wielen voor NS 3700 en 6000

Voor producenten groot en klein, en winkels: meld hier je nul-assortiment, -aanbiedingen en -aankondigingen. (Geen forumlid? Mag ook via e-mail: rkievit(a)kpnmail.nl - fotootje welkom) * Heb je een goede winkel gevonden? Zeg het hier! * Meningen over de modelspoormarkt
JanHdH

wielen voor NS 3700 en 6000

Berichtdoor JanHdH » 12 nov 2017, 19:04

Mark Wood in Halstead, Essex maakt al vele jaren mooie gietstukken voor wielen van (stoom)locomotieven in spoor 1 en groter.Sinds enkele jaren maakt hij ook gietstukken voor wielen in spoor 0.Omdat hij al wielen maakte voor de Staatsspoor 700 / NS 3700 in spoor 1 heb ik hem gevraagd of hij deze wielen ook in spoor 0 (1:45) zou willen maken.Zijn spoor 1 wielen zien er goed uit met ook de contragewichten in het gietstuk verwerkt zie http://www.markwoodwheels.co.uk/wheels/scanphol460.htm .Ik heb hem ook nog eens de tekeningen van deze wielen uit het Utrechts Archief opgestuurd.Hij gaat deze nu begin 2018 leveren.Omdat de bogiewielen en middelste en achterste koppelwielen ook voor de Staatsspoor 1200 / NS 6000 te gebruiken zijn moet voor deze loc alleen een ander voorste drijfwiel gemaakt worden.De NS 6000 heeft slechts twee binnenliggende cilinders terwijl de NS 3700 vier cilinders heeft.Daardoor is de positie van de contragewichten bij de NS 6000 anders dan bij de NS 3700.Ik heb Mark Wood de tekening uit het Spoorwegmuseum gegeven die ook in het boek van Paul Henken onder aan blz. 38 staat.Hij gaat aan de hand hiervan ook een gietstuk voor deze wielen maken.zie ook http://www.markwoodwheels.co.uk/wheels/ ... cosets.htm

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Ruud B.

Re: wielen voor NS 3700 en 6000

Berichtdoor Ruud B. » 14 nov 2017, 10:09

Dag Jan,

Dat is interessant nieuws want de 6000 staat helemaal bovenaan mijn lijstje van NS stoomlokomotieven die ik heel graag nog eens zou willen bezitten.
Nu kan ik mij herinneren dat er ooit een draadje over deze machine heeft gelopen van Edwin en Frits maar daar heb ik heel lang niets meer over gelezen.Kun jij verder nog iets berichten over de bouw van deze lok of zijn de wielen een beginnetje?

Ik hoor graag van je,

Groeten, Ruud

JanHdH

Re: wielen voor NS 3700 en 6000

Berichtdoor JanHdH » 14 nov 2017, 12:55

Dag Ruud,

De wielen voor de NS 6000 zijn inderdaad een beginnetje.Mark Wood maakt erg mooie gietstukken waarbij de spaken ook rondom elliptisch gevormd zijn (geen echte ellips ,ik heb dat al eens uitgelegd op het BeneluxSpoor forum : https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... 6.105.html ).Omdat Mark Wood al wat ouder is en ik bij Alan Harris, die ook fraaie gietstukken leverde (wel met U-vormige spaken), meegemaakt heb dat hij er plotseling mee stopte, heb ik deze wielen alvast besteld.Voor zover ik weet was Erik van Garderen bezig met het uittekenen van de NS 6000.Zelf wil ik over ongeveer 2 à 3 jaar met deze locomotief gaan beginnen.Dan wel in de Staatsspoor versie en in 1:45 met Proto 45 wielbanden.In 1:45 is de omega-vorm van de voorzijde van de rookkast beter na te maken.De Proto 45 wielbanden zien er beter uit dan de gebruikelijk fine-scale.De normen voor Proto 45 wielbanden zijn nagenoeg gelijk aan die voor scale 7 (op een enkele honderdste millimeter na) en de flenzen van Proto 45 en scale 7 zijn vrijwel gelijk aan die van RP25.Enkele jaren geleden heb ik nog in Buseck een profielbeitel voor RP25 gekocht van de oude heer Teichmann , die inmiddels overleden is (ook hier gold dat het van belang was om op tijd te zijn).Ik heb ongeveer 30 jaar geleden al eens een Philotrain bouwpakket van een NS 6000 gebouwd en heb dan ook nog veel documentatie over deze locomotieven.

Voorlopig ben ik nog bezig met mijn RTM loc en met Jaap Dekker ben ik bezig aan de HSM 700 /NS 5500 zie http://www.jnmjdekker.nl/428545098 .Dit gaat nog wat moeizaam met name door het prutswerk dat Shapeways à raison van € 45,00 geleverd heeft (zie het blog van Jaap).Wij zetten echter door!Ik kan desgewenst ook wel een draadje starten over mijn bijdrage aan deze loc.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Terug naar “Over winkels, leveranciers, fabrikanten”