Oersik etsplaat

Voor producenten groot en klein, en winkels: meld hier je nul-assortiment, -aanbiedingen en -aankondigingen. (Geen forumlid? Mag ook via e-mail: rkievit(a)kpnmail.nl - fotootje welkom) * Heb je een goede winkel gevonden? Zeg het hier! * Meningen over de modelspoormarkt
1795
Contacteer:

Oersik etsplaat

Berichtdoor 1795 » 22 mei 2017, 11:30

Ik hoopte nog een kitje van Philotrain ooit eens te vinden van de oersik. Dit lokje heeft in de jaren 30 op de halve zolenlijn dienst gedaan.
Maar de kant en klare modellen zijn zeldzaam en duur voor zo'n klein lokje.
Dus dan maar zelf maken, met andere woorden, ik ben bezig met een etsplaat te tekenen. Dit zal ongeveer een A4 formaat worden, waar het meeste wel op zit, een enkel onderdeel zal zelf gemaakt moeten worden. (buffers, koppelingen, en uitlaat) Een en ander is bij Philotrain wel te vinden. Ook niet op de plaat nummer/fabrieksplaten. Dit kan wel, heb ze wel getekend, maar heb ze zelf nog liggen van Philotrain. (er zitten wel nummerplaten op de etsplaat, maar die gaan waarschijnlijk niet bruikbaar zijn.)
Ik denk zelf aan een aandrijving van SB modelbau te laten maken, maar dan wil ik eerst het model gebouwd hebben, dan weet ik exact de maten.

Over de kosten durf ik nog niets te zeggen, maar schat zo tussen de 100-150 euro.

Mocht je interesse hebben, laat aub even weten, hoe meer er komen, hoe meer de filmkosten en verzendkosten gedeeld kunnen worden!!

Edwin
oersik.JPG

FredH

Re: Oersik etsplaat

Berichtdoor FredH » 22 mei 2017, 21:22

Hoi Edwin,

Noteer mij maar voor een etsplaat.

Groeten,
Fred

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 22 mei 2017, 22:51

staat genoteerd Fred, bedankt!!

TomE

Berichtdoor TomE » 23 mei 2017, 14:15

Hier ook graag een exemplaar Edwin.

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 23 mei 2017, 18:03

genoteerd, bedankt!!

Arnoud

Berichtdoor Arnoud » 23 mei 2017, 20:14

En plaat nummer 3.
Mooie oplossing voor de aspotten!
Grt
Arnoud

PauldG

Berichtdoor PauldG » 24 mei 2017, 14:41

Edwin, ik wil je complimenteren voor het initiatief. Er zijn diverse pogingen gedaan om Wim Mesu om te praten zijn kit te verschalen, maar dat is helaas een kansloze missie.

Ik ga helaas overslaan om een bekende reden: de plank staat hier boordevol met projecten. Meer dan ik in een mensenleven ga afkrijgen. Hoe dan ook duim ik voor een dozijntje inschrijvingen.

Mvg, Paul

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 24 mei 2017, 15:14

Paul, bedankt.

Ik heb Wim Mesu, en ook wel eens aan anderen gevraagd om een h0 lokje "op te blazen", maar veelal willen ze dat niet. Snap ik ook wel, ik heb een aantal opgeblazen "kitjes" gebouwd, en dat werkt toch niet zo goed. Beter is echt aan te passen naar de 2x zo grote schaal, en dat komt dan weer neer op opnieuw tekenen. En dat is nu eenmaal veel werk, wat de dozijn etsplaten (als je er al zoveel mensen voor kunt vinden, tot nu toe niet...) eigenlijk niet de moeite waard is. Tenzij je er zelf een wilt, zoals met dit ook het geval is.

Nogmaals, ook dit is geen kit zoals de oersik van Wim Mesu, het is een etsplaat waarmee 95% van het model op zit, de laatste kleine delen moeten zelf gemaakt/gekocht worden......

groeten

Edwin

PeterH

Berichtdoor PeterH » 25 mei 2017, 10:25

Hoi Edwin,

Ondanks dat ik nog het nodige aan te bouwen spul heb liggen, lijkt me zo'n lokje leuk om er bij te hebben. Hopelijk lukt het wel met qua aandrijving.
Noteer mij ook maar voor een.
Met vriendelijke groet,
Peter

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 25 mei 2017, 12:12

Peter, staat ook genoteerd, bedankt.

En wat die voorraad betreft, daar hebben er meer "last" van. Is voor mij ook de reden geweest om "afscheid" te nemen van mijn h0 kits..
Maar beter iets op de plank hebben liggen, dan niets..

Wat de aandrijving betreft, gaat lukken, SB aandrijvingen zijn gewoon goed, beetje vergelijkbaar met Munz.
Overigens heeft de philotrain oersik maar aandrijving op 1 as, waarschijnlijk hetzelfde principe als de tramlok. (de oude , de komende nieuwe heet een Munz).

groeten

Edwin

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 25 mei 2017, 14:56

ziet er interessant uit die aandrijving van SB. voor de aspotten heb ik overwogen om een kof I aspotten te gebruiken van schnellenkampf, maar uiteindelijk de styreen exemplaren maar laten zitten
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 25 mei 2017, 16:37

1795 schreef:Wat de aandrijving betreft, gaat lukken, SB aandrijvingen zijn gewoon goed, beetje vergelijkbaar met Munz.

Edwin,

Heb je misschien ook gedacht aan ABC-Gears? Zij maken ook goed spul en tegen een redelijke prijs 'custom made' (inclusief kettingaandrijving).
Trouwens, ik vind dit een prachtig initiatief! ;-)

Groet,

Arnold

E-P
Contacteer:

Berichtdoor E-P » 25 mei 2017, 18:15

neuh, abc gears past niet in een oersik
groet,

e-p

in aanbouw: Backertje- solderen!, ketelwagens, buffetrijtuig, HSM veewagen , bierwagens, NS Dg2113 en station Anjum
nu ook een blog! http://nulspoor.blogspot.com/

1795
Contacteer:

Berichtdoor 1795 » 26 mei 2017, 00:43

ABC zal niet veel goedkoper zijn. Hebben wel mooi spul hoor, maar voor de oersik, zou het mooi zijn, als je alles onder de "voetplaat" kunt houden, bij SB kan dat wel....

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 26 mei 2017, 16:41

Hallo Edwin en Ernst-Peter,

Ik begrijp niet waarom jullie denken dat het niet zou passen.
Edwin, als Brian Clapperton van ABC-Gears jouw ontwerp aangeleverd krijgt kan hij het voor je maken, ongeacht wat je wensen zijn.
Brian heeft een CNC-freesmachine die alles kan frezen.
Dat zou jij, E-P, moeten weten hoe mooi dat is, want het frame voor jouw locje is ook op een CNC-machine gemaakt.
Nee, formaat is voor Brian geen beperking, hij denkt zelfs graag met je mee.

Vriendelijke groeten,

Arnold

Terug naar “Over winkels, leveranciers, fabrikanten”