Spoor 1&0 treffen 2018

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
RobK
Site Admin
Contacteer:

Re: Spoor 1&0 treffen 2018

Berichtdoor RobK » 10 feb 2018, 19:41

Schaal 1 en 0 in Maarn

Voor wie nog twijfelt of-ie moet gaan kijken. Verslag zonder foto's. Voor de nullers staan er drie bekenden: Hendrik-Jan 'Oberammergau', Theo 'Weingarten' en Paul 'Feldbahn'

Het 01Treff in Maarn is een nieuwe modelspoorshow op de kalender. Zoals de naam aangeeft is het een ontmoeting met modeltreinen in de schalen 1 en 0, vrijwel zonder uitzondering naar Duits voorbeeld. Bij ons bezoek zaterdag bleek de vlag de lading goed te dekken.

Meteen achter de ingang van De Twee Marken, nog vóór de kassa waar je €10 entree betaalt, rijdt Ernst Jorissen hoorbaar en zichtbaar voorbij. Holzheim is een niet zo diepe baan, maar wel met een flinke rijlengte, lang genoeg om de hele rij wachtenden te amuseren.

In de grootste zaal, gevuld met uitsluitend schaal I, staat links het industriële diorama Vierheim van organisator Michiel Stolp. De enige baan die werd gepresenteerd als diorama, afgezoomd met een frieslijst erboven en met eigen belichting in daglichtkleur. De illusie van een opgeruimd-rommelig hedendaags industrieterrein met betonnen vloeren was perfect. Op de sporen reden twee Kö'tjes ijverig af en aan met een keur aan echt smerige goederenwagens.

Een behoorlijke rijlengte van zo'n 15 meter heeft de Duitse Fremo-groep weten te bereiken met zijn modulen, aaneengekoppeld tot een L-vormig arrangement. De dienst werd ondermeer uitgevoerd door een korte reizigerstrein van vier rijtuigen achter een tenderloc. Van het befaamde rijden volgens dienstregeling, compleet met vrachtbrieven, kwam het niet altijd. En was er eens geen actie, dan hoefde je je maar om te draaien om het geëlectrificeerde emplacement van de bekende Stadstrecke te bewonderen.

Een manshoge muur van vitrines vormt de etalage van de firma KM1, die met een complete winkel aanwezig is. De glazen wand was tot de nok gevuld met, uiteraard enorme loks zoals een Baureihe 03. Ook de I-mensen hadden een plekje. Bovenin één van de uitstalkasten zaten er wel honderd op een rij. Veel van hun plastic familieleden waren elders in het gebouw per trein onderweg. Hosenträger heeft een stand waar je hun mooie zelfbouwwissels nu eindelijk eens van dichtbij kan aanraken - uh, bekijken. Ook bij andere aanbieders in De Twee Marken is er een rijk scala van scenery-items en onderdelen in schaal 1:32 te bekijken - en aan te schaffen natuurlijk. Zelfbouwers en superaars stonden in ieder geval vol overgave in de bakjes te graaien. Niet bij iedereen kan worden gepind, maar dat wordt in onderling overleg meestal soepel opgelost.

In het spoornulzaaltje is éénmalig het Beierse station Oberammergau te zien, dat normaliter niet buitenshuis komt. Voor het 01Treff is een uitzondering gemaakt. Een klein E69-lokje wacht geduldig op zijn volgende opdracht. Intussen pendelt een Beierse tenderloc met een trein van tweeassige rijtuigjes.

Weingarten, ook in 0, is een dorpsstation in de buurt van een grote stad. Silberlingen stoppen er voor de forensen, terwijk in de andere richting goederentreinen voorbij tuffen.

Tenslotte, wat schaal 1:45 betreft, de steenvormfabriek van Paul Dirkzwager. Die wordt bediend door een kittig smalspoorlijntje met een minuscuul (zeker in 1-ogen) diesellokje met een sleep kipwagens erachter.

Maar er staat nog een baan in deze zaal, nu weer in schaal 1. Grauw en beroet is het op Braubach. Een rangerende stoomloc wacht netjes voor het sein (Hp0) totdat de railbus de weg heeft vrijgemaakt. Evenals bij andere banen eindigt ook hier het emplacement in een ruimtebesparende segmentdraaischijf.

Terug naar de gang. Daar blijkt het thema, al dan niet met opzet, te zijn: detaillering. Bij schaal I kun je eindeloos ver doordetailleren. En dat is te zien in de vier stadsdiorama's, elk een meter lang, van Hartmut Stöver. Een groep baanwerkers op een stedelijk spoorviaduct met winkels in de bogen, zwaar transport over een spoortje door een drukke straat, arbeiders die met machine-onderdelen slepen of met handkracht een open wagen vol turf leeghalen: alles is af, compleet met verschillende soorten onkruid en duivenpoep. Zelfs al heb je helemaal niks met treinen, dan kun je hier toch uren naar turen. Ik ontdekte pas na een kwartier de gesloten goederenwagen in de fabriek.

Heel landelijk, maar net zo gedetailleerd, gaat het eraan toe op de turfstekerij. Het is schaal I, maar dat zou je aan de spoorwijdte niet kunnen aflezen, want die is een stuk smaller dan 45mm. Er is maar weinig personeel betrokken bij de turfproductie, maar dat heeft dan wel de beschikking over twee treinen, elk getrokken door een luidruchtige diesel.

Het restaurant biedt de gebruikelijke warme en koude dranken (ja, Bier haben wir auch), gebak, soep en broodjes, door charmante dames geserveerd tegen schappelijke prijzen.

Kortom, er is veel te zien, meer dan ik hier kon opschrijven. Wie niet zo bekend is met de grotere schalen, kan op het 01Treff zijn blik aanzienlijk verruimen. Morgen, zondag 11 feb. kan het nog. En anders, wie weet, volgend jaar weer?

bernard

Berichtdoor bernard » 10 feb 2018, 22:42

Hallo ,

Hoi Rob Mooi beschreven. Persoonlijk kan ik niet anders zeggen dat Michiel Stolp en HendrikJan heel mooi evenement op stapel gezet heeft wat mij heel erg aanspreekt precies zo iets had ik ook voor ogen ooit in Soest alleen was daar de locatie jammer genoeg te klein voor.

Michiel heeft Maarn in ieder geval op de kaart gezet tot over de Nederlandse grens.

Voor mij geld dat de trein reis van Emmen naar Maarn meer dan de moeite waard was Ook al moest ik de trein van 16.30 terug nemen uit Maarn naar Emmen waar ik uiteindelijk om 19.15 uur aankwam toen nog een kwartiertje naar huis.

Hoop dat dit evenement volgend jaar een vervolg krijg met mix aan Spoor nul en spoor 1. Zie nu al weer uit na de tweede editie en ben zeer benieuwd wat er dan weer voor moois te zien is.

Afbeelding
Seinhui op de spoor 1 Anlage Braubach deze spoor 1 baan is door de bouwer zeer mooi gemaakt persoonlijk vind ik de achtergrond zeer goed gekozen. Foto Bernard van Laar

Afbeelding
Strover Foto Bernard van Laar

Tot zo ver mijn reactie.

Met spoorse groeten,

bernard

ps foto van de turfstekers spoor Oe baan en Braubach staan nu op mijn blog https://bernardspoornulblog.blogspot.nl veel kijkplezier

Floris

Berichtdoor Floris » 11 feb 2018, 17:33

Zoals gezegd,ben ik vandaag ook wezen kijken in Maarn en t was een mooi evenement,kan niet anders zeggen.
Als er iets is wat wellicht iets beter had gekund ,dan was dat iets meer verkoop voor spoor 0 niet eens noodzakelijk wagons of loc maar ik miste een plek waar je bv onderdelen voor locs/wagons en onderdelen voor het spoor kon kopen zoals bv wissel stellers en koppelingen.
(om maar wat te noemen)
Buiten dat om een leuk evenement waarin alles goed geregeld was en alles overzichtelijk werd gepresenteerd,catering was prima en voor leuke prijzen kon je op het gemak even bijkomen met een hapje en drankje.
Her en der nog wat gebabbelt,met o.a. Ernst Jorissen en Ferry As,dat was leuk,bedankt voor de hulp Heren (y)
Ook zijn er nog 2 dingen blijven plakken,1 ding bij Ernst en iets bij een duitse handelaar die naast de baan van Ferry stond.
Mocht dit een vervolg krijgen,dan zit het er dik in dat ik weer langs kom,heb weer genoeg inspiratie opgedaan en wat ideeën 8)

Ter afsluiting nog een paar plaatjes :angel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CordeJong
Contacteer:

Berichtdoor CordeJong » 11 feb 2018, 17:36

De samenvatting van Rob geeft duidelijk weer wat er allemaal te zien was. Zelf heb ik me zaterdag ook prima vermaakt in Maarn. Leuke bijeenkomst veel spoor 0 en spoor 1 liefhebbers uit Nederland, België en Duitsland gesproken dit geeft maar weer aan dat beide schalen heel goed samen gaan. Ook de presentaties van leveranciers met fraaie modellen waren een lust voor het oog. De aanwezigheid van KM1 met de fraaie modellen prachtig. Zelf was ik heel benieuwd naar de prototypen van de Einheitsabteilwagens D21 uitvoering BC en C en ook de Einheitspackwagen Pwi29 welke ik besteld heb voor mijn Kupferzell spoorweg. In december gaf KM1 de mogelijkheid om deze rijtuigen in de oude Epoche 2a-2b DRG kleur Ral 6008 te bestellen en toen was ik om. De protypen zien er weer prachtig uit weliswaar in de Epoche 2c en 3 Ral 6007 kleur maar de detailering van ook deze modellen is weer voortreffelijk. De fraaie modelbanen waren ook een lust voor het oog om te bekijken. Bij de firma Hosenträger GmbH kon ik de bestelde onderdelen afhalen om weer S49 raildelen samen te bouwen. Complimenten aan MIchiel Stolp om deze bijeenkomst te organiseren hoed af en hopelijk komt er weer een vervolg.
Laatst gewijzigd door CordeJong op 12 feb 2018, 08:12, 5 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: DRG periode 1920-1930 normaal en smalspoor finescale schaal 1:32.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

Michiel

Berichtdoor Michiel » 11 feb 2018, 22:34

Vandaag ben ik ook in Maarn geweest, ik kan mij ook alleen maar aansluiten dat het een leuke beurs was. Er was wel veel spoor 1 t.o.v spoor 0 maar gelukkig scheelt dat weer voor de portemonnee als het meeste aanbod in de verkeerde schaal is :) .

Afbeelding
Hendrikjan die afkeurend staat te kijken omdat dit toch wel heel erg geel is.

De Kiss locomotief op bovenstaande foto met een setje lokaalbaanwagens is trouwens een erg leuke combinatie om mee te rijden.

Robert_N-Nm

Berichtdoor Robert_N-Nm » 11 feb 2018, 23:21

Ernstig geel en Zwitsers die Knorr bak.

ArnoldS

Berichtdoor ArnoldS » 12 feb 2018, 08:26

Voor de liefhebbers,

Ja, het was echt voor liefhebbers van spoor 0 en 1. Ik heb mij kostelijk vermaakt en genoten van het vele moois wat er te zien was. Ondanks de noodzakelijke commerciële kanten vond ik het heel gezellig en intiem. Dat zorgde voor een ongedwongen sfeer die het aanspreken van vreemde, maar gelijkgestemde liefhebbers gemakkelijk maakte. Trouwens, ik heb ook veel bekenden gezien.
Dat het zonder uitzondering Duits georiënteerd was, is geen wonder. Ik denk dat het juist dankzij de hulp van onze oosterburen een groot succes is geworden. Dit was een bijzonder leuk treffen en als het volgend jaar er weer is, kom ik weer op bezoek. ;-)

Vriendelijke groeten,

Arnold

bernard

Berichtdoor bernard » 12 feb 2018, 09:51

Hallo,

Het goede nieuws is dat Michiel een tweede editie gaat organiseren in 2019. Nogmaals ik vond het een zeer gezellige klein treffen erg veel bekenden gesproken niet alleen uit Nederland ook uit Duitsland en spoor nul liefhebbers uit België vandaan.

tot zo ver mijn reactie

Met spoorse groeten,

bernard

Terug naar “Shows, beurzen, tentoonstellingen”