Arge spur0 JHV 25-27 mei Wenen

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
Michiel

Arge spur0 JHV 25-27 mei Wenen

Berichtdoor Michiel » 16 apr 2017, 09:29

Op 25 t/m 27 mei houdt de Arge spur0 haar jaarvergadering. Deze keer helaas niet vlak over de Nederlandse grens maar in Baden bij Wenen (Oosterrijk). Zie ook de aankondiging:

Afbeelding

Omdat ik de week erna toch nog in de buurt moet zijn, komt dat mooi uit voor een bezoekje. Zijn er nog meer mensen die van plan zijn om hier naar toe te gaan?

JanHdH

Re: Arge spur0 JHV 25-27 mei Wenen

Berichtdoor JanHdH » 16 apr 2017, 14:14

Hallo Michiel,

Het zal vast een heel interessante tentoonstelling zijn.Helaas is het nogal een reis om er te komen.Met de trein is het vanuit Amsterdam een reis van 12 à 14 uur.Ik ga deze zomer o.a. naar Wenen dus tweemaal zo'n reis zit er niet in.

Er zijn niet veel kant en klare Oostenrijkse spoor 0 modellen verkrijgbaar.Ik heb de indruk dat er ook slechts een klein groepje zelfbouwers is.De Oostenrijkse spoorweggeschiedenis is echter zeer interessant.De Donaumonarchie bestreek een groot deel van Midden-Europa.Tot halverwege de 19e eeuw behoorde een groot deel van Noord-Italië ook bij dit rijk.De eerste spoorweg van Venetië (inclusief het station Santa Lucia) is bijvoorbeeld nog aangelegd door de Oostenrijkers.Op de aankondiging in jouw posting staat rechts een model van een stoomlocomotief die zo te zien behoort tot de serie 180 van de kaiserlich und königlich Österreichische Staatsbahnen.Deze reden niet alleen over de Brennerpas maar kwamen in alle uithoeken van de Donaumonarchie.In een Wikipedia artikel is wel te zien in welke delen van het inmiddels verdeelde rijk zij na de Eerste Wereldoorlog zoal terecht kwamen : https://de.wikipedia.org/wiki/KkStB_180 .Er is ook nog een Tsjechische kleinserie fabrikant die van de serie 108 van de k.u.k. StB. een fraai spoor 0 model levert http://www.lokomotive.de/muras/ .Helaas zijn modellen van dit soort materiëel buiten Oostenrijk, Tsjechië etc. zelden te zien.

Veel plezier in Baden bei Wien!Maak vooral ook foto's

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 16 apr 2017, 22:26

Wie toch naar Wenen gaat, is op de terugweg natuurlijk welkom in Stuttgart om ons daar even gedag te zeggen:

http://www.kleinebahnganzgross.de/stutt ... _index.htm

Afbeelding

Michiel

Berichtdoor Michiel » 17 apr 2017, 12:25

In Stuttgart ziet er ook wel leuk uit, maar dat gaat helaas niet werken met de planning!

Deze Oostenrijkse locomotief kwam ik inderdaad vorig jaar tegen buiten Oostenrijk:
Afbeelding

Qua spoor 0 modellen maakt Hermann volgens mij ook nog wel wat? Ik zal in ieder geval wel foto's maken bij de tentoonstelling, maar verwacht voornamelijk Duits materieel.

*edit: en MTH maakt natuurlijk ook nog Oostenrijks materiaal. De E94 is er ook in Oostenrijkse versie, onderstaande is dan wel niet de MTH-versie:
Afbeelding

JanHdH

Berichtdoor JanHdH » 19 apr 2017, 21:34

Hallo Michiel,

Deze roestige locomotief staat op de foto die je ervan gemaakt hebt inderdaad buiten Oostenrijk.Echter wanneer deze loc honderd jaar geleden op deze zelfde plaats gestaan had zou hij in Oostenrijk gestaan hebben.Het betreft zo te zien loc JŽ 28-029 van de voormalige Joegoslavische Spoorwegen, gebouwd als k.u.k. Staatsbahn 80.120, die in het spoorwegmuseum van Ljubljana staat weg te roesten.Ljubljana, ook bekend onder de Duitse naam Laibach is de hoofdstad van Slovenië, dat onder de naam hertogdom Krain vanaf de middeleeuwen tot de Oostenrijkse nederlaag in 1918 deel uitmaakte van de Oostenijks-Hongaarse Dubbelmonarchie.Ljubljana/Laibach was een belangrijk station langs de Südbahn, de spoorweg van Wenen via Graz en Semmeringpas naar Triëst, de enige Oostenrijkse zeehaven en tevens badplaats aan de Adriatische Zee voor de gegoede burgerij van Wenen.

Hermann in Zwitserland heeft inderdaad inmiddels weer geruime tijd geleden een spoor 0 model gemaakt van de ÖBB serie 1044 en zij hebben ook de Eurofima rijtuigen in Oostenrijkse kleuren geleverd.Inmiddels is hiervan op hun website niets meer terug te vinden.Verder heeft Demko nog een model van de "Hercules" locomotieven in ÖBB versie zie http://demko-modellbahn.de/shop2/Neuwar ... -Logo.html .

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
Rotterdamsche Tramweg Maatschappij , trams op Walcheren (SW en TVFM), NZH tram , Furka Oberalp Bahn

Michiel

Berichtdoor Michiel » 13 jun 2017, 19:02

Helaas (?) ben ik niet naar Wenen geweest, maar op het Arge forum stond een linkje naar de plaatjes voor de geínteresseerden:
https://plus.google.com/photos/110700184542339597086/album/6424880090723716913/6424880089122259058?authkey=CNP498uNvLXwRg

Terug naar “Shows, beurzen, tentoonstellingen”