blokpost-Nul groep besloten om L- profielen te gebruiken voor de staanders en de tussen verbindingen als een compleet freesdeel per zijde te produceren. Wat nog moet worden bekeken is of de klinknagels geperst worden of dat er gaatjes geboord worden en de klinknagels in gesoldeerd. Profielen zijn besteld bij mijn vaste leverancier Knupfer Modell und Feinwerktechnik binnenkort volgt een prototype van de afspanmast type 1930 met foto's.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 03 okt 2017, 16:26

Nadat alle inspanning gedaan zijn om de S49 wissels te bouwen en in te voegen in het sporenplan is het weer tijd om de DRG jaren 30 bovenleiding weer op te pakken. Na wat proeven is nu bereikt dat de torenmast met afspaninrichting goed gebouwd kan worden. De mast wordt gemaakt met CNC gefreesde dwarsverbindingen waar in gelijk de referentie gaatjes zijn geboord (0.5 mm) welke dienen om de klinknagels op de juiste plaats in te persen. De staanders zijn standaard messing profielen. Inmiddels bezig om de 3D tekeningen te maken van de oude afspanconstructie, welke werkt dmv. hevels ipv. de huidige constructie met wielen. Wel worden bij beide systemen de hangende contragewichten toegepast.

Afbeelding
Het eerste goede mastdeel is gemaakt. Door van te voren eerst de met de CNC machine de referentie gaatjes te boren komen de klinknagels na het persen strak op het profiel te zitten. Foto CdJ.

De dwarsverbindingen zijn overigens CNC gefreesd uit 0,25 mm dunne metalen plaat. De dwarsverbindingen zijn in de lengte richting met elkaar verbonden om het verband correct te houden. Na het solderen tussen de messing profielen met het handige WSA zijn deze lengteverbindingen niet meer te zien.
Wordt vervolgd.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 04 okt 2017, 17:21

Ook is het complete bouwproces van het DRG 1928 bovenleidingsysteem te volgen op het Projectblad bouw DRG 1928 bovenleiding
Ik zal de detail onderdelen zoals de juiste isolatoren, masten, kleurstelling, gebruikte materialen enz. op het projectblad vermelden zodat in de komende tijd een compleet bouwproces wordt vastgelegd voor de liefhebbers. Ik weet het velen halen hun neus op voor de elektrische locomotieven en alles wat daarbij hoort maar in de begin jaren van de elektrificering van de spoorwegen waren er interessante constructies bedacht om de elektrische oer locomotieven van spanning te voorzien.
Groeten,

Cor de Jong,

FritsS

Berichtdoor FritsS » 05 okt 2017, 08:38

Hallo Cor,

Zo'n tekening van een mast zou ik ook graag willen hebben. Heb je een link voor mij waar je zoiets kunt vinden?
Zijn er ook boeken over de altbau e-loks voor zover jij weet? Speciaal zoek ik info over de BR e63, BR e69 en de BR e91.

groeten van Frits

KarelB

Berichtdoor KarelB » 05 okt 2017, 10:24

Dag Frits,

N.a.v. je vraag over boeken over Altbau loks: Eisenbahn Kurier heeft twee boeken:
https://www.ekshop.de/buecher/baureihen ... ahn-1.html, en
https://www.ekshop.de/buecher/baureihen ... ahn-2.html

Misschien iets voor je.
Äddi, KarelB.

FritsS

Berichtdoor FritsS » 05 okt 2017, 15:18

Hoy Karel,

Bedankt voor je link. Dat deel twee bevat precies die Baureihen die ik zoek. Hopelijk hebben ze er ook bruikbare foto's in staan om mijn tekeningen te kunnen vervolmaken. In elk geval heb ik het besteld.

Groeten van Frits

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 06 okt 2017, 11:19

Even een kleine opname van de een bewerking op de CNC machine om tot een onderdeel voor de DRG torenmast met afspaninrichting te komen.

Boren 0.5 mm gaatjes welke dienen om de positie van de te persen klinknagels aan te geven.

De volgende bewerking is het frezen van de dwarsverbindingen.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Berichtdoor JanK » 06 okt 2017, 13:17

Hallo Cor,

Erg indrukwekkend! Wordt aandachtig gevolgd, ook dit draadje!
Verbruik je nu veel van die freesjes?

Mvrgrt,

Jan

FritsS

Berichtdoor FritsS » 06 okt 2017, 14:07

Hallo Cor,

Een duidelijk filmpje.
Ik vrees met grote vrezen dat dit frezen behoorlijk in het budget hakt. Enig idee van de kostprijs van zo'n mast?

groeten Frits

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 06 okt 2017, 17:49

Hallo,

@ Jan, het aantal gebruikte freesjes valt mee, uiteindelijk worden ze bot, maar dat duurt behoorlijk lang. In het begin maakte ik nog wel eens een stomme fout ja, en dan verspeel je een freesje. (Dit zijn de pijnlijke leermomenten). Gelukkig vallen de kosten van de freesjes mee zo ongeveer tussen de € 2 en € 6,- per stuk hangt af van de diameter en de kwaliteit die je kiest. Ik gebruik voornamelijk 1.0 - 1.5 - 2.0

@Frits, de machine die ik heb is een samenstelling van een aantal delen. De basis is een Optimum BF20L, handbediende freesmachine omgebouwd met kogelomloop spindels, stappenmotoren, elektronische benaderingsschakelaaars, en spelingsvrije koppelingen tussen de kogelomloop spindels en de stappenmotoren. De besturing is als bouwpakket gekocht bij Damen CNC incl. de USB CNC software. Dit hele ombouwproject hebben we als Blokpost-Nullers samen gedaan omdat dit een heel leerzaam project was plus de onderdelen van de machine kun je alleen niet tillen.
Het resultaat was een zeer nauwkeurige CNC freesmachine die overigens mijn eigendom is. Nu zul je denk ik voor de hele set nu toch tussen de € 5000,- en € 6500,- neer moeten tellen. Voor de hobby heb je dan een knappe nauwkeurige machine overigens deze set wordt ook bij bedrijven gebruikt.
Het leuke is dat als ik iets moet gaan maken direct denk wat kan ik frezen en hoe kan ik mijn machine zo veel mogelijk inzetten. Van oorsprong ben ik geen metaalbewerker, maar heb dit allemaal op latere leeftijd geleerd, 3D ontwerpen, werken met een CAD programma, G code schrijven en de CNC machine bedienen en laten doen wat ik wil. Een mens is nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar.

Ja, wat de kostprijs is van een mast ik weet het niet er gaan heel wat uurtjes in zitten maar dat is de hobby. Wel weet ik dat als je een 1:32 torenmast zonder de toevoegingen wilt kopen dan moet je daar € 85,- voor neertellen bij Wunder. Ik koop alleen de L profielen en de rest is van wat ik heb liggen aan materiaal.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 07 okt 2017, 12:40

De basis voor de afspanmast met "Hebel-Fahrdrahtspanner" is klaar het in elkaar solderen was nog wel even lastig maar een gedeelte met het WSA en een gedeelte met de soldeerbout was de oplossing. Alle klinknagels zijn geperst ook daarvoor moest een truc bedacht worden wat met de beide klinknagelpersen die ik heb kon ik niet uit de voeten de vrije ruimte was te klein. De oplossing was de kleine tafelboormachine even om te bouwen naar klinknagelpers probleem opgelost.

Afbeelding
Toren afspanmast aan het eind van spoor 11. Foto CdJ.

Afbeelding
Hier zijn de klinknagels nog goed te zien ik denk als de mast straks RAL 7008 (Khakigrau )gespoten is ze minder opvallen. Foto CDJ.

Nu verder met de "Hebel-Fahrdrahtspanner" welke ook samengesteld wordt uit een aantal CNC gefreesde delen. De volgende serie masten zijn een stuk eenvoudiger deze ga ik ook zelf maken naar DRG 1928 voorbeeld. Ook de isolatoren worden zelf gemaakt want als je een gecombineerd bedrijf hebt van stoom en elektrische locomotieven dan werd er een type isolatoren gebruikt welke beter bestand waren tegen de vervuiling welke de stoomlocomotieven veroorzaakten op de isolatoren en zo het isoleerde vermogen van deze isolatoren aantastte. Wordt zeker weten een draaibank klusje.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 08 okt 2017, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Berichtdoor JanK » 07 okt 2017, 14:28

Hallo Cor,

Supermooi! En strak!
Hoop dat op den duur mijn masten, gebouwd van Wenz bouwpakketten (dat is de bedoeling uiteindelijk) ook zo gaaf worden!

Mvrgrt,

Jan

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 11 okt 2017, 17:51

We zijn weer een stap verder de "Hebel-Fahrdrahtspanner" constructie is uitgeplozen en vertaald naar een 1:32 model. Nog niet klaar maar het begint er op de lijken. De grove 1.0 moertjes moeten nog worden vervangen en met een kunstgreep hou ik de gewichten op hoogte even voor het gezicht. Toch een ingewikkeld geheel maar dat maakt het juist leuk.

Voor de liefhebbers een foto.

Afbeelding
DRG "Hebel-Fahrdrahtspanner" versie 1928 in aanbouw. Foto CdJ.
Groeten,

Cor de Jong,

FritsS

Berichtdoor FritsS » 12 okt 2017, 11:44

Hallo Cor,

Dat gaat toch een verrekte mooi mastje worden. Vakwerk.

Frits

Terug naar “Spoor 1”