nieuwe club in de omgeving van Veghel / Eindhoven / Den bosch ?

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
Plaats reactie
juanfran3

nieuwe club in de omgeving van Veghel / Eindhoven / Den bosch ?

Bericht door juanfran3 » 18 jan 2018, 11:30

Zijn er modelbouwers in de omgeving Veghel / Den Bosch / Eindhoven die belangstelling hebben in het vormen van een club in de regio ?
Ik beschik over een grote ruimte met hek, alarm enz .... die voor een deel als club ruimte zou kunnen fungeren.

Ik weet niet of er belangstelling is. Ook niet of er al een club in de omgeving te vinden is. Laat mij iets weten (hier of via privé bericht).

RolfM

Re: nieuwe club in de omgeving van Veghel / Eindhoven / Den bosch ?

Bericht door RolfM » 18 jan 2018, 23:09

Hoi Jean-François,

Leuk initiatief, ik heb je een PB gestuurd.

Groeten Rolf

juanfran3

Bericht door juanfran3 » 19 jan 2018, 09:30

Geen PB ontvangen Rolf...

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 19 jan 2018, 09:45

Prachtig initiatief, helaas is voor mij de afstand vanuit regio Leeuwarden wel erg groot.
Kleine aanvulling, incidentele rijdagen zijn natuurlijk wel haalbaar qua reis.
Gert-Jan

bernard

Bericht door bernard » 19 jan 2018, 11:37

Hallo,

Inderdaad mooi initiatief alleen voor mij is de afstand ook te ver weg. Ben benieuwd of er wat van de grond komt. Heel soms breng ik nog wel eens een bezoek bij een Spoor nul club in Tetz wat net voorbij Aken ligt 1 keer per jaar om te kijken hoe ver zij met de bouw van hun mooie spoor nul baan zijn.

Met spoorse groeten,

bernard
Laatst gewijzigd door bernard op 19 jan 2018, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 19 jan 2018, 12:26

Hallo Jean-François,

Goed initiatief, en zal volgens mij zeker kunnen slagen. Hier in Haarlem hebben we in 2004 Blokpost-nul opgericht en is nu al 14 jaar succesvol. Het is geen club met bestuur, regels en al dat soort ballast maar we komen gewoon 1 x per week op de vrijdagavond bijelkaar in de ruimten die we beschikbaar hebben in mijn huis. We bouwen ook geen gezamelijke modelbaan maar er worden wel gezamelijk ideeën ontwikkeld die bruikbaar zijn. Er zijn twee vaste modelbanen in aanbouw nl de 1:43,5 S7 G.W.R "Minehead 1900 -1910" en de 1:32 finescale DRG "Kupferzell 1930 1940" deze zijn mijn eigendom. Ook komen de 1:45 producten regelmatig op tafel. De kracht is de gezamelijke kennis en vaardigheden. Inmiddels weten spoor 0 en spoor 1 liefhebbers ons te vinden en we ontvangen dan ook regelmatig bezoek uit het land. We hebben zelfs bezoekers uit Engeland te gast gehad. Super leuk en je kunt met elkaar lekker de hobby beleven. Succes met het opstarten van de club.
Als je wilt bekijken hoe we het hier in Haarlem hebben ingericht je bent van harte welkom.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

juanfran3

Bericht door juanfran3 » 25 jan 2018, 23:06

Hoi,
Bedankt voor de reacties en het enthousiasme maar vooralsnog gaat het niet gebeuren. Er schijnt amper belangstelling te zijn ...

RobK
Site Admin
Contacteer:

Bericht door RobK » 26 jan 2018, 23:07

Een mooi initiatief, Jean-François. Het blijft lastig om mensen bijelkaar te krijgen in één fysieke ruimte.

Een nulclub in 'het zuiden' klinkt verleidelijk. Maar voor mij als OV-reiziger is het minstens een uur vanuit Maastricht naar Eindhoven, en dan nog het vervolgvervoer naar de clublocatie. Het worden vermoedelijk avondbijeenkomsten, dus dan moet ik ook op tijd weer terug. De verhouding tussen reistijd en clubtijd wordt dan een beetje onevenwichtig. Dus het spijt me, maar helaas.

Maar zoals Gert-Jan al suggereerde, misschien moet je het gieten in de vorm van een rijdag of een workshop-dag of iets dergelijks. Eén keer per jaar krijg je de soldeerders en messingzagers nog wel uit hun knutselhoekjes. Hmmm... we hebben het Weekeinde/Zutphen in oktober, NulEenTreffen/Maarn in februari, de Modulendagen/Oldenzaal in maart. Juni is nog vrij...

Michiel

Bericht door Michiel » 27 jan 2018, 10:07

Ik zit wel in de buurt op ongeveer een halfuur afstand, ik rij ook regelmatig met de auto langs Veghel via N279 of A50. Incidenteel is het leuk om een keer langs te komen, maar structureel tijd in een club steken zie ik niet helemaal zitten. Ik moet ook nog werken en andere hobby's doen :)

In Helmond zit trouwens ook nog een club die dingen met spoor 0 doet, in mindere mate voor Venlo/Roermond. Op de vorige tentoonstelling van spoorgroep Zuid stond van Helmond een spoor 0 baan, van de andere clubs waren er individuele mensen die in spoor 0 aan het bouwen waren (Nederlands loks in messing).

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 27 jan 2018, 13:31

Hoi,

Mijn lijkt het idee van rijdagen op een modulebaan erg leuk. Op bnls zit een groep britse modulebaan bouwers en zij organiseren regelmatig rijdagen. Ondertussen is de baan zou vervolmaakt dat ze op Eurospoor act de présence hebben gegeven en binnenkort op Ontraxs staan. Maar het uitgangspunt was volgens mij met een groep gelijkgestemden leuke dagen te hebben. Beetje praten over treinen, lekker treinen laten rijden, laten zien wat je gemaakt hebt en afsluiten met een hapje en een drankje.

Natuurlijk is er het Zutphen verhaal, helaas moet ik bekennen dat mijn bezoek twee jaar geleden van korte duur was en ik kritisch ben over wat ik daar gezien heb. Maar dat heb ik al eens eerder geventileerd op dit forum.

Groet, Gert-Jan

Floris

Bericht door Floris » 27 jan 2018, 13:51

Laat ik ook is een duit in t zakje doen.
Ik deel de mening van Michiel wel,iets wat elke week terug "moet" keren gaat voor de meeste niet werken.
Iedereen (bijna dan) moet werken en heeft dus enkel vrij in het weekend,die dan ook vaak al deels zijn vol gegooid met verplichtingen,dan heeft een groot deel ook nog wel een hobby waar tijd aanbesteed dient te worden,dus er schiet structureel gezien niet veel vrij over.
En hoe lullig ook,als je structureel veel reistijd kwijt bent om ergens te komen dan hou je maar weinig werkelijke tijd over om iets te doen.

Het principe van een groepje proberen te vormen die bv thuis een deel van een "club baan" bouwen en een paar keer per jaar daarmee naar een clubhuis komen voor een "rij"dag,heeft meer kans van slagen denk ik.
En ondanks een beetje off topic,het Zutphen verhaal vind ook ik iets waar ik persoonlijk niet blij van werd,maar goed das puur persoonlijk en slechts komt omdat ik er deels ook andere verwachtingen van had.

Veelal valt het niet mee om een treinenclub te beginnen en al helemaal niet om die voor langere tijd te behouden.
Wat gelukkig niet betekend dat deze hobby begint weg te kwijnen uit deze maatschappij.

juanfran3

Bericht door juanfran3 » 02 feb 2018, 21:40

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Het idee was niet een "club" zoals wij die kennen, met een "voorzitter", een "penningmeester", een cantine, bladibla...Pfffff. Ik heb ooit bij een club gezeten en ik had het idee dat ik in een bedrijf zat.
Nee, ik dacht dat er liefhebbers moesten zijn die thuis te weinig ruimte hebben en het wel eens een goed idee zouden vinden om gezellig binnen een groepje te werken aan hun eigen creatie. Geen wekelijkse verplichtingen, geen gedoe. Na de opmerkingen hier begrijp ik dat het niet makkelijk realiseerbaar is.

KarelB

Bericht door KarelB » 03 feb 2018, 10:15

Dan Juanfran3,

Mogelijk zou een begin kunnen zijn om eens een soort praat(mid)dag ergens te houden. Kijken of er belangstelling is en om verdere interesses te peilen.
Een andere vereniging waar ik lid van ben heeft wel eens op verschillende locaties in een café restaurant een dagdeel kunnen houden. Voorwaarde van het café was dat er ook geconsumeerd werd; iets dat nooit een probleem opleverde. In Tilburg hadden we in een restaurant een 'eigen' zaaltje. Ligt er ook een beetje aan hoe goed een van de deelnemers de eigenaar van een dergelijk etablissement kent. Ook waren we eens te gast bij een modelspoorclub in Roermond.
Ook de Nullers hebben, in ieder geval waar ik ook bij was, in De Bilt een aantal uren in een restaurant doorgebracht.
In beide gevallen werden ook modellen meegebracht. Gespreksstof is er altijd.

Of een dergelijke bijeenkomst leidt tot iets vasts zal dan wel blijken.
Äddi, KarelB.

CordeJong
Contacteer:

Bericht door CordeJong » 03 feb 2018, 12:22

Hallo Jean-François,

Zoals jij een bijeenkomst voorstelt zo is Blokpost-Nul ook begonnen.
Geen verplichtingen, dus heel simpel wie komt is welkom. Het is wel gebleken dat je automatisch vaste bezoekers krijgt. Wij zijn in het begin gestart met 1 x in de 2 weken maar later bleek dat men toch vaker wilde komen. Ook heeft een vaste bezoeker wisseldiensten en als een dienst viel op de avond waarop we bijeenkwamen, dan ontstond er voor die persoon een gat van 4 weken. We zijn dan ook naar elke week gegaan en dat werkt goed. Nu is het ook zo dat de vaste bezoekers niet echt in de buurt wonen zij komen uit Amsterdam, Arnhem, Enkhuizen, soms IJmuiden en zelf woon ik in Haarlem waar ook de beschikbare ruimte is. Karel geeft aan het moet groeien en dat hebben wij hier ook zien gebeuren maar kost tijd. Ook komen modelspoorders wel eens langs als ze bijv. voor werkzaamheden in de buurt zijn zoals afgelopen vrijdagavond een modelbouwer uit de omgeving van Eindhoven die even langs kwam.

Ik heb de naam Blokpost-Nul gekozen om een bekend punt te creëren want hier in het westen was geen plek om als spoor 0 en nu ook spoor 1 liefhebbers elkaar te ontmoeten. De gekozen formule is succes vol gebleken en men weet ons te vinden. We hadden gedurende een lange tijd een Engelse modelbouwer welke tijdelijk in Nederland werkte bij ons te gast. Hij kwam elke vrijdagavond met de bus uit Noordwijk nam de rijtuigen waar hij mee bezig was mee naar ons toe en sleutelde zo lekker verder aan zijn projecten.

Ik zou er nog veel meer over kunnen vertellen maar dat vervuild denk ik het topic.
Groeten,

Cor de Jong,

Lid van HMRS, GOG, BGS, S7 group en DSSG.
Bouwt: Scale 7 Engels breed en normaal spoor, periode 1870 - 1910.
Bouwt: Schaal 1:32 DRG periode 1925-1939 normaal en smalspoor.

Blokpost-Nul en Blokpost-Nul Nieuws en Blokpost-32 Nieuws.

MSGHans

Bericht door MSGHans » 30 apr 2018, 12:11

Bij MSG 's-He3rtogenbosch wordt ook gewerkt aan een spoor 0 baan.
Kom gerust eens kijken op onze openingstijden.

zie http://www.msgdenbosch.nl

Groeten,
Hans

Plaats reactie