Intermodellbau 2018, 19 t/m 22 april Dortmund

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
Plaats reactie
ArnoldS

Intermodellbau 2018, 19 t/m 22 april Dortmund

Bericht door ArnoldS » 22 mar 2018, 13:11

Hallo modelspoorliefhebbers,

Donderdag 19 april opent de organisatie van de Westfalenhallen in Dortmund weer de deuren voor de grote modelbouwshow Intermodellbau editie 2018. Wederom zijn de leden van Blokpost (& zoon) weer van de partij en zoeven donderdag de 19e april bij het krieken van de dag naar Dortmund.

Wat is er anders? Ten eerste is er een grote verbouwing gaande (geweest?) en zal met name de entree er heel anders uitzien in vergelijking met vorig jaar! Verder is de duur van deze grote show een dag korter. De ‘Hollandse’ woensdag is er niet meer en dus begint de show pas op de donderdag.

Tijdens deze show zijn er een aantal modelbanen te bezichtigen ook met spoor 0; een lijstje vind je hier.
Eén van de mogelijke pareltjes die ik hieruit wil belichten is de nieuwe modelbaan van Modellbau-Team Köln die hier voor het eerst te zien is.

Nou ja, voor mij is dit één van de leukste en interessantste beurzen die er worden gehouden.

Vriendelijke groeten,

Arnold

bernard

Re: Intermodellbau 2018, 19 t/m 22 april Dortmund

Bericht door bernard » 23 mar 2018, 12:01

Hallo,

Inmiddels heb ik iemand gevonden met wie ik op vrijdag 20 April mee kan rijden naar Intermodellbau in Dortmund.

Ik ben dan ook zeer benieuwd na de drie spoor nul module banen die daar te zien zijn. Eigenlijk vier dat is die schoolproject spoor nul baan heb ik vorig jaar nog in Giessen gezien. Maar de spoor nul baan van Keulen ben ik heel erg benieuwd na ik weet dat de leden van de modelspoor club Keulen in het verleden zeer mooie H0 1/87 banen gebouwd hebben.

Dan heb je nog deze spoor nul club Modellbahnfr. Ost.-Scharmbeck het eerste deel van deze module baan heb ik wel eens op Ontraxs gezien het laatste gedeelte nog niet eerder gezien ben daar benieuwd na. Kan niet anders zeggen dat deze bouwers wel veel aandacht geven aan het landschap en de details.

Derde spoor nul club is Spur Null-Team Ruhr-Lenne zij hebben vorig jaar met een leuke grote module Anlage deel genomen aan Giessen. Vond het een leuke mooie en bijzondere module baan. Ook de mensen achter deze club zijn heel erg vriendelijk aantal keren gast geweest bij deze club zelfs nog in 2017 toen zij hun tien jarig bestaan vierde. Ik zie er dan ook na uit om de leden weer te ontmoeten en even lekker bij kletsen.

Tot zo ver mijn berichtje ik hoop weer mooie foto's te kunnen maken van alle drie de banen.

Met vriendelijke groeten,

bernard

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 31 mar 2018, 18:44

Beursbezoekers,

Toevallig kwam ik in mijn boekenkast de gids van Intermodellbau 2017 tegen. In de midden van dit boekje staat te lezen:

SAVE THE DATE!
18.-22.04.2018

Kennelijk wist men een jaar geleden ook nog niet dat de beurs Intermodellbau editie 2018 een dag korter zou gaan duren, want het is nu pas vanaf 19 april i.p.v. 18 april!
En dat na precies 40 jaar, auw! Sneu dat juist nu de klad er in zit...

Vriendelijke groeten,

Arnold

ArnoldS

Re: Intermodellbau 2018, 19 april: warm en druk

Bericht door ArnoldS » 20 apr 2018, 14:14

Hallo,

Ons bezoekje aan Intermodellbau 2018 begon helaas met z’n drieën i.p.v. met z’n vieren. Het vertrek was vroeg, want om 06:10 werd uit Amsterdam vertrokken. Vroeg genoeg dachten wij, maar… Helaas bleek dat niet zo te zijn. We kwamen bij Dortmund in een file terecht die zijn weerga niet kende. De wachtrij voor de parkeerplaatsen waren zo lang dat we anderhalf à twee uur schoorvoetend geduld moesten uitoefenen om uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen. Eindelijk binnen het beurscomplex (’t was 10:15), was al snel duidelijk dat het ongekend druk was en we besloten dan maar eerst naar hal 8 te gaan om een kopje koffie te nemen. De hele dag door bleken de modelspoorhallen 4 en 7 toch wel het meeste publiek te trekken. Het opheffen van de ‘Holländische Mittwoch’ had als gevolg dat de ‘ruhige Donnerstag’ duidelijk van karakter is veranderd. De zwermen koopjesjagers welke voor een groot deel uit Nederland afgereisd waren, zorgden voor de extra drukte in de modelspoorhallen. Gek genoeg was in de overige hallen het aantal bezoekers gelijk naar onze beleving.
Er waren voor de nulspoorders interessante banen te zien, helaas voor de liefhebbers van spoor 1 was er op dat gebied weinig aanwezig. Lenz vertelde mij dat de nieuwe centrale LZV200 pas in de herfst komt, maar dat hoorde ik vorig jaar ook al zeggen. De nieuwe handregelaar LH101 zou dan toch in mei komen. Je moet met de huidige beloftes van producenten altijd een flinke marge nemen. :(
Verder best wel mooie en leuke dingen gezien, al moest je daarvoor soms door de massa mensen heen wurmen.

Vriendelijke groeten,

Arnold

Luc

Intermodellbau 2018, een bescheiden parkeertip

Bericht door Luc » 20 apr 2018, 20:10

Dit bericht is ingehaald door de tijd.
Laatst gewijzigd door Luc op 17 aug 2018, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"Noch ein Wagen dazu? Und noch ein Wagen? Na, es soll gefahren werden!"
https://www.youtube.com/watch?v=roie_TGN5ks
https://www.youtube.com/watch?v=NAZZ5ZU0iV0

Theovw

Bericht door Theovw » 20 apr 2018, 22:08

Hallo Iuc,

Is MBW met een stand aanwezig?

Mvg Theo v Wijngaarden

FrankJ

Bericht door FrankJ » 20 apr 2018, 22:27

Net als de afgelopen jaren ging ook uit Twente een aantal modelspoorders naar Dortmund, en wel met de touringcar die ieder jaar vanuit Twente rijdt.Voorheen altijd op woensdag, nu dus op donderdag. Ook wij hebben in de file gestaan en kwamen later dan gepland binnen. De drukte in de modelspoorhallen was enorm. Na het middaguur werd het daar een stuk rustiger, daarvoor was het toch wel onaangenaam druk. Ook ons viel het op dat het in de 'andere' hallen veel minder druk was en dat daar zelfs gedeeltes helemaal leeg waren.
Spoor 0 was vrij goed vertegenwoordigd, maar ook in andere schalen was er voldoende moois te zien. Zoals ieder jaar gingen we met de nodige inkopen weer naar huis. Ondanks de drukte hebben we weer een leuk dagje Dortmund gehad.
Overigens, MBW is er niet dit jaar.
Groeten, Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

bernard

Bericht door bernard » 21 apr 2018, 10:33

Hallo,

Inderdaad MBW was niet aanwezig heeft te maken dat Frank In China zit voor de Gruppe 36 die bijna allemaal uitverkocht is. deze worden dan ook geleverd in december 2018.

Ik was dus vrijdag op Intermodellbau. Geen last gehad van Files liep dan ook om 9.00 uur al op de beurs inderdaad zeer veel spoor nul banen aanwezig wat ik eigenlijk alleen maar goed vind voor de promotie.

Gisteren middag twee uur lang te gast geweest vanaf 12.00 t/m 14.00 bij spoor nul Team Hagen daar nog lekker even wezen rijden met de BR 50 Cabine tender en V100 met MBW Silverling stuurstand plus twee 3YB wagons. Herr Rabb van Lenz kwam ook nog even langs om de KLV 12 te laten rijden op deze baan kan heel kort over het kleine treintje vertellen dat er VW Kever motor sound te horen is erg leuk ding met goede led verlichting aan de zijkant en achterkant 1 rode brandende led.

Gisteren middag na 17.00 ook nog een Demo gezien met de Nohab van NJM kan niet anders zeggen dat Sound zeer gaaf is de loc krijgt op beide draaistellen een motor.

Qua spoor nul module banen vond ik die van Hagen en Modellbahnfreunde Osterholz-Schrambeck beide van zeer goede niveau de laatste sprong wat mij betreft er helemaal zeer goed uit mede door het gebruik van de achtergrond.

verder weer diverse spul gekocht zo als grind en lijm ,figuren voor in de Silverlingen.

Wat ik wel jammer vond is dat de Firma Kiss niet aanwezig was. Daarnaast mij zitten te vergapen aan de vele spoor 1 locs die te zien waren bij KM 1 en de firma Wunder .

Tot zo ver mijn berichtje

Foto's volgen

groetjes bernard

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 21 apr 2018, 17:27

Hallo Bernard,

Kiss is al jaren niet vertegenwoordigd met een eigen stand op Intermodellbau te Dortmund, eigenlijk sinds hun reorganisatie waarbij Rainer Hermann met Spur-1-Werkstatt voor zichzelf begon.
Toch waren er handmonsters van de nieuwe serie Kiss ketelwagens te bewonderen, maar dan in de stand van Spur-1-Exklusiv (waar ook Wunder was ondergebracht). De 1-spoorders onder ons vonden echter de grove handrails op de ketels en het gebruik van een universeel onderstel zeer storend.
Pas in de jaren ’50 van de vorige eeuw werden er verstevigingen boven de veerbokken in de draagbalken gelast. Kennelijk om in productiekosten te besparen zijn alle modellen van deze serie ketelwagens, dus ook van het oudere type en uit tijdperk II uitgerust met deze verstevigingen, wat dus feitelijk onjuist is.

Afbeelding
De ingelaste driehoekjes in de draagbalk werden pas in de jaren ’50 van de vorige eeuw aangebracht en dienen ter versteviging van de veerophanging.

Daardoor zijn wij gaan twijfelen aan Kiss of ze überhaupt wel onderzoek naar de uitvoeringen hebben gedaan, voordat men deze serie ketelwagens in model ontwikkelde.
Jammer, dit is gewoon weer een gemiste kans…

Vriendelijke groeten,

Arnold

bernard

Bericht door bernard » 21 apr 2018, 20:35

Hallo,

Zo als beloofd voor de Thuis blijvers die Zondag nog een kans hebben om Intermodellbau te bezoeken hier een paar foto's die ik van de mooiste spoor nul baan gemaakt heb.

Afbeeldingimg host

Afbeelding

Twee foto's van de BR 50 Cabine tender van lenz met een hele korte goederen trein.

Afbeeldinghow to screen capture

Afbeelding

Afbeeldinggifs upload

Tot zo ver mijn foto's van de mooiste spoor nul baan die op Intermodellbau editie 2018 te zien was.

Met spoorse groeten,

bernard

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 03 mei 2018, 09:28

Voor de Spoor 1 liefhebbers nog wat foto's van zeer fraaie producten die te zien waren tijdens de IMA.

Foto's spoor 1 producten.

Link gevonden op de website van de Spoor 1 club in Berlijn, welke helaas hun clubruimte moest ontruimen, maar nu weer redelijk snel een andere locatie gevonden heeft om hun activiteiten voort te zetten.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Plaats reactie