Wat gaan we doen tijdens het Hemelvaartweekeinde 2017?

Ben je op een (ruil-)beurs, tentoonstellling of manifestatie met spoor nul geweest? Geef je oordeel.
Komt er een show aan met nul? Vertel het hier.
ArnoldS

Wat gaan we doen tijdens het Hemelvaartweekeinde 2017?

Berichtdoor ArnoldS » 18 mei 2017, 15:58

Nulspoorders,

Tijdens het Hemelvaartweekeinde van 25 t/m 28 mei wordt er van alles georganiseerd op (model)spoorgebied. Ik was benieuwd wat jullie plannen zijn tijdens dit weekend. Misschien zit er een leuke aanrader bij. Zelf dacht ik er aan om naar de stoomtram Hoorn-Medemblik te gaan kijken, maar ze lijken geen speciaal weekend te hebben, alhoewel er wel een speciaal weekend met Pinksteren wordt aangekondigd.
Ook op het gebied van modelstoom dacht ik dat er altijd wel wat te beleven viel in Leek (Gr).

Vriendelijke groeten,

Arnold

Hendrikjan

Re: Wat gaan we doen tijdens het Hemelvaartweekeinde 2017?

Berichtdoor Hendrikjan » 18 mei 2017, 21:46

Hi Arnold,
Wij gaan oude trammetjes opzoeken in Boekarest (voor het te laat is...).
Veel plezier in Hoorn.
groetjes
Hendrikjan

PS heeft iemand tips waar die nog rijden aldaar?

FrankJ

Berichtdoor FrankJ » 19 mei 2017, 08:04

Dauwtrappen, spelen met m'n straatorkest, uit eten en nog eens uit eten!
Treinen staan bij mij duidelijk op een laag pitje rond Hemelvaart...
Groeten, Frank
Groet, Frank

Modules Bouwhuistunneltje Enschede, NS mechanische beveiliging

bernard

Berichtdoor bernard » 19 mei 2017, 20:28

Hoi Frank,

Bij mij ook Hier in soest vind een oude ambachten mark plaats op hemelvaart dag en bovendien in Spakenburg begint dan de Zuidwal wedstrijden 26 mei en 27 mei 2017 daar doen zo 40 oude antieke botters aan mee heel leuk en gezellig evenement.

Zuidwal’ is een ware cultuurhistorische gebeurtenis. Twee feestelijke dagen na Hemelvaart, die gereserveerd zijn voor wedstrijden en vertier in traditionele sfeer. Vrijdags wordt tussen ruim 40 bedrijven en ca. 500 deelnemers, ieder met een ‘eigen’ botter, gestreden om de felbegeerde 1e prijs. Langs de oude Zuidwal van de voormalige Zuiderzee zoekt iedere botter vervolgens zijn startpositie, terwijl de bemanning met haring en korenwijn wordt klaargestoomd voor het zware werk.

Startsein
Als om 10.15 uur het startschot heeft geklonken is het prachtig om te zien hoe op 40 botters tegelijkertijd de zeilen worden gehesen. Er wordt gevaren op handicap, wat betekent dat het schip dat als eerste de finish passeert, niet automatisch de winnaar is. Deze regel heeft te maken met verschillen in bouw, grootte, gewicht enz.

Binnenkomst
Omstreeks 15.30 uur is de strijd gestreden en worden de schepen met muziek van dweilorkesten en veel applaus binnengehaald. In de Oude Haven lijken de tijden van vroeger – toen de vissers voor de zondag met hun vangst thuiskwamen - te herleven. Om 18.00 uur vindt de prijsuitreiking plaats, met een feestavond ter afsluiting: live muziek en een verrassend optreden horen er jaarlijks bij.

Het leukste is natuurlijk op vrijdag middag rond 15.30 uur de binnenkomst met de dweilorkesten

Tja dus even voor mij geen stoomtreinen kijken. Doe dat wel op 2 september in Gogh om 07.00 uur daar vertrek dan de mooie BR 01 150 voor een rit naar de Moesel. Op 21 oktober vind op de Emslandstrecke een rit plaats met de BR 41 018 normaal rijdt deze lok in de buurt van Passau.

tot zo ver mijn berichtje wat doe je met Hemelvaart dag 2017

Met vriendelijke groeten,

bernard

FritsT
Contacteer:

Berichtdoor FritsT » 19 mei 2017, 20:43

Ik ga 's-avonds al die mooie lange verslagen van jullie lezen.
Afbeelding
Frits Thies

RobK
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor RobK » 19 mei 2017, 21:10

Hendrikjan schreef:PS heeft iemand tips waar die nog rijden aldaar?

@hendrikjan, de lijndiensten in Boekarest worden gedomineerd door dubbelgelede achtassers, hoog op hun iele B3-draaistelletjes (of de Tatra-variant daarvan). Niet oud.

Wel oud: op lijn 44 waren vorig jaar nog Tatra-vierassers te zien (T4) op lijn 8, 25 en 44. Weet niet of nu nog.

Ga niet alleen kijken, maar vooral ook luisteren. De trams hebben geen schortplaten voor de draaistellen, dus je hoort de rijgeluiden goed. Mocht je in een Tatra T4 terechtkomen, luister dan vooral ook naar het deurmechaniek en het klak-geluid van de accelerator. Alsof je in een PCC door Den Haag rijdt (op slechter spoor dan).

Hendrikjan

Berichtdoor Hendrikjan » 19 mei 2017, 21:47

Hallo Rob,

Dit was precies de informatie waar ik op hoopte. Thanks!
Ik ga op speurtocht met foto- en..... videocamera. :-))
Zit me er nu al op te verheugen.

Ik zal hier terugmelden welke lijnen nog bereden worden door de oude 4-assers.
Later zijn we nog in Brasov en Sibiu maar die hebben geen trammetjes als ik me niet vergis.

groet

Hendrikjan

Marcel Geurtjens
Groepsmoderator

Berichtdoor Marcel Geurtjens » 26 mei 2017, 00:22

Lekker werken voor de baas is ook een optie.

Er is ook een leuk evenement in het spoorwegmuseum!
Het Thomas de stoomlocomotief weekend!
Met de echte Thomas de stoomlocomotief!
Kan je al zijn vriendjes ontmoeten, spelen op het mega speelkleed of op de foto met de dikke controleur!
Groeten,
Marcel Geurtjens :mrgreen:

Terug naar “Shows, beurzen, tentoonstellingen”