Intermodellbau 2017 05 t/m 09 April Dortmund

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
CordeJong
Contacteer:

Intermodellbau 2017 05 t/m 09 April Dortmund

Bericht door CordeJong » 08 mar 2017, 17:56

Intermodellbau 2017 wordt gehouden van 05 t/m 09 April in de Westfalenhallen te Dortmund.

Intermodellbau 2017

De Blokpost-Nul mannen gaan op de donderdag 06 April daar weer eens rond kijken.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

bernard

Re: Intermodellbau 2017 05 t/m 09 April Dortmund

Bericht door bernard » 08 mar 2017, 18:55

Hoi Cor,

O leuk dit jaar veel spoor 1 in Dortmund en 1 spoor nul baan uit zwitserland geen idee of het normaal spoor of smalspoor is. Persoonlijk vind ik dat het een beetje te dicht op de spoor nul dagen in Giessen zit weet ook niet of ik er naar toe ga dit jaar.

Met spoorse groeten,

bernard

KarelB

Bericht door KarelB » 08 mar 2017, 18:57

Bijna 100% zeker dat ik ook dit jaar op de eerste dag, woensdag 5 april, met de bus naar Dortmund ga.
Äddi, KarelB.

FrankJ

Bericht door FrankJ » 08 mar 2017, 20:57

Zoals ieder jaar rijdt er op de woensdag een touringcar vanuit Twente naar Dortmund. Ook dit jaar gaan de Twentse Nul (en 1) spoorders weer mee.
Groeten, Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

Michiel

Bericht door Michiel » 08 mar 2017, 21:36

Precies in mijn vakantie, dus ik ga lekker andere dingen doen :) . Vorige keer was het wel een leuke beurs dus iedereen die wel gaat veel plezier en maak vooral veel foto's voor het thuisfront.

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 08 mar 2017, 22:47

Dortmundgangers,

Op de site hier kun je tegen gehalveerde toegangsprijs kaarten bestellen. Kies voor de optie PayPal, want een SEPA (automatisch incasso) werkt niet vanuit Duitsland. Je hoeft voor deze gelegenheid geen PayPal-account te hebben, het is hier een manier om met je creditcard te betalen. Kosten € 0,72
De tegoedbonnen en daarmee de entreekaarten zijn voor de vier vertrekkende Dortmundgangers vanuit Haarlem dus voor een prikkie besteld.

Vriendelijke groeten,

Arnold

PS: Wees snel, want er zijn een beperkt aantal tegoedbonnen!

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 22 mar 2017, 21:56

Voor bezoekers van Intermodellbau 2017,

Afbeelding

Kort geleden is men begonnen aan de modernisering van de entree van de Westfalenhallen waar jaarlijks Intermodellbau plaats heeft. Totdat de verbouwing voltooid is, wordt de bezoeker om de bouwwerkzaamheden geleid:
Westfalenhallen Dortmund schreef: De Westfalenhallen Dortmund ontwikkelen het evenementen- en beursterrein met een toekomstvisie verder. Onder de naam Welcome 2018 wordt een nieuwe toegangsportaal van de beurs gerealiseerd, dat na voltooiing een modern, licht doorlatende entree naar de hallen moet vormen. Tevens krijgt in het kader hiervan de centrale bezoekersgang een nieuw uiterlijk en wordt het gehele beurs buitenterrein vernieuwd.
Het uitgangspunt is om ervoor te zorgen dat de beurs- en evenementenactiviteiten zo veel mogelijk gescheiden worden van de bouwwerkzaamheden om deze beide ongestoord plaats te laten vinden. Daartoe zijn tijdelijke ingangen voor bezoekers gerealiseerd. De situatie ter plaatse is overzichtelijk en intuïtief. Als U naar de ingang loopt die U ‘altijd al’ gebruikte, wordt U probleemloos, zonder lange omwegen verder geleid.
Dus houd hiermee rekening...

Zullen we volgend jaar alleen toegelaten worden als men een smoking draagt? ;-) :-)) LOL

Vriendelijke groeten,

Arnold

ArnoldS

Bericht door ArnoldS » 31 mar 2017, 16:00

Voor de Dortmundgangers,

Uit het persbericht van vandaag belicht de organisatie van Intermodellbau een bijzonder schoolproject.
Westfalenhallen Dortmund schreef: Spoor 0 is prachtig – schoolproject

Spoor 0 is er ook deze keer weer bij. Voor de vierde keer zal er verder worden gebouwd op aan de MOBA-schoolproject jeugdmodelbaan. De 7,55 bij 3,05 meter grote spoor 0 baan is al voor zo’n driekwart gereed en het landschap is ver gevorderd. Op woensdag werken de deelnemende leerlingen van het Annette von Droste-Hulshoff-Gymnasium Dülmen aan de baan. Donderdag en vrijdag zullen de leerlingen van scholengemeenschap-Rheydt Mülfort, zaterdag van scholengemeenschap Oelde en zondag van Heinrich von Kleist School Bochum deelnemen. Het bouwmanagement is wederom in de handen van Reiner Schwalm.
Er is dus sowieso tenminste één modelspoorbaan in schaal 0 aanwezig ;-)

Vriendelijke groeten en veel plezier daar,

Arnold

bernard

Bericht door bernard » 31 mar 2017, 18:32

Hoi

Nou dan mogen ze wel heel hard bouwen aan dat school project in giessen was groot gedeelte van die baan geen eens klaar. Bovendien ziet het er ook nog eens niet uit maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Ach editie 2018 staat Spijkspoor uit Spijkenisse met een spoor nul baan op Intermodellbau in Dordtmund voor het eerst een Nederlandse spoor nul baan daar te zien zal zijn. ik denk dat het wel mooi staaltje bouwkunst zal zijn ben daar erg benieuwd na. Zij bouwen diverse gebouwen echt na ergens in de buurt van Stolberg.

Met spoorse groeten,

bernard

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 02 apr 2017, 18:20

Bernard, in dat persbericht hierboven staat "Voor de vierde keer zal er verder worden gebouwd". Die scholieren weten dus heel goed dat die baan nog niet af is, en de organisatie van Intermodellbau weet dat ook.

Je persoonlijke mening, dat je zo'n onaffe baan niet mooi vindt, is natuurlijk je eigen zaak.

Maar je kunt het ook positief bekijken: er zijn tegenwoordig nog maar weinig scholen met een eigen modelbouwclub, en het is fantastisch dat zo'n club zich dan gaat bezighouden met modelspoor, en dan nog in schaal nul ook. Je weet zelf als geen ander hoeveel werk het is om een toonbare, betrouwbare spoornulbaan te bouwen. Die jongelui zijn het aan het leren; jij bent zelf ook zo begonnen. Een beetje meer respect voor die beginnende modelbouwers is wel op zijn plaats. Vind ik, hoor.

fredlubb

Bericht door fredlubb » 06 apr 2017, 11:27

Gisteren naar Dortmund geweest en ik vond het zeer de moeite waard. Ik had geen camera (of telefoon) bij me dus ik kan geen plaatjes laten zien. Ik zag hier voor het eerst de zeer interessanete spoor 0 baan van een Zwitserse groep die de Japanse smalspoor spoorwegen tot onderwerp hebben. Kaapspoor in 0 (OJ) met een spoorbreedte van 24 mm. Zie deze website: https://www.nippon-rail-swiss.com/.

En de "gutbürgerliche kuche" van Zum Alten Markt in Dortmund was weer OK.

Groet
Fred
Mijn You Tube kanaal (niet alleen spoor nul: http://www.youtube.com/user/sncf231e

Michiel

Bericht door Michiel » 06 apr 2017, 21:56

Toch de verleiding niet kunnen weerstaan en op woensdag gaan kijken op de beurs. Wat mij wel persoonlijk tegenviel was dat een groot aantal dingen al bekend was, hetzij van de vorige editie van Intermodellbau of van een andere beurs. We worden verwend :)

Foto's heb ik wel, in eerste instantie twee stuks:
Afbeelding
De aansturing van deze kraan leek heel erg op de aansturing van een lok die ik ook heb, maar volgens de bouwer was het toch niet gerelateerd.

Afbeelding
Bij eeen Duitse baan horen natuurlijk Lederhosen

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 07 apr 2017, 11:30

Gisteren was het Blokpost-Nul team op de beurs in Dortmund, zoon Ruben onze vaste chauffeur transporteerde ons weer veilig van en naar Dortmund. De crash welke gebeurd was op de Duitse snelweg konden we snel omzeilen door gebruikt te maken van een U route. Dit moet je maar weten maar Ruben wist de betekenis van deze bebording en maakte er slim gebruik van.

De beurs was druk zeker in Hal 4 en 7 was veel te zien, prachtige modellen bij Lenz, KM1, Wunder, Dingler, MBW, Micrometakit, Märklin en anderen. Wat opviel dat een aantal leveranciers bij elkaar zijn in getrokken zo waren Wunder en KISS bij Spur 1 Exclusive op de stand te zien. Op deze stand waren verschillende uitvoeringen te zien van de door Wunder op de schaal 1:43,5 geproduceerde BR57 welke overigens ook in bouwpakketvorm te verkrijgen is. Ook vele andere niet spoorweg gerelateerde producten waren in deze hallen interessant om te bekijken.
Er waren prachtige modelbanen te bekijken en zeker later op de dag toen het wat rustiger werd. De 1:45 spoor 0 baan met Japans materieel was echt bijzonder, mooi uniek materieel treinstellen, diesels, elektrische locomotieven, en mooi gebouwde wissels en railplan. Ook in op andere schalen waren er fraaie presentaties te bewonderen. Bernd Lenz demonstreerde de ontwikkeling van een modulair opgebouwde draaischijf, slim ontwerp en niet duur. De nieuwe handregelaar was te zien maar nog niet leverbaar. En voor de BR 50 freaks was de uitvoering met de cabinetender te zien. Goed gesprek gehad samen met Arnold en Marcel met Frank Elze van MBW. We wilden weten wat zijn visie is over het idee om locomotieven met een tender te construeren zonder bekabeling en stekkers tussen de locomotief en tender. Zijn visie is duidelijk als je een tenderlocomotief zoals BR 65 kunt voorzien van decoders en alles wat daarbij hoort waarom zou je dan bij een locomotief met tender de decoder en speaker in de tender stoppen en ook nog een lastige en dure meervoudige verbinding moeten maken tussen de tender en de locomotief. Daarbij komt dat een eenvoudige functiedecoder in de tender om de verlichting aan en uit te zetten ook nog eens goedkoper is dan stekkers en bekabeling. Ik zelf ben erg geïnteresseerd in deze benadering omdat MBW een BR 56 20-29 in spoor 1 heeft aangekondigd. Deze machine is ooit door KISS aangekondigd maar niet geproduceerd. Helaas na een jaar werd mijn bestelling door KISS gestorneerd. Jammer want deze machine is en blijft een favoriet van mij. Wat opviel dat er veel gekocht werd ik denk dat er goede zaken gedaan zijn. En een ander punt wat opviel het modelspoor gedeelte zoals hal 4 gedomineerd werd door vele grijze hoofden en dat in de andere hallen met modernere hobby's het jongere publiek zich vermaakte en de knip trok. Als rustpunt in de middag een drone wedstrijd bijgewoond in de grote ronde hal maar daar was niet veel aan de meeste drones haalde de eindstreep niet, ze sneuvelden meestal met een harde crash of vielen gewoon uit de lucht. Maar goed onze toch wat vermoeide benen hadden wat rust gekregen en we konden weer verder.

Na dit enerverende bezoek afgezakt naar ons "nieuwe" vorig jaar ontdekte restaurant en ons daar laten verwennen met een uitstekende ruim bemeten maaltijd en diverse biertjes van Duitse kwaliteit en volume. Met goed gevulde buikjes konden we weer rustig afzakken naar het westen. Marcel werd thuis in Amsterdam afgeleverd, Arnold pikte zijn auto weer op bij mij thuis en ging richting Enkhuizen, Ruben bleef lekker bij ons thuis in Haarlem overnachten, hij zet vandaag weer koers naar Berkel en Roodenrijs. Het was een zeer lange maar mooie dag.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 08 apr 2017, 00:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Hendrikjan

Bericht door Hendrikjan » 07 apr 2017, 13:58

Hey Cor,

Bedankt voor je review (om een moderne term te gebruiken).
Je verslag leest als een schoolreisje.
Jullie hebben je opperbest vermaakt zo te lezen.
Welke ontwikkelingen ontwaar jij in modelspoorland?

groet en fijne dag

Hendrikjan

PS bij thuiskomst in Haarlem toch wel eerst even onder de stoelen gedoken toch? LOL

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 07 apr 2017, 17:19

Hallo Hendrikjan,

Nu een schoolreisje wilde ik het niet noemen meer een dagje uit.

De ontwikkelingen die ik in modelspoorwegland zie is dat de kleine leveranciers een beetje naar elkaar toe kruipen op de beurs of niet meer aanwezig zijn en hun product bij een ander stallen. Ook zie ik de modellen steeds mooier worden maar dat heeft ook een invloed op de prijs. Wat ook waarneembaar is dat bijna niemand zich meer aan een exacte levertijd vast durft te pinnen de antwoorden zijn vaag en soms ontwijkend. Ik heb nu bestelde modellen op mijn lijst staan waarbij ik rustig "verwachting 2020" heb kunnen vermelden. Ik zie dat het steeds lastiger is om dusdanige aantallen te verkopen om de productie rendabel te kunnen starten. Maar daarentegen worden sommige dure modellen toch snel verkocht. Voorbeeld V36 van Dingler eind vorig jaar aangekondigd nu praktisch uitverkocht het is overigens een prachtig model waarbij als het geluid van de dieselmotor hoorbaar is ook de tuimelaars van de kleppen bewegen. Het model is voorzien van een compleet ingerichte machine ruimte met tot in de kleinste details nagebouwde diesel motor.
Eigenlijk durf ik te beweren dat de goedkopere modellen met grote productie series veel moeilijker te verkopen zijn dan de vele malen duurdere modellen welke in kleine series gemaakt worden en dan het predicaat exclusief krijgen. Hier hou ik het bij anders krijgen we topic vervuiling.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 08 apr 2017, 00:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Plaats reactie