Groeten uit Veghel en Frankrijk

Waar dit forum over gaat, en hoe het werkt. Stel hier je praktische vragen, bijv.: hoe schrijf ik een bericht? Hoe plaats ik foto's?
Vertel de anderen wie je bent. En we hebben weinig regels hier. Maar hou je daar dan wel aan, svp.
Plaats reactie
juanfran3

Groeten uit Veghel en Frankrijk

Bericht door juanfran3 » 13 jan 2018, 23:41

Hoi, ik ben Jean-François, 51 jaar en woonachtig in Veghel. En daarnaast nieuw in het wereldje van de nul schaal. Ik ben opgegroeid in Frankrijk, maar woon al meer dan 20 jaar in Nederland. Ik weet nog niet veel over de O schaal maar vind het wel erg mooi.

Mijn voorkeur gaat naar Frans (sorry ........) en Amerikaans, echter in O schaal alleen naar Frans (je kunt niet alles doen .....). Gelukkig weet ik alles te waarderen, ongeacht de origine en tijdperk. En ik ben verliefd op de bollenwagen (mijn favoriete NS wagon), dat weer wel.

edwin1974
Contacteer:

Re: Groeten uit Veghel en Frankrijk

Bericht door edwin1974 » 14 jan 2018, 10:30

Welkom op het forum

Gr Edwin
RhB In Spur 1m

KarelB

Bericht door KarelB » 14 jan 2018, 10:40

Welkom Jean-François,

Leuk, en begrijpelijk, dat je voorkeur uit gaat naar het Franse voorbeeld. Daarvoor hoef je geen sorry te zeggen.
En hoewel mijn voorkeur uit gaat naar de CFL zie ik liever SNCF dan DB.
Äddi, KarelB.

Marcel Geurtjens
Groepsmoderator

Bericht door Marcel Geurtjens » 14 jan 2018, 12:36

Jean-François, welkom op dit forum.

Je niet hoeft te verontschuldigen voor je Franse voorkeur.
Ik vind dat de Franse schaal nul modelbouw op een hoog niveau staat met veel zelfbouw en vaak historisch verantwoorde onderwerpen van banen!
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

Floris

Bericht door Floris » 14 jan 2018, 13:25

Welkom op dit forum.
Ben benieuwd wat je in de toekomst wil gaan maken.
[*]zal vast iets frans worden[*] :mrgreen:

Luc

Frankrijk in Houten

Bericht door Luc » 14 jan 2018, 16:13

Dit bericht is ingehaald door de tijd.
Laatst gewijzigd door Luc op 17 aug 2018, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Noch ein Wagen dazu? Und noch ein Wagen? Na, es soll gefahren werden!"
https://www.youtube.com/watch?v=roie_TGN5ks
https://www.youtube.com/watch?v=NAZZ5ZU0iV0

JanHdH

Bericht door JanHdH » 14 jan 2018, 18:33

Hallo Jean-François,

In Frankrijk wordt er op spoor 0 gebied veel zelf gemaakt en door handelaren aangeboden.Op de Rail Expo in Pontoise en Chartres heb ik fraaie messing modellen gezien, waarvan je in Nederland nooit iets ziet op een tentoonstelling of in een modelbouwtijdschrift.

Veel plezier met deze mooie schaal,

Vriendelijke groeten,

Jan de Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

juanfran3

Bericht door juanfran3 » 15 jan 2018, 20:23

Frankrijk heeft een heel lange traditie met O schaal Jan. X aantal jaren terug werkte ik samen met de RAIL organisatie in Den Bosch en zorgde ik voor het "recruteren" van Franse banen. Het is ons destijds gelukt om de Rambolitrain naar Nederland te halen en dat was (heb ik destijds van anderen gehoord) een hele prestatie, want ze gingen praktisch nergens heen. Maar RAIL had destijds een heel goede reputatie tot aan Frankrijk toe en (ook niet onbelangrijk) ik kende persoonlijk twee van de leden.

Fransen (of het nu in HO of O schaal is) zijn gewend te superen en te weatheren. Dat komt omdat men in Frankrijk de realisme van een baan boven de techniek zet, waar in Nederland lang andersom is geweest. En Frankrijk is een kleinere markt vergeleken met Duitsland dus ze moesten lang Jouef en Lima modellen gaan superen om iets fatsoenlijks te kunnen krijgen. In HO is de situatie compleet omgedraaid met iedere maand nieuwe modellen, de ene mooier dan de andere. In O schaal was het simpel: of je "deed" in messing, of je deed geen O, want behalve wat Lima/Rivarossi was er helemaal niets. Vandaar dat je in Frankrijk zoveel diversiteit en creativiteit bij ambachtelijke producenten ziet. Ja, leuk !

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 19 jan 2018, 12:03

Hallo Jean-François,

Welkom hier op het forum veel plezier met je in stap in schaal 0 en zeker het Franse spoor 0 is zeker heel interessant.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie