Nog een Frits er bij.

Waar dit forum over gaat, en hoe het werkt. Stel hier je praktische vragen, bijv.: hoe schrijf ik een bericht? Hoe plaats ik foto's?
Vertel de anderen wie je bent. En we hebben weinig regels hier. Maar hou je daar dan wel aan, svp.
FritsS

Nog een Frits er bij.

Berichtdoor FritsS » 28 feb 2017, 11:29

Hallo allemaal,

Het viel mij op dat er meerdere Fritsen op dit forum actief zijn, maar er kan er nog wel een bij denk ik.
Tenslotte heet ik Frits en dat willen jullie graag weten heb ik begrepen uit de forumregels.
Al op mijn 8e verjaardag kreeg ik mijn eerste modeltrein (H0), eenmaal volwassen kocht zelf wat N-spoor materieel, omdat we niet veel ruimte hadden in huis. Bovendien was ik meer geïnteresseerd in de elektronica. Toen nog heel analoog, maar ik droomde er al van mijn trein ooit te kunnen automatiseren.
Door het werk en de kleine kinderen verdween de modelspoorhobby naar de achtergrond, hoewel ik nog wel in de jaren 80 voor mijn zoon een klein vast baantje met Minitrix en Faller huisjes op zijn kamer heb aangelegd.
In de jaren 90 kwam er weer meer tijd en ruimte voor modeltreinen en in die periode maakte ik grootse plannen voor een grote tuinbaan met spoor 1 als schaal. Vanwege de kosten en de beschikbare ruimte ging de belangstelling meer naar Amerikaanse voorbeelden. De baan kwam er niet door een verhuizing en op de nieuwe woonlocatie maakte ik weer nieuwe plannen.
Ik maakte in die tijd kennis met Live-steam en begon mijn interesse te verschuiven naar een nog grotere schaal. Het moest nu spoor 5 worden en dan in mijn eigen tuin rondrijden zittend op je eigen locomotief. Wow!!
Ik ben er ver mee gekomen. Er waren aluminium railprofielen uit Engeland en heb honderden houten bielsen gezaagd, ik bezat een complete grote hobby werkplaats voor metaalbewerking. Ik tekende in 3D CAD met TurboCad mijn ideeën. Maar na jaren tekenen en prutsen werd het niet wat ik wilde hebben en heb er in 2007 een "definitieve" punt achter gezet, al mijn treinspullen verkocht en ben gaan fotograferen.

Zoals wel vaker gebeurd, oude liefde roest niet. Toch?
Vorig jaar begon mijn broer een modelbaan in spoor N te bouwen en dat bracht mij er toe weer eens rond te kijken naar wat er tegenwoordig mogelijk is op gebied van digitaal rijden. Na een bezoek aan Rail 2016 in Houten, heb ik besloten toch weer aan een modelbaan te beginnen. Na wat plannen te hebben gemaakt, bleef een kleine H0 baan van 2 m2 over. Sindsdien fotografeer ik minder en besteed ik mijn overvloedige tijd aan het bedenken, kopen en bouwen van mijn modelbaan.
Nu is 2 m2 niet heel groot, maar er zit toch een heleboel werk in en ik ben nog lang niet klaar.

Je zult je afvragen wat ik dan op een spoor 0 forum wil? Ik weet nu al dat mijn H0 baan eens klaar is en mijn volgende project gaat zeker naar een grotere schaal. De tuin is niet meer zo groot tegenwoordig en ik word te oud voor enorme projecten, maar ik zou nog graag iets zelf willen bouwen en omdat mijn ogen ook wat achteruit gaan, zoek ik het in wat grotere treinen, maar wel binnenshuis.

Het is een heel verhaal geworden, maar goed.
Ik heet Frits Segaar, geboren en opgegroeid in Den Haag, woon sinds 2015 in Westervoort, hoop in april mijn 50 jaar getrouwd te halen, heb 2 kinderen en inmiddels 6 kleinkinderen.
Van mijn hobbywerk kan ik nog weinig laten zien (allemaal H0), maar ik ben wel nieuwsgierig naar jullie bouwprojecten en activiteiten.

FritsS

Gert-Jan

Re: Nog een Frits er bij.

Berichtdoor Gert-Jan » 28 feb 2017, 17:09

Welkom, nog een Frits! Ik hoop dat je hier veel inspiratie zult vinden, ook ik ben bezig in h0 en daarnaast sinds een jaar in spoor 0 en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Wacht niet te lang met overstappen, deze schaal is namelijk heel erg leuk!!

Groet, Gert-Jan

KarelB

Berichtdoor KarelB » 28 feb 2017, 19:13

Dag FritsS,
een hartelijk welkom.

Nadat ik al ca. 60 jaar met h0 bezig was is daar ca. 25 jaar geleden spoor 0 bijgekomen. Toch ongeveer 5 jaar geleden al het h0 opgedoekt en me geheel op spoor 0 gestort, hoewel ik al, samen met de helaas overleden FritsB, reeds in 1996 in 'Zutphen' met modules als deelnemer aanwezig was.

En spoor 0 is gewoon fantastisch. De juiste schaal, ook voor binnen (als je je weet te beperken).

Ik denk dat je van een stap naar spoor 0 geen spijt zult krijgen.

Met vriendelijke groet,
KarelB.
Äddi, KarelB.

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 28 feb 2017, 19:23

welkom!
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT
Contacteer:

Berichtdoor FritsT » 28 feb 2017, 19:40

Hoi Frits

Ik ben FritsT
ook geboren en opgegroeid in Den Haag, bomenbuurt.

Frits Thies
Afbeelding
Frits Thies

FritsS

Berichtdoor FritsS » 28 feb 2017, 20:37

Voor mij was dat de toenmalige Zuiderparkwijk, om precies te zijn de Hulshorststraat. Ik ben er in 1965 vertrokken.

FritsT
Contacteer:

Berichtdoor FritsT » 28 feb 2017, 20:39

1972
Afbeelding

Frits Thies

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 28 feb 2017, 20:58

Hallo Frits,

Welkom op het forum, zelf ben ik actief met spoor 0 Engels 1900 - 1910 en Engels breedspoor 1880 -1892. Ook met spoor 1 DRG 1930 - 1940.
Ook promoot ik spoor 0 volgens de Engelse scale seven standard. Praktisch elke vrijdagavond is er bij mij thuis de Blokpost-Nul bijeenkomst, bijpraten over alles wat er op de spoor 0 en spoor 1 markt gebeurt en rijden met de treinen.

Succes als je met een 0 project gaat beginnen op dit forum is heel veel kennis aanwezig op een breed spoor 0 front.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 14 mar 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

bernard

Berichtdoor bernard » 14 mar 2017, 22:02

Hoi FritsS,

Welkom in het spoor nul wereldje.

Op het moment dat je begint met spoor nul zal je daar zeer zeker geen spijt van hebben. Al heb je misschien niet veel ruimte je zou bijvoorbeeld ook module bakken kunnen bouwen. Voor kleine station kan je met vijf tot 6 bakken van 1 meter lang 50 of 60 cm breed aardig uit de voeten. ALs je hoogte aan houdt van 1,10 meter dan zou je zelf nog aan mijn module bakken kunnen koppelen.

Zelf ben ik in september al weer 10 jaar bezig met spoor nul samen begonnen met mijn vader jammer genoeg is die in 2010 op 80 jarige leeftijd overleden. echter ben ik na zijn dood verder gegaan met spoor nul en bouw nu druk aan mijn derde spoor nul baan. Tot vandaag nog steeds geen spijt van gehad kan er heerlijk van genieten als ik een mooie loc zie rijden of het nu een V100 is of een BR 24. wel zie ik dat een spoor nul loc uit 2007 en een spoor nul loc uit 2017 weer veel meer details aanwezig zijn maar ook nog eens meer sound geluiden.

Als je wil mag je best eens keer komen kijken hier in Soest waar ik nu nog woon maar er zijn plannen om richting de Duitse grens op te gaan. Hopelijk gaat dat dit jaar nog gebeuren

Gr bernard

FritsS

Berichtdoor FritsS » 15 mar 2017, 20:07

Bij deze allemaal bedankt voor het warme welkom.
@Bernard: Ik woon maar een paar kilometer van de Duitse grens, dus ik wacht even met een mogelijk bezoek tot je dichterbij bent gekomen. LOL

bernard

Berichtdoor bernard » 15 mar 2017, 21:31

Hoi FritsS

Prima geen probleem mee

gr bernard

Vincent Scholte

Berichtdoor Vincent Scholte » 16 mar 2017, 09:30

Westervoort. Dat is dichtbij. Als nog vragen hebt , of om te kijken hoe iets in elkaar zit, stuur maar een berichtje.

Veel plezier met de "nieuwe" hobby.

Groeten,

Vincent
Voeding klaar, gaat het nog lukken die extra module ?

Terug naar “Nieuw hier? / Even voorstellen / De spelregels”