Peter Ruifrok stelt zich voor

Waar dit forum over gaat, en hoe het werkt. Stel hier je praktische vragen, bijv.: hoe schrijf ik een bericht? Hoe plaats ik foto's?
Vertel de anderen wie je bent. En we hebben weinig regels hier. Maar hou je daar dan wel aan, svp.
PeterR

Peter Ruifrok stelt zich voor

Berichtdoor PeterR » 14 mar 2016, 11:34

Beste allemaal,
Ik heb me zojuist aangemeld voor het spoor nul forum.
Heb binnen een spoor N baan liggen, en buiten al geruime tijd een spoor nul baan van ETS. Heb een kleine dieselloc (rangeerloc) en een stoomloc (met geluid). ETS wordt aangedreven d.m.v. puls breedte modulatie. Maar misschien wil ik wel ombouwen naar digitaal (de N baan is digitaal).
Vind het jammer dat de locs en de wagons alleen bij mooi weer uit de doos komen en ben daarom van plan een kleine spoor nul baan binnen te bouwen. Als baan om het beschikbare materieel te laten zien en een klein beetje te rangeren.
Conform het adagium “minder is meer”.
Ik zit te denken aan een kleine onderhouds rangeer ruimte met drie sporen (een locloods, daar voor een onderhouds spoor voor kolen/water/zand/sintels, en daar voor een opstelspoor).
Ik heb kwa ruimte ca 1.50 meter bij 50 cm beschikbaar. Ik overweeg het opstelspoor zo lang mogelijk te maken. Met aan het linker einde een linkse wissel die terug naar het onderhoudsspoor loopt. Een stukje verder op verbindt ik dat spoor dan met twee wissels met het locloods spoor. Ook het locloods spoor wil ik zover mogelijk naar links door laten lopen. Tussen het loc loods spoor en het opstelspoor ontstaat daarmee voldoende ruimte voor bijv. een laad/los plaats. Of alternatief laat ik het locloodsspoor iets wegbuigen van de achtergrond en ontstaat deze ruimte tussen achtergrond en locloods spoor.
Ik ben er nog niet uit welk rail materiaal ik ga gebruiken; Peco code 124?). De locloods komt vrijwel tegen de achtergrond coulisse aan, dus die maten bepalen waar dat spoor komt (en daarmee dus ook de rest van de sporen). Ben nog op zoek naar een geschikte bouwdoos. Ieder advies is welkom.
Met vriendelijke groet,
Peter Ruifrok

E-P
Contacteer:

Re: Peter Ruifrok stelt zich voor

Berichtdoor E-P » 14 mar 2016, 13:56

Welkom! Het rangeerbaantje klinkt leuk. Neem bij de keuze voor railmateriaal ook mee beschikbaarheid van 3weg/ kruiswissels als je die in gedachte had
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

JanK

Berichtdoor JanK » 15 mar 2016, 13:59

Welkom hier,

Tip, Reall modelbouw heeft sinds kort een mooie en redelijk betaalbare locloods bouwpakket uitgebracht, enkelsporig.
En, maar dat is omdat ik zelf daarmee bezig ben, als je toch op een klein oppervlak werkt, niet teveel wissels en rails nodig gaat hebben, zelfbouw van rails en wissels is natuurlijk een prachtig alternatief voor de standaard verkrijgbare materialen.
Je bent daarin ook redelijk flexibel met de keuze van wisselhoeken of straten.
Zelf werk ik met Wenz, maar er zijn meerdere leveranciers voor deze tak van zelfbouw.

Mvrgrt,

Jan

PeterR

Berichtdoor PeterR » 15 mar 2016, 17:44

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Uiteraard ben ik geïnteresseerd in de locloods, maar waar vind ik die op internet, c.q. bij welke leverancier? Heb je een referentie? Heb even snel gezocht maar zag zo niets staan.

JanK

Berichtdoor JanK » 15 mar 2016, 17:50

Hallo Peter,

http://www.nord-licht.com/realshop/prod ... cts_id=301

Dit is de directe link..

Mvrgrt,

Jan

stoomtrein

Berichtdoor stoomtrein » 16 mar 2016, 08:17

Hallo Peter,
ik heb die lokloods van Real gebouwd; althans bijna kompleet. Het is een bijzondere en leuke loods en niet zo heel moeilijk te bouwen. (foto's sturen lukt me niet op dit forum; ik krijg ze niet verkleind. Geef evenueel via een PB je email-adres.)
Succes en groet,
Martin

PeterR

Berichtdoor PeterR » 17 mar 2016, 19:40

Jan: dank je wel voor de site referentie; ziet er idd prachtig uit
Martin: ik heb je een PB gestuurd met mijn email adres

stoomtrein

Berichtdoor stoomtrein » 17 mar 2016, 20:17

Hallo Peter,
foto's zijn verzonden van de locloods van Klütz in het noorden van Duitsland. Ik heb ook de definitieve toezegging, dat het station ook binnen 2 jaar uiterlijk wordt gemaakt door Real Modell.
Succes en groet,
Martin

Terug naar “Nieuw hier? / Even voorstellen / De spelregels”