Nieuw in spoor 0

Waar dit forum over gaat, en hoe het werkt. Stel hier je praktische vragen, bijv.: hoe schrijf ik een bericht? Hoe plaats ik foto's?
Vertel de anderen wie je bent. En we hebben weinig regels hier. Maar hou je daar dan wel aan, svp.
PeterH

Nieuw in spoor 0

Berichtdoor PeterH » 12 okt 2015, 09:25

Hallo,

Even voorstellen: mijn naam is Peter Hagenaars, ik ben 64 jaar oud, ik woon in Hoorn en ben ge-prépensionneerd.

Sinds ik een jaar of dertig was, ben ik serieus begonnen met modelspoor. Ik had al H0 spul, dus daar uiteraard mee verder gegaan. Intussen de 'collectie' aardig uitgebreid en onderwijl ook een aantal H0 bouwkits in elkaar gezet, oa de Philotrain Bello, NS 1500 e.d.

De laatste jaren toch al met een wat schuin oog gekeken naar het 'grotere' spul, met name schaal 0. Vooral door het bouwdraadje van Frits Thies en medebouwers op het BNLS-forum ben ik veel enthousiaster geworden en omdat bouwen mij meer trekt dan alleen maar (geautomatiseerd) rondjes rijden op een baan, heb ik besloten wat voorzichtige stappen te zetten op het terrein van het spoor nul bouwen.

Vooralsnog begonnen met een bouwkit van een rongenwagen van mkmodelbouwstudio en ik heb ook een paar kits van Taghotrain besteld die ik eveneens wil bouwen. Dit alles om wat ervaring te krijgen voor ik het voorbeeld van de bouwers van de NS 4300 ga volgen.

Zelf 'behelp' ik me met wat elementair gereedschap, zoals sleutelvijljes, Roco-zaagje, Weller soldeerstation. Een draaibank, snij- of rollenbank of zandstraalcabine heb ik niet, maar ik hoop dat met de hulp van mede-Nullers dat geen probleem zal zijn. Een klinknagelpersje is inmiddels al wel besteld. Deze heb ik zowiezo nodig voor bovengenoemde MK-kit.

Ik woon in Hoorn en hopelijk zijn er in (de buurt van) Hoorn ook spoor 0 bouwers die mij eventueel willen en kunnen helpen. Een 0-baan heb ik niet en aangezien ik op zolder (die niet al te breed is) momenteel een flinke H0 baan heb, zal er -denk ik- voorlopig ook geen 0-baan in zitten, zodat eventueel laten rijden op een clubbaan zal moeten of bij iemand die wel een 0-baan heeft.

Nou, dit was het voorlopig.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

ArnoldS

Re: Nieuw in spoor 0

Berichtdoor ArnoldS » 12 okt 2015, 11:37

Welkom Peter,

Jij zoekt dus meer de modelbouwkant van spoor 0, niet gek! Na het bouwen van een aantal bouwpakketten zit er misschien wel eens een zelfbouwprojectje in. Dat is bijna onvermijdelijk als je kiest voor het Nederlandse voorbeeld.
Wat ik nog wel zou checken is of je de bestelde bouwpakketten van Toghotrain wel geleverd krijgt, want ik had begrepen dat Willem ermee wilde stoppen, maar ik kan me vergissen.
Verder weet ik zeker dat er een aantal actieve leden, waaronder forumlid PietL, in Hoorn wonen. Veel succes!

Vriendelijke groeten,

Arnold

PeterH

Berichtdoor PeterH » 12 okt 2015, 11:45

Arnold, bedankt.

Ik heb al contact gehad met Willem. Hij stopt er inderdaad mee, maar hij had nog een paar bouwkits liggen. Daarvan heb ik 3 besteld en (ijs en weder dienende) ontmoet ik hem op de spoor 0 dagen in Zutphen a.s. weekend en kan ik ze daar ophalen.
Begreep dat er nog wel wat zelfwerkzaamheid bij het bouwen komt kijken, maar ik krijg van Willem nog wat bouwtekeningen erbij dus ik hoop dat het dan wel lukt.

Aangezien ik beginnend spoor 0 bouwer zal ik ongetwijfeld wel wat hulp en advies kunnen gebruiken.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 12 okt 2015, 23:14

Peter,

Welkom op het forum. Wij hebben elkaar al ontmoet en gesproken.
Succes met je bouwprojecten, op dit forum is veel kennis aanwezig maak er gebruik van.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Terug naar “Nieuw hier? / Even voorstellen / De spelregels”