Muschalek DRG "Eiserner Kohlenwagen"

Veel nullers zijn ook actief in de grotere schaal 1 (1:32; ook 10mm/ft). Dit is de plek voor discussies over 1.
CordeJong
Contacteer:

Muschalek DRG "Eiserner Kohlenwagen"

Berichtdoor CordeJong » 10 mei 2017, 11:53

Bouwpakketten op de schaal 1:32 zijn zeldzaam en worden sporadisch aangeboden.
Maar nu had ik geluk want op de Facebook Spur 1 verkoop site werd een bouwpakket aangeboden van een Muschalek 1:32 "Eiserner Kohlenwagen"
O Schwerin in de DRG uitvoering. Volgens de opdruk van de doos een "Sondermodell". Deze kon ik niet laten schieten want deze wagen in onberemde uitvoering heb ik in de DRG 1934 uitvoering nog nooit gezien. En daarbij ook nog eens een goede prijs. Snel gehandeld met de verkoper en nu staat de doos met inhoud bij mij op het bureau. Dankzij het Internet.

De wagen is geheel uit kunststof met metalen handgrepen fraai gedetailleerd en rag fijne al aangebrachte belettering in de voor mij juiste periode.
Ik ga de wagen voorzien van finescale spaakwielen en nog wat extra details zoals messing "Zettelkasten" en natuurlijk schroefkoppelingen.

Afbeelding

Mooie aanvulling bij de reeds aanwezige O Schwerin wagons met remmershuis.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

E-P
Contacteer:

Re: Muschalek DRG "Eiserner Kohlenwagen"

Berichtdoor E-P » 10 mei 2017, 15:53

mooi project Cor!, heb je ook een fotootje van de onderdelen?
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 13 mei 2017, 13:55

Op verzoek van Ernst-Peter hierbij de inhoud van het bouwpakket.

Afbeelding
Alle onderdelen op een rijtje, de NEM wielen daar heb ik inmiddels finescale wielen voor. Foto CdJ.

Afbeelding
De belettering op de bak en onderstel is al netjes aangebracht en klopt als DRG uitvoering. Foto CdJ.

Met Arnold nog even zitten bomen op de Blokpost-Nul avond maar het is inderdaad een bijzondere wagen uitgevoerd in de DRG uitvoering.
Natuurlijk ga ik nog wat details verbeteren maar goed dat kan ik toch niet laten.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 14 mei 2017, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 13 mei 2017, 18:05

aha, niet al teveel werk, maar dat is ook weleens fijn. Komt de kit uit dezelfde hoek als de spoor nul variant?
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 13 mei 2017, 20:04

Ernst-Peter,

Deze kit heeft totaal geen relatie met de spoor 0 variant. Muschalek was een 1 mans bedrijfje en produceerde deze openbakwagons in de bekende DB uitvoeringen er was ook een modernere zelflosser in het programma en men was aan een locomotief BR 91 begonnen, deze is nooit afgemaakt. Er wordt niets meer geproduceerd maar soms verschijnt er sporadisch een model op de 2e hands markt. De wagon die ik heb kunnen scoren is niet veel in de DRG uitvoering geproduceerd. Arnold en ik wij speuren continu het www af naar DRG materieel en de wagon die ik nu heb hadden wij nog nooit aangeboden gezien. Het is erg lastig om DRG materieel te vinden, zo ben ik al geruime tijd opzoek naar de bekende Pwg14 goederentrein begeleidingswagon in DRG uitvoering, deze is praktisch niet te vinden. Iedere goederentrein had zo'n wagon mee lopen direct achter de locomotief.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 15 mei 2017, 13:51

De kit is eenvoudig te monteren maar ik heb de doorgaande remleiding en de remslangen vervangen. De remleiding door een metalen en de remslangen met afsluitkranen en ophangconstructie door de fraaie Dingler exemplaren. De plastic "Zettelkasten" vervangen door messing type DRG van Dingler. De kunststof rangeertreden en opstapjes dunner gevijld en voorzien van tranenplaat imitatie. Nu nog even schroefkoppelingen bestellen en dan kunnen we de wagen afmaken.

Afbeelding
Hier alvast de eerste foto op de baan. De wielen moeten nog behandeld worden. Foto CdJ.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 17 mei 2017, 15:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Hendrikjan

Berichtdoor Hendrikjan » 15 mei 2017, 16:31

Fraai Cor!
Wat was je nou kwijt aan het totaal van kit+extra onderdelen?

groet

Hendrikjan

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 15 mei 2017, 19:29

Hendrikjan,

Het totaal komt op rond de 150,- Euro.
De wielen zijn geleverd door Slater's finescale spaak wielen precies goed voor de Duitse wagons. Arnold heeft enige tijd geleden een as ontwikkeld waar de Slater's wielen op passen en daarbij de astap en aslengte berekend om te passen in o.a de Märklin wagons. De assen zijn overigens in de UK CNC gedraaid. Ik heb deze assen en wielen ook gebruikt om mijn 4 assige Pruisische coupe rijtuigen om te bouwen.
Het is jammer dat er in het Duitse spoor 1 praktisch geen bouwpakketten zijn. In de Engelse spoor 1 wereld zijn een behoorlijk aantal bouwpakketten te verkrijgen. Maar ja Engels doe ik al in spoor 0.
Groeten,

Cor de Jong,

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 15 mei 2017, 20:34

Cor, heb je al gebrainstormd om zelf wagens te bouwen, bijv lageboordwagens met behulp van de freesmachine voor bv de opstaande wanden?
groet,

e-p

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 15 mei 2017, 21:25

Ernst-Peter,

Ja, we hebben al gebrainstormd om zelf wat rollend materieel te gaan bouwen, bijv Pwg 14, oud type Donnerbuchs, SS15 railwagen. Maar er is zoveel te doen de ideeën zijn er allemaal wel, tekeningen is ook niet echt een groot probleem, maar tijd dat is toch wel even een dingetje. Ik was al wel begonnen aan het 3D tekenen van draaistellen voor de SS15 railwagen. Maar ik weet zeker dat er wat gaat komen. De focus voor nu is het bouwen van de DRG bovenleiding, we zijn er mee begonnen en mijn planning is om binnenkort daar wat stappen mee te maken. Rollend materieel bouwen is zeker heel interessant zeker op de 1:32 schaal. En zo'n bouwpakket even als tussendoortje is wel prettig redelijk snel resultaat met een wagon die heel veel voor kwam in de jaren 30 en dan vaak in combinatie met een beremde wagon geleverd door KM1.
Groeten,

Cor de Jong,

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 12 jun 2017, 13:46

Ombouw DRG O Schwerin 1504 is afgerond.
Zoals ik al eerder aangaf kan ik het niet laten om verbeteringen aan te brengen bij de modellen die ik heb.
Ook bij de O Schwerin open bakwagen zijn er een aantal zaken veranderd of verbeterd.

Even op een rijtje, Finescale wielen Slater's - Schroefkoppelingen Dingler, Remslangen Dingler, Trekwerk constructie Hegob.
De 10 stuks massieve baksteunen verwijderd en vervangen door zelf 3D getekende en CNC gefreesde open exemplaren deze verbetering geeft nu de juiste doorkijk langs de draagbalken. De remslangen en afsluitkranen plus ophangbeugels van Dingler zijn zeer gedetailleerd zelfs de slangklemmen moet je aanbrengen.

Afbeelding
Hier samen met de O Schwerin in de beremde uitvoering van KM1. Foto Cor de Jong.

Dit was weer een leuke klus en het resultaat is een welkome aanvulling op het goederenmaterieel.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 13 jun 2017, 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 12 jun 2017, 13:51

mooie wagen Cor!
groet,

e-p

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 18 jun 2017, 12:30

Van elke klus maak ik een projectblad zo ook van het verbouwverhaal van deze wagon.

Voor de geïnteresseerden Projectblad DRG openwagon O Schwerin 1 504.
Op de projectbladen vermeld ik de toegepaste methoden en de artikelnummers van de onderdelen die toegevoegd zijn, de eventuele informatie die geraadpleegd is. En in dit geval ook informatie over de andere uitvoeringen van deze wagon. Het kan maar vastgelegd zijn.
Groeten,

Cor de Jong,

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 18 jun 2017, 13:48

heb je de detaillering van de wagen een beetje na elkaar toe gekregen?
groet,

e-p

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 18 jun 2017, 14:19

Ernst-Peter,

Ja dat is prima gelukt. De Muschalek wagon heeft geen remsysteem behalve dan een doorlopende remleiding. Het is volgens de Duitse benaming een zgn "Leitungswagen" deze reden meestal in combinatie met een beremde wagon. Eigenlijk zijn de details op de door mij verbouwde wagon op een paar punten beter dan KM1 zoals de schroefkoppelingen van Dingler deze zijn mooier en de Dingler luchtslangen zijn meer gedetailleerd. Overigens heb ik de zgn "Zettelkasten" (vrachtbrieven kastje) op de KM1 wagons ook vervangen door fraaie messing exemplaren met de juiste rasterindeling van het deurtje, kleine details maar het valt gewoon op. Ter info het verschil is dat de DB "Zettelkasten" een verticaal rasterwerk heeft en de DRG een onder 45 graden aangebracht rasterwerk in het afsluit deurtje. Daarbij komt ook nog dat er in de Dingler "Zettelkasten" een heuse vrachtbrief zit. Je kunt heel ver gaan maar dit detail is zeer zichtbaar aanwezig op de zijkanten van de wagons.
Groeten,

Cor de Jong,

Terug naar “Spoor 1”