S49 Wisselbouw

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
Hendrikjan

Re: S49 Wisselbouw

Berichtdoor Hendrikjan » 09 aug 2017, 16:52

Cor,

Kan je deze wissels ook inlijsten en gewoon aan de muur hangen?
LOL

groet en succes met de verdere bouw!

Hendrikjan

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 09 aug 2017, 17:13

Hendrikjan,

Ik heb op de wissels 2,5 jaar gewacht en om ze dan aan de muur te hangen nee ze komen zo snel mogelijk op de baan sterker nog ze liggen er praktisch al. Nu gelijk de wissellantaarns in elkaar zetten en dan kunnen we aansluiten en proefrijden. Je weet ik hou van aanpakken. Ben inmiddels ook aan het bekijken hoe ik de sporen bij de draaischijf ga inrichten. Moet nog wel "even" de draaischijf bouwen. Onderwerp voor een ander topic.
Van de wissellantaarns heb ik al eerder er een paar gebouwd. Zie projectblad DRG wissellantaarns.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

JanK

Berichtdoor JanK » 17 aug 2017, 14:41

Hallo Cor,

Mooie apparaten! En de wijze van montage, met al die miniatuur boutjes is natuurlijk wel een hele mooie. Weer een voordeel van spoor 1!

Mvrgrt,

Jan

Ruud B.

Berichtdoor Ruud B. » 17 aug 2017, 20:44

Willy Kosak, de voorvechter van realiteitsgetrouwe railbouw, zou apetrots op je zijn Cor!

Groeten, Ruud

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 19 aug 2017, 15:11

Hallo Ruud,

Door een schenking is de Blokpost-Nul bibliotheek in het bezit gekomen van een behoorlijke collectie "Hp1 Eisenbahnmodellbau heute" bladen uitgegeven in de jaren 90 door Willy Kosak. Daarin worden heel veel artikelen gewijd aan het bouwen van wissels en rails op de schaal H0 Pur. Ik vind dat excellente voorbeelden van hoe het zou moeten. Dan hebben de spoor 1 en spoor 0 bouwers nog heel wat in te halen. Ik probeer het met de fraaie wissels die ik nu heb op mijn spoor 1 baan te benaderen. Het is toch wel bijzonder dat de grotere schalen zoveel achterstand hebben op het produceren van natuurgetrouwe en gedetailleerde rails en wissels en de bijbehorende wielstellen. De prachtige bouwpakketten van het Wenz rail en wissel materiaal voor spoor 0 is een grote stap in de goede richting.

Ik ben nog steeds van mening dat mooi gedetailleerd materieel moet rijden op correcte en detailleerde rails en wissels.
De Engelsen zijn op dat gebied veel verder want als je zelf je rails en wissels bouwt kun je de correcte railstoelen en railprofielen kopen die bij de maatschappij die je uitbeeld horen. Zo hoort het ook vind ik. Velen zullen het niet met mij eens zijn maar dat zij dan maar zo.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 02 sep 2017, 17:01

Het eerste wissel met werkend "Spitzklammerverschluss" en wissellantaarn is afgerond.
Ben er nu wel achter dat het allemaal precies moet passen en juiste afstelling behoeft maar als het werkt dan heb je ook wel weer wat bijzonders op de baan. Een filmpje van de specifieke tongenbeweging maak ik nog.

Afbeelding
Voor het wissellantaarn was net nog wat ruimte. Vervuiling en ballast volgen nog. Foto CdJ.

De wissellantaarn bestaat uit messing gietwerk voor de mechaniek en heel fijn etswerk voor het lampenhuis. De mechaniek om de lantaarn te laten draaien is heel fijn en werkt zoals in werkelijkheid. De koppeling aan de wisseltongen is met stangen en boutjes van 0.8 mm. Maar goed met geduld en weten hoe het voorbeeld werkt komt het in orde. Een warm witte led gaat voor de verlichting zorgen en is via de DCC centrale in en uit te schakelen. Voordeel van de gebruikte Digikeys DR4024 servodecoder deze heeft 4 programmeerbare servo uitgangen en 4 schakelbare uitgangen waarmee je relais. lampjes of leds kunt schakelen. Op naar de inbedrijfstelling van de volgende wissels.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 03 sep 2017, 20:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

JanK

Berichtdoor JanK » 02 sep 2017, 18:41

Mooie foto Cor, ziet er strak uit!

Mvrgrt,

Jan

PeterH

Berichtdoor PeterH » 02 sep 2017, 20:29

Niet alleen een mooie foto, maar ook enorm mooi en gedetailleerd gemaakt; heel netjes !
Ben benieuwd naar het filmpje om e.e.a. werkend te zien.
Met vriendelijke groet,
Peter

MarcB

Berichtdoor MarcB » 09 sep 2017, 20:58

Bijzonder mooi gedetaileerd ! Gewoon een juweeltje om naar te kijken.

Nog even een ander vraag met betrekking tot de wissel kits.
In een eerder berichtje schrijf je dat deze wissels niet geschikt zijn voor NEM materieel.
Zijn deze wissel kits evt wel aan te passen voor materieel met NEM wielen door bv de "Radgelenker" ruimer te plaatsen tov de rail ? Of zijn er nog meer belemmeringen waardoor dit niet mogelijk is ?

Groeten en veel success met de verdere bouw,
Marc

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 09 sep 2017, 21:07

Hallo Marc,

Deze wissels zijn niet geschikt te maken voor NEM de gebruikte S49 spoorstaven zijn lager als NEM dus de flenzen van de NEM wielen raken de bevestigingsboutjes. En het puntstuk is echt qua maatvoering gemaakt voor finescale en pur wielstellen. Jammer maar het is zo. Ik ben er heel blij mee heb wel lang moeten wachten maar dat is beloond met fraaie wissels zoals je ziet. Ik moet nog vervuilen enz. maar dat komt er aan.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 21 okt 2017, 17:50

Ik had nog een filmpje beloofd met de werking van het "Klammerspitzenverschluss". Te zien is dat de tongen niet gelijk omlopen door de mechaniek wordt er bewerkstelligd dat het grendel wat onder de railvoet zit verschoven wordt zodra de tong tegen de rail is aan gedrukt, het grendel schuift door en zorgt er voor dat de tong niet meer kan bewegen. De andere tong beweegt nog gedurende het schuiven van het grendel. En in de andere richt gebeurd het zelfde. Iedere wisseltong heeft een eigen grendel. Het werkt nu bij verschillende wissel op mijn "Kupferzell" spoorweg maar het is een geduld werkje om alles goed te laten lopen en dat ook de lantaarn in de juiste stand draait. Het is leuk en leerzaam om met kleine onderdelen te werken.

Beweging van wisseltongen met "Klammerspitzenverschluss"

Het filmpje geeft een indruk hoe het werkt en ook dit detail draagt bij aan een realistisch geheel.
Groeten,

Cor de Jong,

Terug naar “Spoor 1”