Sommerfest 2017 Rheinberg

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
Plaats reactie
Michiel

Sommerfest 2017 Rheinberg

Bericht door Michiel » 26 aug 2017, 17:56

Vandaag vond/vind er in Rheinberg jet jaarlijkse Sommerfest plaats in het clublokaal. Een kleine bijeenkomst, maar wel erg gezellig. Merendeel van de bezoekers was Duits, met enkele Nederlanders en Belgen.

Afbeelding
Rheinberg ligt in Duitsland, ongeveer een half uur rijden vanuit Venlo. Dat wil natuurlijk zeggen dat ze 's ochtends al volop aan het BBQ'en zijn en voor lunch worst ook een goede keuze is.

Afbeelding
De baan, voor wie hem nog niet kent, is een grote rondlopende dubbelsporige ovaal met schaduwstation en twee nevenlijnen. Er reed van alles over de baan, ook genoeg gastmaterieel.

Afbeelding
Met de maker van de E103 bouwkit heb ik ook nog een tijdje gepraat. Dit vorm van dit model is gemaakt vanuit een Märklin h0 model. Tegen de kop van het h0 model zijn allemaal messing 1mm draadjes gelegd zodat je het profiel krijgt op verschillende hoogtes. De messing draadjes zijn toen op een fotokopieerapparaat vergroot en dan in balsahout op 1:45 gesneden. Het balsahout is dan weer op elkaar gelijmd en toen gladgeschuurd zodat de kop van de E103 is ontstaan. Hieruit zijn de moedermallen gemaakt en is de serie loks gemaakt.

Afbeelding
De E18 is handgemaakt uit messing. Ramen zijn gestansd uit de plaat.

Afbeelding
Nevenlijn gedeelte van de baan

Afbeelding
E71 ook handgebouwd

Afbeelding
Duitse stoomloks waren ook aanwezig

Afbeelding
en ook moderner materiaal

Afbeelding
Er was niet zo heel veel verkoop, maar er is toch nog een E94 bouwpakket mee terug gegaan naar Nederland. De resin versie staat er voor.

Hendrikjan

Re: Sommerfest 2017 Rheinberg

Bericht door Hendrikjan » 26 aug 2017, 18:50

Michiel, bedankt voor dit (beeld)verslag.
Ik ken de omgeving daar niet dus foto's zijn altijd hendig.

Wat zijn de trends?
Heb je nog vette roddels en andere achterklap? :-))
Spoornul moet niet saai worden natuurlijk.

groet

Hendrikjan

PS was Frank Elze ook ter plaatse voor een demonstratie van 1 van zijn nieuwste produkten?

Luc

Bericht door Luc » 26 aug 2017, 19:29

Dit bericht is ingehaald door de tijd.
Laatst gewijzigd door Luc op 17 aug 2018, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Noch ein Wagen dazu? Und noch ein Wagen? Na, es soll gefahren werden!"
https://www.youtube.com/watch?v=roie_TGN5ks
https://www.youtube.com/watch?v=NAZZ5ZU0iV0

bernard

Bericht door bernard » 26 aug 2017, 20:23

Hallo,

net als Luc zie ik ook de BR 93 kan niet anders dan deze moet van MBW zijn.

Gr Bernard

Ik zeg na de BR 93 op naar de BR 38 nog paar maanden en dan staat deze ook op de rails. Mooie foto's michiel bedankt dat je wat heb laten zien voor een kleine drie jaar geleden ben ik daar ook eens wezen kijken.

Michiel

Bericht door Michiel » 26 aug 2017, 21:10

Roddels en achterklap niet zoveel, of het moet zijn dat de spullen die je hebt besteld vertraging hebben :) . Nog wel een aantal foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Nog een tweetal foto's van de overige gedeeltes van de baan

Afbeelding
Leuk treintje met een BR70

Afbeelding
Aan de voorkant kun je mooi gaan zitten en naar de voorbij rijdende treinen kijken, zoals deze containertrein

Afbeelding
De Br93.5 heeft ook gereden, dat zag er allemaal erg mooi uit. De chef was er inderdaad (kort) zelf bij, verder niet gesproken.

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 27 aug 2017, 14:35

Bedankt voor het uitgebreide fotoverslag, Michiel. Die Rheinbergers boffen maar, met hun ruime clublokaal en vaste baan.

Is er na het sluiten van de 0-club in Voorhout eigenlijk nog een club in Nederland met een permanente nul-baan? Ik meen dat er in België wel een enkele vereniging is met een vast clublokaal waar men spoor nul bedrijft, maar hoe zit het eigenlijk in de Twaalf Provinciën?

Met andere woorden, bestaat het Nederlandse Rheinberg?

bernard

Bericht door bernard » 27 aug 2017, 17:24

Hallo

Hoi Rob,

Zo ver ik weet is een vaste spoor nul baan bij een modelspoor club in één van de twaalf provincie's jammer genoeg. Zou eens leuk zijn als een aantal spoor nul liefhebbers zo iets van de grond zouden kunnen krijgen in een leeg staande winkel of loods. ergens op de lijn Betuwe /Midden Nederland /Gelderland /Flevoland / Drente /overijssel.

Dan zou zo iets als Rheinberg wel van de grond komen maar ja dan moeten de gezichten wel een kant op staan. Bijvoorbeeld tijdperk III Duits/Nederlands en als thema iets van grens station bijvoorbeeld Bentheim / Oldenzaal /Oud Arnhem jaren 50 /60 Nijmegen Kranenbrug of /Venlo

Dat zo wel de Nederlandse spoor nul liefhebbers aan hun trekken komen als de Duitse modelspoor liefhebbers. Die graag rijden met 01/ BR 23/BR 38 /BR 41/ BR 03 /BR 03-10 /01-10 enz en Nederlandse spoor nul liefhebbers met De 1 DE 2 NS 3700 6200 6000 / NS 3900 NS 2200/NS 2400

Misschien dan wel juist leuk om vaste baan via Fremo systeem te bouwen.

ps in het oosten van het land zijn er nog wel aantal winkel panden die leeg staan en waarvan de huur niet zo duur is. Ik weet dat een Modelspur club im Tetz ook in een voormalige winkelpand een hele mooie spoor nul baan aan het bouwen is na Duits voorbeeld 2 september hebben zij een rij dag.

Oppervlakte circa 90 m2. Gelegen aan winkelstraat in centrum van Winterswijk.

Voorzien van:
– laminaatvloer
– systeemplafond met verlichting
– alarminstallatie
– veiligheidsrolluik
– pantry en toilet

Parkeergelegenheid is aanwezig in de directe nabijheid.

Aanvaarding per direct.

KENMERKEN

Adres Misterstraat 91, Winterswijk
Status Te huur
Type Winkel - winkelruimte (andere)
Te huur € 650
Beschikbaarheid Onmiddellijk

Met spoorse groetjes,

bernard

bernard

Bericht door bernard » 27 aug 2017, 17:41

Hallo

Dit zou toch mogelijk moeten om zo bedrag met aantal spoor nul liefhebbers neer te leggen per maand. Dan kan je tenminste werken aan een leuke en mooie spoor nul baan. Dan zou hier in Nederland ook eens net zo iets zijn als bij onze Oosterburen.

Op het nieuwe bedrijventerrein “Lindebrook” gelegen representatief KANTOORPAND.
Bouwjaar 2008.

43,5 m2 KANTOORRUIMTE op de eerste verdieping alsmede een tweetal parkeerplaatsen, eigen toilet en gezamenlijk gebruik van entree/hal, garderobe en keuken.

parkeerruimte op eigen terrein
indeling en functie van de ruimte kan gemakkelijk worden aangepast door het verplaatsen van de wanden
optimaal geïsoleerd
rondom hekwerk

Huurprijs € 350,- per maand inclusief gas, water en elektriciteit

KENMERKEN

Adres Zilverlinde 24-c, Lichtenvoorde
Status Te huur
Type Kantoor - commerciëel kantoor
Te huur € 350
Beschikbaarheid In overleg
Bouwjaar 2008
Ligging Bedrijfsterrein

bernard

Bericht door bernard » 27 aug 2017, 18:49

Hallo,

TE HUUR

Biddinghuizen | Oogstweg 35 | Kantoor

144 m2

€ 750 per maand

TE HUUR

Ooij | De Bouwkamp 1 | Bedrijfsruimte,Kantoor,Overig,Praktijkruimte

785 m2 (vanaf 17 m2)

€ 215 vanaf

TE HUUR

Leusden | Philipsstraat 1 -7 BU | Kantoor

588 m2 (vanaf 26 m2)

€ 275 per maand

handig in het midden van het land als je met vier of zes man deze ruimte huurt es het niet zo duur en kan je een mooie baan bouwen

gr bernard

Michiel

Bericht door Michiel » 27 aug 2017, 19:05

http://www.pvkpnmodelspoordenhaag.nl/
heeft een rijbaan die op de pagina staat maar verder ben ik niet zoveel tegen gekomen.

Rheinberg is minder dan 1 uur rijden dus dat mag je eigenlijk ook wel de lokale club noemen. In Helmond zit ook een club met spoor 0 wat bij mij echt om de hoek is, maar ik zie het niet helemaal zitten om daar ook nog structureel tijd in te gaan steken. IIRC liggen in Duitsland ook de vastgoedprijzen lager, dus kun je ook goedkoper wat huren. Rheinberg ziet eruit alsof het een bijgebouw van iemand privé is. De eerstvolgende die een huis koopt, moet er dan maar een loods voor spoor 0 club bijkopen :)

bernard

Bericht door bernard » 27 aug 2017, 19:07

Hallo,

Ik heb alleen even de huur prijzen als voorbeeld willen geven om te laten zien dat je als je met zes personen ben of met meer al een spoor nul club kan oprichten en ruimte kan huren.

Mij lijkt het leuk om zo iets hier eens voor elkaar te krijgen op den duur, Wat is nu leuker om met lange treinen te kunnen rijden elke vrijdag of andere door de weekse dag. De meeste spoor nul liefhebbers zullen thuis niet zo grote ruimte tot hun beschikking hebben waar hun locs ook nog eens mooi tot hun recht zullen komen.

gr bernard

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 28 aug 2017, 12:35

Mooi verslag van het Sommerfest, dank je wel voor het delen!

Ik ben iemand die wel belangstelling zou hebben voor een gezamenlijk rij gebeuren, niet zo vastliggend als samen een pand huren e.d. maar een gezamenlijke modulebaan, waarom niet. En dan thuis modulen bouwen volgens een afgesproken norm en een paar keer per jaar rijden. Een mooi voorbeeld van een dergelijk systeem vind ik het Duitse minimax module systeem. Kun je als groep zo overnemen!

Nu weet ik dat er spoor 0 modulen zijn, maar na het lezen van de eerste bladzijden van het "handboek" haak ik dan al af, te technisch, te uitgebreid (maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen).

Groet, Gert-Jan

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 28 aug 2017, 12:48

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en je zoekwerk, Bernard. Ook Michiel nog dank voor de gegevens over Helmond en de KPN-vereniging. Het antwoord is duidelijk: nee, er is geen Nederlandse tegenhanger van Rheinberg.

Maarrr... wij hebben Zutphen! @Gert-Jan, zo technisch is het niet hoor. Kijk in Zutphen maar eens naar de onderkant van de modulen, en de bedrading. Veel simpeler kan het niet, en het is vrijwel gelijk aan dat minimax-systeem.

Maar laten we over deze dingen elders verder praten. Dit draadje hier gaat per slot van rekening over "Rheinberg".

PS: Mea culpa - ik ben natuurlijk zelf over die clubbanen begonnen...

Michiel

Bericht door Michiel » 02 sep 2017, 09:40

En gisteren was er de maandelijkse rijdag, dus ben ik nog even gaan kijken. Ik had dan wel een stoomlok meegenomen zonder rookgenerator maar toch kwam er rook uit :( . Gelukkig waren er ook andere loks om mee te rijden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder met een aantal mensen gepraat over hoe de club is opgezet en hoe het werkt met de ruimte, maar dat is voor een ander draadje of voor op Zutphen :)

Plaats reactie