Regels voor het plaatsen van foto's

Waar dit forum over gaat, en hoe het werkt. Stel hier je praktische vragen, bijv.: hoe schrijf ik een bericht? Hoe plaats ik foto's?
Vertel de anderen wie je bent. En we hebben weinig regels hier. Maar hou je daar dan wel aan, svp.
RobK
Site Admin
Contacteer:

Regels voor het plaatsen van foto's

Berichtdoor RobK » 23 sep 2016, 17:06

Uit recente discussies blijkt dat er behoefte bestaat aan duidelijke regels voor het plaatsen van foto's op dit forum.

Nou wil ik graag zo weinig mogelijk regels invoeren, maar we moeten wel voorkomen dat we financiële risico's gaan lopen door het gebruik van andermans foto's. Vandaar dat ik het even heb opgeschreven. Lees het daar:
viewtopic.php?f=21&t=816263
en discussieer erover onder het bericht dat je nu leest.

h.gr
Rob Kievit
Forumbeheerder

JanK

Re: Regels voor het plaatsen van foto's

Berichtdoor JanK » 23 sep 2016, 17:32

Hallo,

Even als reactie op dit stukje,

Elke foto, ook zonder dat daarbij aangegeven wordt dat er copyright op rust, is en blijft altijd beschermd. Enkel bronvermelding is niet voldoende om welke foto dan ook zomaar over te mogen nemen. Enkel bij foto's die door de maker, eigenaar, zijn vrijgegeven, of waarvoor individueel toestemming is verleend, mag gebruikt worden. Daarbij moet dan vermeld worden dat die toestemming er is en van wie de foto is. Helaas is de wettelijke bescherming erg moeilijk, professionele fotografen hebben hier genoeg negatieve ervaring mee. Het maakt overigens niets uit of je een amateur bent of niet, de afbeelding die van jou is, is automatisch voorzien van het copyright. Het blijft zelfs 70 jaar zo. Daarna vervallen je rechten.

Het is dus in mijn optiek wel heel vreemd dat er in deze digitale wereld, terwijl er gewoon wettelijke regels zijn, dit in diverse fora gewoon wel gebeurd. Ik heb hier een opmerking over gemaakt, en de reactie daarop is voor mij reden om er nog eens op in te gaan. Of een forum nu wel of niet eigen regels heeft, die gaan nooit voor op wettelijke regels.
Houdt dat dus goed in de gaten, want het is ook een kwestie van je gewoon aan de regels houden, dus een vorm van goed gedrag. Er is geen argument om je hier niet aan te houden. Als ik de sleutels in mijn auto laat, betekent dat nog niet dat iedereen er maar in weg mag rijden. Tenzij ik je toestemming heb verleend..

Tot zover mijn input hierover,

Mvrgrt,

Jan

FritsT
Contacteer:

Re: Regels voor het plaatsen van foto's

Berichtdoor FritsT » 23 sep 2016, 19:12

Nog een aanvulling op de termijn van 70 jaar. Dat is niet de dag van vandaag minus 70 kalenderjaren, maar 70 jaar na de dood van de maker van de afbeelding.
Dus als iemand als klein manneke van 10 jaar een foto heeft gemaakt in bv 1910 en de respectable leeftijd haalt van 95, (overleden 1995) dan komt de foto pas vrij in. 1995 + 70 jaar = 2065.
We leven nu in 2016 dus als je terugrekent is de grens 1860 of zoiets. Dat betekent dat je vandaag de dag eigenlijk geen enkele historsiche foto mag delen zonder toestemming want vraag je maar eens af per wanneer de fotografie zijn intrede heeft gedaan.
Klinkt allemaal onwezelijk, maar recent zijn 3 musea door de rechter in het ongelijk gesteld.

en hier kan je eindeloos over discussieren en voorbeelden aanhalen van welles-nietes.
Niet verwonderlijk dat momenteel gewerkt wordt aan aanpassen van de wet. Maar zover is het nog niet.

Maar wat is nu de (financiele) boete als je het wel zou doen ? Dat mag een ieder even uitzoeken.

Bij deze: mijn modelbouwfoto's mogen kosteloos gedeeld worden. Geniet van de plaatjes voor we niet meer op deze wereld zijn.

Frits Thies
Afbeelding
Frits Thies

Terug naar “Nieuw hier? / Even voorstellen / De spelregels”