Even voorstellen, Max

Waar dit forum over gaat, en hoe het werkt. Stel hier je praktische vragen, bijv.: hoe schrijf ik een bericht? Hoe plaats ik foto's?
Vertel de anderen wie je bent. En we hebben weinig regels hier. Maar hou je daar dan wel aan, svp.
max

Even voorstellen, Max

Bericht door max » 04 jan 2011, 21:28

Mijn naam is Max Franssen, en ik ben geboren in 1970.

Ik ben reeds vele jaren geintresseerd in spoor 0.

Met de komst van Lenz spoor 0 is de intresse verder gegroeid. Ondertussen heb ik mijn vitrine al aardig gevuld met divers materiaal van Lenz, waaronder de BR 64.

Nu nog de ruimte voor een baan, maar deze wens zal binnenkort met de opstapel staande verhuizing worden vervuld. Daar krijg ik de beschikking over een ruimte van ongeveer 4 bij 5,5.

Het thema van de baan word een zijlijn in de Duitse Eifel. Met als geografische ligging Neuerburg in de Eifel.

Groet

Max
Laatst gewijzigd door max op 23 feb 2011, 09:14, 3 keer totaal gewijzigd.
“Berkelburg” De nooit gerealiseerde verbinding Bitburg - Neuerburg (Bitburg-West - Berkelstadt - Berkelburg - Neuerburg) DB KBS 248m in tijdperk III.

Huib
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Huib » 04 jan 2011, 21:31

Beste Max,

Van harte welkom. Veel succes met je bouwplannen en je verhuizing.

Huib
Buitenlust in 1:43,5: http://www.floodland.nl/aim

E-P
Contacteer:

Bericht door E-P » 04 jan 2011, 22:48

welkom
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

KarelB

Bericht door KarelB » 05 jan 2011, 09:39

Leuk dat je ook meedoet Max en 't is weer eens wat anders dan CFL.

Groet, Karel Bensing.
Äddi, KarelB.

Marcel Geurtjens
Groepsmoderator

Bericht door Marcel Geurtjens » 05 jan 2011, 22:11

Max,
Welkom!

Marcel Geurtjens :mrgreen:
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

MärCo

Re: Even voorstellen, Max

Bericht door MärCo » 11 feb 2011, 09:36

Welkom ;-) ,

Ik ken Neuerburg, helaas was men bij mijn eerste bezoek al de rails aan het slopen.
Nu staat er pal voor de tunnelingang een drukkerij.

MärCo

Bericht door MärCo » 16 feb 2011, 18:58

Hoi Max,

Mijn foto's zijn gemaakt tussen 1993 en 1995. Ik heb toen enige jaren in deze omgeving gezworven op zoek naar restanten van diverse spoorlijnen die dit gebied gekend heeft. Dat alles met behulp van oude wegkaarten van soms wel 20 jaar oud, en een herdruk van een Reichsbahn spoorwegatlas. En zonder hulp van een Tom-Tom!

Zover ik me kan herinneren was station Neuerburg al gesloopt, maar de tunnelingang bij Neuerburg was er nog, inclusief de rails. Ik heb beide tunnelingangen gefotografeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Station Pronsfeld was er gelukkig nog met rails voor de anderhalve goederentrein en militaire trein die hier nog passeerde.

Afbeelding

In Waxweiler moet je beslist eens naar de discotheek gaan, dat is namelijk de oude locomotievenloods van het station. Toendertijd lag onder het grind van het parkeerterrein nog de rails.

Afbeelding

En station Waxweiler, hier lag geen rails meer.

Afbeelding

Van Neuerburg naar Pronsfeld reed je via Üttfeld. Hier was het door het hoge gras slecht foto's maken. Üttfeld voelde als het hoogtepunt van een pas die je moest passeren. De ene kant gaat omlaag naar Neuerburg, de andere kant gaat omlaag naar Pronsfeld.

Afbeelding

Afbeelding

max

Bericht door max » 17 feb 2011, 22:35

Hoi MarCo

Bedankt voor je uitgebreide foto verslag.

Groet

Max
“Berkelburg” De nooit gerealiseerde verbinding Bitburg - Neuerburg (Bitburg-West - Berkelstadt - Berkelburg - Neuerburg) DB KBS 248m in tijdperk III.

MärCo

Bericht door MärCo » 21 feb 2011, 21:55

Hallo Max,

Hou je mailbox in de gaten, daarin staat een link waar je de foto's kan downloaden. De foto's zijn tussen 1993 en 1995 genomen met een conventionele kamera (Pentax) en een filmrolletje (Kodak Gold, 200 ASA). Digitale kamera's kwamen toen schoorvoetend op de markt, mits je er meer dan 5000 Gulden voor over had. Ik liet m'n foto's toen zeer vooruitstrevend op Kodak Photo CD zetten, omdat ik er rekening mee hield dat een filmrolletje wel z'n langste tijd had gehad. Echter, Kodak hanteerde een nogal afwijkend beeldformaat (.PCD), en dat moest ik eerst omzetten in iets waar je tegenwoordig wel mee overweg kan (.JPG).
De foto's zijn net iets meer dan 3000x2000 pixels (Ja, 6 miljoen pixels, en dat in 1993!), ruim voldoende om er 30x45 cm foto's mee af te drukken.

Veel plezier ermee. We kijken uit naar je project.

max

Bericht door max » 23 feb 2011, 09:01

Beste MarCo

Bedankt voor de plaatjes, ze zijn ondertussen binnen.

Zeer zeker zal ik jullie langs deze weg op de hoogte houden van de voortgang van het project. Maar voordat ik op zolder aan de gang kan, moet eerst de rest van de woning gereed zijn.

Als alles volgens plan loopt krijg ik in de loop van de volgende week de sleutel.

Groet

Max

max

Bericht door max » 27 nov 2011, 21:37

Hallo forum lezers,

Soms kunnen dingen verkeren, zo ook in de planning van een spoor 0 droom op zolder.

Het hele plan om Neuerburg na te bouwen leek perfect, er ontbrak maar een ding, een foto van het voormallig stationsgebouw. Helaas heb ik tot op heden deze foto nooit kunnen vinden ondanks verwoede zoek pogingen op internet en via diverse brief en mail wisseling. Steeds weer is het vermoeden dat Neuerburg geen "echt"volwaardig stationsgebouw heeft gehad. Zeker in de naoorlogse periode was het niet meer dan een noodgebouw. Waarvan wel fotos bestaan, maar het gebouw heeft niet erg veel sfeer.

Nu heb ik er geen moeite mee om de waarheid een klein beetje te helpen in positieve zin, en een stationsgebouw is uiteraard snel gevonden en bedacht. Maar op lange termijn geeft mij dat net niet de voldoening die ik zoek in mijn hobby.

Tijdens mijn zoektochten naar een nieuw thema kwam ik in de Mosel (Moezel) regio terecht. En viel mijn oog op station Traben - Trarbach, bij velen denk ik wel een bekend station. Zelf heb ik er al lang een zwak voor, al ben ik er maar eenmaal geweest.

Als er op dit forum mensen zijn die informatie en of fotos hebben van de oude situatie op station Traben Trarbach, toen de treinen nog voor het stationsgebouw stopten, dan hou ik me erg aanbevollen. Vooral opname van de losweg en gebouwen rond het station hebben mijn intersse.

Voor wie het station niet kent, bij deze een link naar site over deze lijn: http://www.kbs621.hochwaldbahn.info/rel ... nbahn.html

En een van de weinige eigen opname van dit station:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Groet

Max Franssen

KarelB

Bericht door KarelB » 27 nov 2011, 22:12

Hi Max,

Ergens, en ik denk in een of andere 'Continental Modeller'(?????), staat een artikel met tekening en foto's van Traben-Trarbach.
Dat wordt wel even zoeken, dus graag even wat geduld, maar ik ga aan de slag.

Groet, KarelB.
Laatst gewijzigd door KarelB op 28 nov 2011, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Äddi, KarelB.

KarelB

Bericht door KarelB » 28 nov 2011, 11:58

Hallo Max,

Continental Modeller Nov/Dec '85: A DB branch worth modelling, Traben-Trarbach. Heeft 1½ bladzijde met een 8-tal foto's en een emplacement tekening (minder dan ik had gedacht).
Eisenbahn Journal Sonder ausgabe II/91, 'Eisenbahnen im Moseltal' op blz. 34: Stichbahn-Pläne met heel interessante foto's en een emplacementstekening rond 1960.
En ook nog iets in Eisenbahn Journal special 8/91, Specialausgabe 'Eisenbahnen im Moseltal II'.

Äddi, KarelB.
Äddi, KarelB.

max

Bericht door max » 17 dec 2016, 23:13

Hallo forumlezers,

Dingen kunnen nog steeds verkeren, het zolder project gaat een derde wending maken, daarom schud ik dit draadje nog een keer wakker.

Zoals hierboven toegelicht, was het eerste plan om een oud Eifel lijntje als thema te nemen. Het Neuerburg a/d Enz project was vooral ontsproten aan zijn ligging nabij de Luxemburgse grens. (Mensen die mij beter kennen weten waarom!)

Het Eifel project strandde op een gegeven moment, waarna de Moselwein bahn naar Traben Trarbach werd gekozen en uitgewerkt, dit project was zeker levensvatbaar totdat….

Totdat, ongeveer anderhalf jaar geleden het geheel een wel heel onverwachte wending nam. Ik zag een advertentie van Jan Bennink uit Zutphen, waarin hij via Marktplaats zijn bijzonder fraaie loc Bw met draaischijf te koop aanbood.

Ik heb toen meteen toe geslagen, en het geheel over kunnen nemen. Maar dat betekende wel dat het hele plan “Traben Trarbach” in de prullenbak kon. Opzich was dit niet zo heel erg, doordat ik met de bouw vastliep door beginners fouten. Ik moest toch al het een en ander overnieuw gaan doen, en toen was dit natuurlijk een goede stimulans. Het fraai gebouwde loc depot wilde ik min of meer ongewijzigd opnemen in mijn baan, en dat is zeker gelukt.

Vanaf dit moment stond het vast dat de baan niet langer een reëel voorbeeld hoefde te hebben, maar gewoon 100% fictief mocht worden, in tijdperk IIIb. Door deze wending ben ik weer in de buurt van mijn eerste plan, nu is mijn baan wederom in de Eifel gesitueerd als nooit gerealiseerde verbinding tussen Neuerburg en Bitburg. Waarvan ik al eens uitgevonden had dat daar diverse lijnen gepland zijn, maar nooit gebouwd….. mooi bruggetje naar mijn project. (zie bijgevoegde tekeningen)

Afbeelding

Kaartje Eifel 1940 RDSaarbrucken

Afbeelding

Of toeval bestaat of niet, geen idee. Maar een tijdje later kon ik van Bernard o.a de overweg en het stationsgebouw van Jan Bennink zijn eerste spoor 0 project. Het hier wel bekende Berkelbrucke. Ik vond het een uitdaging om deze twee projecten van Jan te verenigen in mijn project.

Het leek mij leuk om wel iets van de naam “Berkel” in ere te houden, daarom de project naam “Berkelburg”.

Tot zover even een aanvulling.

In het Off-topic deel van het forum zal ik binnenkort een draadje starten over de bouw en vorderingen.

Groet

Max

KarelB

Bericht door KarelB » 18 dec 2016, 10:13

Moien Max,

Er is niets veranderlijker dan een modelbouwer (ook een mens). Een mooi plan en je blijft toch in de buurt van Luxemburg. ;-)
Twee weken geleden kocht ik van Schnellenkamp de 4-assige Schienenwagen SS25, maar dan de grijze CFL-versie Rlywf in tpIII. Eigenlijk te lang maar toch maar gedaan. Mogelijk is deze wagen ooit eens in Berkelburg geweest.

Succes met de verdere plannen en ik blijf je volgen.

Äddi, Karel.
Äddi, KarelB.

Plaats reactie